Bosch a Daimler urychlují vývoj plně automatizovaného řízení bez řidiče (SAE Level 4/5) pro městský provoz a se vztyčenou hlavou udávají směr. Partneři si zvolili Kalifornii jako pilotní region pro první testovací flotilu. Ve druhém pololetí 2019 budou Bosch a Daimler nabízet zákazníkům na vybraných trasách v kalifornské metropoli linkovou dopravu automatizovanými vozidly. Jako provozovatel této testovací flotily a služby mobility založené na aplikacích se předpokládá Daimler Mobility Services.
Pilotní projekt ukáže, jak je možné inteligentně propojit služby mobility jako car-sharing (car2go), ride-hailing (mytaxi) a multimodální platformy (moovel) za účelem utváření budoucnosti mobility. Mimo to se společnosti Bosch a Daimler rozhodly pro americkou společnost Nvidia, zaměřující se na výpočetní technologie, jako dodavatele platformy pro umělou inteligenci jako součást jejich souboru řídících jednotek.
Pro společný vývoj systému řízení pro plně automatizovaná vozidla bez řidiče se Bosch a Daimler spoléhají na své odborné znalosti v oblasti automobilového průmyslu shromažďované po mnoho desetiletí, aby přinesly vyspělé a bezpečné inovace na trh. Obě firmy se přitom řídí společnou filozofií: „Rozhodující je zavést bezpečný, spolehlivý a vyspělý systém,“ říká Dr. Michael Hafner, vedoucí oblasti automatizovaného řízení pro Daimler AG. „Bezpečnost je na prvním místě a táhne se u nás jako červená nit všemi aspekty a vývojovými kroky na cestě ke spuštění sériové výroby. V případě pochyb má důkladnost přednost před rychlostí.“
„Vývoj automatizovaného řízení na úroveň připravené k sériové výrobě je jako desetiboj,“ říká Dr. Stephan Hönle, viceprezident obchodní oblasti pro automatizované řízení u společnosti Robert Bosch GmbH. „Nestačí být dobrý jen v jedné nebo ve dvou oblastech. Člověk musí, tak jako my, zvládat všechny disciplíny. Jenom pak se podaří dostat automatizované řízení bezpečně na silnice a do měst.“
Pro plně automatizované řízení bez řidiče v městském prostředí je rozhodující spolehlivé rozeznávání okolí vozidla pomocí nejrůznějších senzorů. Nutnost analyzovat a interpretovat velké množství takto získaných dat v nejkratším možném čase a jejich převedení na jízdních povely se neobejde bez enormního výpočetního výkonu – plně automatizované vozidlo bez řidiče se tak čím dál více blíží pohybujícímu se superpočítači. Plně automatizované řízení bez řidiče v městském provozu zároveň vyžaduje všestrannou, redundantní systémovou architekturu a maximální úroveň funkčního zabezpečení. Pro dosažení tohoto zabezpečení se provádějí nezbytné výpočetní operace paralelně v různých spínacích obvodech. V případě potřeby tak lze bleskově využít tyto paralelní výsledky výpočtů.
Bosch a Daimler proto sází u svého systému řízení mimo jiné také na soubor řídících jednotek tvořený několika jednotlivými řídícími jednotkami. Americká společnost Nvidia, zaměřující se na výpočetní technologie, dodává pro tento účel potřebnou platformu, na níž budou probíhat algoritmy pro umělou inteligenci (artificial inteligence = AI) pro pohyb vozidla vytvořené společnostmi Bosch a Daimler. Soubor řídících jednotek spojuje data ze všech senzorů s radarovou, video, lidarovou a ultrazvukovou technikou (fúze senzorových dat), během milisekund je vyhodnotí a naplánuje dráhu vozidla. Celkově dosahuje soubor řídících jednotek výpočetní kapacity v řádu stovek bilionů výpočetních operací za sekundu. To je tolik, kolik ještě před pár lety dosáhlo několik vozidel třídy S dohromady.
Soubor řídících jednotek bude také použit ve flotilových vozidlech, s nimiž Bosch a Daimler vyjedou ve druhém pololetí 2019 na kalifornské silnice. A to není vše: oba partneři budou zákazníkům na vybraných trasách v metropoli San Francisco Bay v Silicon Valley nabízet automatizovanou linkovou dopravu. Zkušební provoz poskytne informace o tom, jak se dají plně automatizovaná vozidla bez řidiče integrovat do multimodální dopravní sítě. Mnohá města stojí před četnými výzvami, které stále více zatěžují stávající dopravní systém. Tento test má ukázat, jak by nová technologie mohla sloužit jako možné řešení pro dané výzvy.
Pomocí své spolupráce při vývoji plně automatizovaného řízení bez řidiče v městském prostředí, která byla zahájena v dubnu 2017, chtějí Bosch a Daimler zlepšit dopravní proud ve městech, zvýšit bezpečnost silničního provozu a poskytnout důležitý základní stavební prvek pro dopravu budoucnosti. Tato technologie zvyšuje mimo jiné atraktivnost car-sharingu. Navíc lidem umožní co nejlépe využít čas strávený ve vozidle a otevírá například i pro osoby bez řidičského průkazu nové možnosti, jak být mobilní.
Vozidlo přijede k řidiči, ne řidič k vozidlu. V rámci stanoveného městského území si budou moci uživatelé smartphonem pohodlně objednat auto car-sharingu nebo vůz, který kolem nich bez řidiče právě projíždí. Projekt sjednocuje zejména expertízu v celkové oblasti vozidel a mobility jednoho ze světových vedoucích prémiových výrobců se systémovou a hardwarovou expertízou jednoho z celosvětově největších dodavatelů. Takto vznikající synergie přitom cílí na co možná nejrychlejší a plně zabezpečené zavedení technologie do výroby.
Zaměstnanci společností Bosch a Daimler spolupracují v týmech ve dvou regionech: v aglomeraci Stuttgart v Německu a v okolí Sunnyvale v Silicon Valley jižně od San Francisca v USA. Zaměstnanci obou podniků přitom sdílí jedno společné pracovní prostředí. To umožňuje rychlou a efektivní výměnu informací nad rámec jedné pracovní oblasti a urychluje rozhodování. Zároveň mají přístup k celému know-how svých kolegů v mateřských společnostech. Oba partneři financují vývoj stejným dílem.
Zaměstnanci ve vzájemné spolupráci vyvíjejí koncepty a algoritmy pro plně automatizovaný systém řízení bez řidiče. Úkolem společnosti Daimler je dostat systém řízení do auta. Podnik k tomuto účelu tedy poskytuje nezbytná vývojová vozidla, zkušební zařízení a později také vozidla testovací flotily. Bosch je odpovědný za komponenty specifikované v průběhu vývoje (senzory, aktuátory a řídící jednotky). K testování partneři využívají své laboratoře a zkušební zařízení, jakož i své vyhlášené testovací areály v Immendingenu a Boxbergu. Mercedes-Benz navíc vlastní již od roku 2014 povolení testovat automatizovaná vozidla v regionu Sunnyvale/Kalifornie. Srovnatelné povolení má podnik od roku 2016 také pro region Sindelfingen/Böblingen. Bosch se stal celosvětově prvním dodavatelem, který testoval automatizované řízení na veřejných komunikacích v Německu a v USA začátkem roku 2013.
16.7.2018
Bosch Diesel s.r.o.