Servind

Tři důvody, proč pravidelně kontrolovat tlak vzduchu ve vašich pneumatikách

Tři důvody, proč pravidelně kontrolovat tlak vzduchu ve vašich pneumatikách

Léto už je za dveřmi, a pokud si chcete letní jízdu co nejvíc užít, ujistěte se, že vaše pneumatiky mají správný tlak huštění. Tlak huštění ovlivňuje bezpečnost, životnost pneumatik a spotřebu paliva. Zde jsou tří hlavní důvody, proč pravidelně kontrolovat tlak vzduchu ve vašich pneumatikách.

 

1. Lepší ovladatelnost a větší bezpečnost

Tlak huštění má významný vliv na ovladatelnost vozidla a jeho bezpečnost. Pokud jsou pneumatiky podhuštěné nebo mají nerovnoměrný tlak huštění, vozidlo má zpomalené reakce a v extrémních situacích se může chovat nepředvídatelně.

„Správný tlak huštění je klíčový především v extrémních situacích, které vyžadují prudké pohyby, jako je změna jízdních pruhů nebo vyhýbání se zvířeti na vozovce. Za deště zase může nízký tlak huštění prodloužit brzdnou dráhu pneumatik nebo snížit jejich odolnost vůči aquaplaningu,“ vysvětluje Martin Dražík, produktový manažer pro Evropu ve společnosti Nokian Tyres.

Také jízdní stabilita se snižuje úměrně s větším zatížením. Při jízdě s těžkým nákladem, přívěsem nebo karavanem je proto zapotřebí tlak vzduchu v pneumatikách trochu zvýšit.

2. Delší životnost pneumatiky

Tlak huštění má rovněž vliv na životnost pneumatik. Podhuštěné pneumatiky se opotřebovávají rychleji a jsou náchylnější k poškození.

„Nízký tlak huštění vede k přehřívání pneumatiky a tím pádem i k rychlejšímu opotřebení. S tím, jak se zahřívají konstrukční prvky pneumatiky, zvyšuje se i riziko jejího poškození,“ říká M. Dražík.

Podhuštění zmenšuje prostor mezi ráfkem a kontaktní plochou pneumatiky. Pneumatika se tak může snadněji poškodit o ráfek nebo obrubník. V létě pak mohou mít na podhuštěné pneumatiky větší dopad nerovnosti a výmoly na vozovce.

„V ideálním případě se nízký tlak huštění upraví ještě před výměnou pneumatiky. V nejhorším případě může dojít k tomu, že se podhuštěné pneumatiky poškodí ještě předtím, než se dostanete na čerpací stanici,“ říká Martin Dražík.

3. Nižší spotřeba paliva a méně emisí CO2

Tlak huštění má přímý dopad na spotřebu paliva a množství emisí CO2. Pokud je nízký zvyšuje se valivý odpor pneumatiky, což vede k nadbytečné spotřebě paliva.

„Mnozí výrobci vozidel uvádějí kromě hodnoty tlaku huštění pro 1–3 osoby a při plném zatížení také hodnotu pro ekologickou jízdu. Tato hodnota snižuje na minimum valivý odpor a emise CO2,“ vysvětluje M. Dražík

Vzduch z pneumatiky v průběhu času samovolně uniká a při běžné jízdě nejste schopni rozpoznat, zda je pneumatika podhuštěná. Proto by se měl kontrolovat jak při výměně pneumatiky, tak alespoň jednou za tři týdny nebo před dlouhou cestou. V horkém letním počasí není třeba snižovat tlak huštění, protože mírné přehuštění pneumatice neuškodí.

Tipy pro bezpečnou jízdu v letním období

  • Vyměňte pneumatiky, které byly užívány déle než 6 let, i když mají stále dostatečnou zbývající hloubku běhounu.
  • Zkontrolujte hloubku běhounu. Z bezpečnostních důvodů je minimální doporučená hloubka běhounu 4 milimetry. Užívání opotřebených pneumatik prodlužuje brzdnou dráhu vozidla a zhoršuje jeho ovladatelnost.
  • Zkontrolujte bočnice a běhoun pneumatik, zda se na nich nevyskytují praskliny, trhliny, průpichy, průrazy či vybouleniny.
  • Zkontrolujte hlavní drážky. Větší kamínky, které uvíznou v hlavních drážkách, pronikají při jízdě hlouběji do pneumatiky a mohou vést k jejímu poškození.
  • Zkontrolujte, zda jsou všechny pneumatiky rovnoměrně opotřebené. Měňte pozici pneumatik na vozidle – rovnoměrně opotřebené pneumatiky přesuňte z přední nápravy na zadní. Pro maximální bezpečnost montujte vždy dvě pneumatiky, které jsou v nejlepším stavu, na zadní nápravu.
  • Kontrolujte pravidelně tlak vzduchu ve vašich pneumatikách. Správný tlak huštění zvyšuje bezpečnost, prodlužuje životnost pneumatik a snižuje spotřebu paliva. Tlak huštění vašich pneumatik je třeba kontrolovat jednou za tři týdny a před každou delší cestou. Kontrolu tlaku vzduchu v pneumatikách provádějte v okamžiku, kdy jsou studené.
  • Moderní vozidla mají ve standardní výbavě systém monitorování tlaku vzduchu v pneumatikách TPMS (Tire Pressure Monitoring System). Po nastavení správného tlaku huštění vynulujte systém upozorňující na pokles tlaku huštění v pneumatikách.

Datum zveřejnění

30.5.2019

Zdroj informací

Nokian Tyres

Výběr jazyka

BILSTEIN

Facebook

AutoWeek

AutoTablet

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.3048 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál