Začátek podzimu a zimy by měl vést řidiče k přípravě jejich vozidla na proměnlivé a náročnější povětrnostní podmínky. Výměna letních pneumatik za zimní, kontrola stavu světel nebo přidání nemrznoucí kapaliny do ostřikovače patří v této době k samozřejmým úkonům. Na zimu se však vyplatí připravit také brzdy – zkontrolovat stav kotoučů, brzdových destiček, a také hladinu a kvalitu brzdové kapaliny.
Provedení údržby brzdového systému je bohužel činností, kterou uživatelé vozidel velmi často opomíjí. Jedná se o závažnou chybu, protože právě brzdový systém je klíčovou složkou pro bezpečnost řidiče a cestujících. A ačkoli mnozí výrobci doporučují kontrolu a údržbu brzd každých 15000 kilometrů, vyplatí se to dělat častěji, ideálně dvakrát za rok, tedy před příchodem zimy a na jaře.
V současnosti tento úkol není pro řidiče nikterak náročný. I v případě, že vůz není vybaven signalizací opotřebení brzdových destiček v podobě odpovídající kontrolky na řídícím panelu, určitě má do třecí vrstvy zapuštěn mechanický a akustický snímač. Nejčastěji jde o profilovanou destičku, která hlásí opotřebování destiček charakteristickým hvízdáním. Je ale dobré držet se zásady „důvěřuj, ale prověřuj“, co se týče obou typů senzorů a ověřit řádný stav systému vlastními silami.
Nejdůležitější součástí brzdového systému jsou samozřejmě brzdové destičky. Právě ony se nejrychleji opotřebovávají. Během údržby před zimou mechanik zkontroluje jejich stav a je-li třeba, vymění je za nové. Pamatujte, že brzdové destičky je nutné měnit vždy v páru, tedy na pravém a levém kole dané osy. Během této údržby je třeba také zkontrolovat brzdové kotouče. Ačkoli se opotřebovávají mnohem pomaleji (předpokládá se, že na dvě výměny brzdových destiček připadá jedna výměna kotoučů), je pro jistotu dobré zkontrolovat také jejich stav. Zvláštní pozornost by se měla věnovat nejrůznějším prasklinám, škrábancům nebo vrypům na povrchu kotouče. K usnadnění kontroly parametrů tohoto dílu najdete na vnějším obvodu každého kotouče vyznačenou informaci o minimální tloušťce vyjádřené v milimetrech. Kotouče se rovněž vyměňují v párech.
Dodavatelé součástí brzdového systému, jako například Valeo, dbají o to, aby byly produkty snadno dostupné pro každý model vozu. „Naše nabídka zahrnuje již několik stovek referencí destiček Valeo First, a nyní jsme do katalogu zavedli 70 nových položek. Valeo First se těší rostoucí popularitě v České republice i v zahraničí. V první řadě jsme tuto nabídku směřovali na řidiče starších vozů, které dominují na zdejších silnicích. Tito zákazníci potřebují produkt za dostupnou cenu, kterému mohou plně důvěřovat,“ říká Agnieszka Wojtczuk z Valeo Service Eastern Europe.
Dalším prvkem, kterému je nutné věnovat pozornost při kontrole brzdového systému, je hydraulika, přesněji řečeno brzdová kapalina. Je nesmírně důležitá, protože od jejích vlastností se odvíjí dosažení správného tlaku v hydraulickém systému, tedy zajištění účinného brzdění. Výrobci vozidel obvykle doporučují výměnu každé dva roky, ale vyplatí se udělat to častěji. Stav brzdové kapaliny lze zkontrolovat pomocí speciálního zařízení testem teploty varu. Standardně v závislosti na konkrétním typu by měla brzdová kapalina vřít při teplotě kolem 240-280°C. Pokud je tato hodnota nižší, pak je výměna tekutiny nezbytná.
Servis brzdového systému není nákladnou záležitostí díky tomu, že součástí nabídky Valeo jsou brzdové destičky a kotouče, a také bubny a čelisti v různých cenových relacích. Vyhněte se nákupům z druhé ruky, kde nelze zaručit kvalitu – na brzdách se nevyplatí šetřit, protože naše bezpečnost je nedocenitelná.
5.11.2017
Valeo