S blížící se podzimní a zimní sezónou společnost Continental opět shrnula nejnovější předpisy týkající se zimních pneumatik pro užitková vozidla z 38 zemí, které obsahují všechny změny pro zimu 2023/2024.
Právní předpisy upravující zimní výbavu nákladních vozidel, autobusů a dodávek jsou v různých zemích odlišné. Continental přichází s tímto shrnutím, díky němuž mají správci vozových parků, řidiči autobusů a nákladních vozidel jasný přehled o nejnovějších zimních předpisech v zemích, kde jsou jejich vozidla provozována.
Rozdíly v zimních předpisech v závislosti na povětrnostních podmínkách
V zemích, jako jsou Velká Británie, Maďarsko, Nizozemsko, Polsko a Portugalsko, neexistuje povinnost používat zimní pneumatiky na užitkových vozidlech.
V Německu musí nákladní vozidla od 3,5 t používat pneumatiky s označením 3PMSF na řízenou a hnací nápravu.
V Itálii je na některých silnicích požadovaná zimní výbava vyznačena dopravními značkami, zatímco v dalších zemích včetně Bulharska a Lotyšska je dokonce předepsaná minimální hloubka dezénu.
Skandinávské země, jako např. Švédsko, stanovují, že vozidla s hmotností nad 3,5 t musí používat na přední a hnací nápravě pneumatiky s označením 3PMSF nebo POR, případně pneumatiky s hroty, protože zde převládají extrémní povětrnostní podmínky. Používání pneumatik s označením M+S zde bude povoleno pouze do 30. listopadu 2024.
Změny ve Francii, na Islandu, v Kosovu a ve Švýcarsku
Současné požadavky pro Německo se oproti loňskému roku nezměnily. Totéž platí pro většinu tranzitních zemí z České a Slovenské republiky. Nově jsou však aktualizovány požadavky pro Francii, Island, Kosovo a Švýcarsko.
Ve Francii je nyní zimní výbava povinná na speciálně vyhrazených silnicích. Od 1. listopadu do 31. března musí být vozidla N1/N2/N3 s přívěsem podle rozhodnutí místních úřadů vybavena odnímatelnými protiskluzovými zařízeními, jako jsou sněhové řetězy alespoň na dvou hnaných kolech. Vozidla N1/N2/N3 bez přívěsů musí být vybavena zimními pneumatikami s označením 3PMSF alespoň na dvou kolech na každé nápravě.
Ve Francii musí být autobusy typu M2/M3 vybaveny odnímatelnými protiskluzovými zařízeními alespoň na dvou hnaných kolech nebo zimními pneumatikami 3PMSF na přední řízené nápravě a alespoň na dvou hnaných kolech.
Pro již používané pneumatiky M+S ve Francii platí přechodné období do listopadu 2024.
Vozidla s přípustnou celkovou hmotností do 3,5 t mohou ve Francii od listopadu do března jezdit na pneumatikách s hroty, pokud nepřekročí maximální rychlost 90 km/h. Vozidla vybavená pneumatikami s hroty musí být označena štítkem. Používání pneumatik s hroty na vozidlech s celkovou hmotností nad 3,5 t je zde zakázáno.
Na Islandu nejsou zimní pneumatiky povinné. Od 1. listopadu do 14. dubna musí mít pneumatiky minimální hloubku dezénu 3 mm. Sněhové řetězy jsou zakázány, pokud by mohly poškodit silnice. Používání pneumatik s hroty je na Islandu povoleno od 1. listopadu do 14. dubna.
V Kosovu musí dopravní vozidla s maximální přípustnou celkovou hmotností 3,5 t používat zimní pneumatiky s označením M+S na všech kolech od 15. listopadu do 15. března. Letní pneumatiky s minimální hloubkou dezénu 4 mm mohou být nadále používány, pokud jsou na pneumatikách na hnaných kolech namontovány sněhové řetězy. Autobusy a dopravní vozidla s přípustnou celkovou hmotností vyšší než 3,5 t musí používat sněhové řetězy nebo zimní pneumatiky (s označením M+S) na hnaných kolech. Na hnaných kolech lze použít sněhové řetězy, ale pneumatiky s hroty jsou zakázány..
Zimní předpisy ve Švýcarsku byly aktualizovány a nyní povolují používání sněhových řetězů na vhodných silnicích s příslušným značením.
Celoroční pneumatiky Conti Scandinavia
Řada pneumatik Conti Scandinavia nabízejí všestrannou bezpečnost po celý rok. Bezpečné jízdní vlastnosti na zimních silnicích i v teplejších podmínkách jsou výrazným atributem této řady pneumatik.
Optimalizované běhounové směsi pneumatik Scandinavia nabízejí velmi dobrou přilnavost na sněhu, ledu a mokrém povrchu, aniž by to bylo na úkor kilometrového výkonu, opotřebení a životnosti běhounu.
Tato řada pneumatik nabízí pneumatiky pro všechny nápravy a využívá speciální dvoustupňovou technologii lamelování. Ta v zimě zajišťuje bezpečný výkon a v létě je výsledkem úspora paliva, optimalizovaný valivý odpor a vysoký kilometrový výkon. Oba aspekty mají přímý vliv na efektivitu vozového parku. Díky vysokému obsahu přírodního kaučuku mají pneumatiky nižší valivý odpor a potřebnou pružnost při nízké teplotě. Další předností je relativně nízká hlučnost.
Kompletní přehled předpisů o zimních pneumatikách ve všech zemích najdete zde.
2.10.2023
Continental
Foto: Continental