Výběr správné autobaterie není samozřejmou záležitostí a každé vozidlo vyžaduje rozdílné parametry. Nejjednodušší cestou, jak identifikovat vhodný typ právě pro váš vůz, je zjistit údaje ze štítku na autobaterii, případně z příručky k vozidlu. Výrobce vozidla v ní uvádí, jakou má mít autobaterie správnou kapacitu, startovací proud, přesné rozměry či správné pólování (pravá nebo levá). Pokud jste majitelem automobilu se START-STOP systémem, do výměny baterie se sami raději nepouštějte, ale navštivte odborný autoservis.
Při výměně autoberie u vozů vyšší kategorie je také nutné napojení na diagnostiku vozidla, takže i v tomto případě je potřeba navštívit odborný autoservis.
Pokud manuál k vozidlu nemáte, je třeba zkontrolovat hlavní údaje na staré baterii, kterou hodláte nahradit. Je důležité zjistit následující data.
Hlavní údaj, který potřebujete zjistit, jsou rozměry baterie. Místo pro autobaterii je ve vozidle omezeno a autobaterie se do něj musí vejít. Změřte prosím délku, šířku a výšku stávající autobaterie (včetně pólu).
U motocyklových baterií není moc na výběr, rozměr musí odpovídat téměř na milimetry. Více místa pro volbu jiného rozměru motobaterie je opravdu vyjimečné.
Zjistíte ho na štítku vaší současné autobaterie. Téměř všechny dnes vyráběné vozy mají 12 V. 6V autobaterie jsou vhodné pouze do velmi starých aut nebo přímo do veteránů. Podobně je tomu i u motocyklových baterií.
Udává se v Ah, Najdete ji na výrobním štítku původní autobaterie. Doporučujeme si však tento parametr ověřit u výrobce vozidla, protože u některých vozů již mohla být originální baterie vyměněna za nesprávnou, radí ředitel marketingu Auto Kelly, Michal Knor.
Udává se v ampérech (A). Tento údaj také naleznete na štítku autobaterie nebo vám ho sdělí výrobce vozidla.
Umístnění pólu na autobaterii je zapotřebí dodržet. Většina evropských vozů má autobaterie s pravou polaritou, existují však i baterie s polaritou levou, která je častá u asijských vozidel. Není vhodné pořídit autobaterii s obrácenou polaritou než je u původní autobaterie. Přívodní kabely bývají různě dlouhé a většinou dosáhnou pouze k odpovídajícímu pólu.
Polaritu vaší původní baterie poznáte jednoduše – postavíte baterii k sobě tou stranou, kde jsou póly. Většinou se jedná o tu delší stranu. Pokud je + pól (většinou s červenou krytkou) vpravo, jedná se o pravou polaritu, též označovanou jako 0. Pokud je + pól nalevo, pak je baterie levá a označuje se jako polarita 1.
U evropských vozidel naleznete pouze autobaterie se standardizovanou velikostí pólu, označuje se jako velikost pólu č. 1. Některé asijské vozy však mohou mít pól o dost užší, který se označuje č. 3. Informace o velikosti pólů naleznete v katalogu výrobce autobaterií nebo na jejich webových stránkách.
Mezi základní pravidlo pro udržení autobaterie v kondici platí, že je nutné baterii udržovat v nabitém stavu. Pokud jezdíte kratší trasy, více startujete nebo nejezdíte příliš často, baterie se během jízdy nestíhá dobít na plnou kapacitu. Je tak nutné baterii častěji kontrolovat a dobíjet.
Jistě znáte situaci, kdy jste kvůli slabé autobaterii v zimě nenastartovali auto. Právě autobaterie, která v mrazu rychle ztrácí svou kapacitu, vám může připravit horké chvilky přesně v okamžiku, kdy svůj automobil budete opravdu potřebovat. Autobaterie v zimě nízkými teplotami trpí. Pokud je vybitá, dokáže zamrznout už při několika málo stupních pod nulou (hrozí i její roztržení). Naopak, pokud je baterie nabitá, nevadí jí ani mrazy několik desítek stupňů pod nulou. Pokud však máte v zimě častější starty, nebo jezdíte kratší trasy, baterie se nestíhá dobít na plnoukapacitu. Nejjednodušší orientační test stavu baterie je možný prostým změřením klidového napětí baterie. (Ideální je provést měření 24 hodin po jízdě). Pokud je naměřené napětí nižší než 12,5 V, je nutné autobaterii dobít nabíječkou. Tento údaj neplatí pro vozidla se systémem START-STOP. Jestliže u nich chcete zjistit stav baterie, je nutné navštívit odborný servis.
Akumulátor nabíjíme proudem 0,1 celkové kapacity (I = 0,1xC) nebo nižším do plně nabitého stavu.Vybitý akumulátor je třeba dobít co nejdříve, neboť ponecháním akumulátoru ve vybitém stavu dochází k sulfataci elektrod a tím k jeho znehodnocení. „Baterie by se měly nabíjet jen schválenými nabíjecími zdroji a dle pokynů výrobce nabíječe i autobaterie. Na trhu se objevují nové nabíječe a zažité postupy pro nabíjení u nich nemusí vždy platit,“ upozorňuje Michal Knor.
Také některé nové typy baterií mají odlišné nároky na nabíjecí charakteristiky baterie. Pro bezchybné nabíjení jsou nejvhodnější a nejbezpečnější automatické nabíječky.
Pokud kvůli vybité baterii nenastartujete, lze použít startovací kabely nebo startovací stanice. Ty automobil přivedou k životu. Je však třeba mít na paměti, že jízdou baterii úplně nedobijete, a proto je nutné ji vždy dobít nabíječkou.
Výběr baterie a příslušenství tak není úplně lehkou záležitostí. Rozhodně uděláte dobře, pokud se obrátíte na odborníky v autoservisu, kteří vám pomohou ušetřit čas i peníze. Nebo v prodejnách Auto Kelly, kde je všechno pohromadě na jednom místě, a ještě vám poradí zkušený personál, jaké vybavení bude pro vaše vozidlo nejlepší a jak s ním správně zacházet.
27.10.2017
Auto Kelly