Léto už je za dveřmi, a pokud si chcete letní jízdu co nejvíc užít, ujistěte se, že vaše pneumatiky mají správný tlak huštění. Tlak huštění ovlivňuje bezpečnost, životnost pneumatik a spotřebu paliva. Zde jsou tří hlavní důvody, proč pravidelně kontrolovat tlak vzduchu ve vašich pneumatikách.
Tlak huštění má významný vliv na ovladatelnost vozidla a jeho bezpečnost. Pokud jsou pneumatiky podhuštěné nebo mají nerovnoměrný tlak huštění, vozidlo má zpomalené reakce a v extrémních situacích se může chovat nepředvídatelně.
„Správný tlak huštění je klíčový především v extrémních situacích, které vyžadují prudké pohyby, jako je změna jízdních pruhů nebo vyhýbání se zvířeti na vozovce. Za deště zase může nízký tlak huštění prodloužit brzdnou dráhu pneumatik nebo snížit jejich odolnost vůči aquaplaningu,“ vysvětluje Martin Dražík, produktový manažer pro Evropu ve společnosti Nokian Tyres.
Také jízdní stabilita se snižuje úměrně s větším zatížením. Při jízdě s těžkým nákladem, přívěsem nebo karavanem je proto zapotřebí tlak vzduchu v pneumatikách trochu zvýšit.
Tlak huštění má rovněž vliv na životnost pneumatik. Podhuštěné pneumatiky se opotřebovávají rychleji a jsou náchylnější k poškození.
„Nízký tlak huštění vede k přehřívání pneumatiky a tím pádem i k rychlejšímu opotřebení. S tím, jak se zahřívají konstrukční prvky pneumatiky, zvyšuje se i riziko jejího poškození,“ říká M. Dražík.
Podhuštění zmenšuje prostor mezi ráfkem a kontaktní plochou pneumatiky. Pneumatika se tak může snadněji poškodit o ráfek nebo obrubník. V létě pak mohou mít na podhuštěné pneumatiky větší dopad nerovnosti a výmoly na vozovce.
„V ideálním případě se nízký tlak huštění upraví ještě před výměnou pneumatiky. V nejhorším případě může dojít k tomu, že se podhuštěné pneumatiky poškodí ještě předtím, než se dostanete na čerpací stanici,“ říká Martin Dražík.
Tlak huštění má přímý dopad na spotřebu paliva a množství emisí CO2. Pokud je nízký zvyšuje se valivý odpor pneumatiky, což vede k nadbytečné spotřebě paliva.
„Mnozí výrobci vozidel uvádějí kromě hodnoty tlaku huštění pro 1–3 osoby a při plném zatížení také hodnotu pro ekologickou jízdu. Tato hodnota snižuje na minimum valivý odpor a emise CO2,“ vysvětluje M. Dražík
Vzduch z pneumatiky v průběhu času samovolně uniká a při běžné jízdě nejste schopni rozpoznat, zda je pneumatika podhuštěná. Proto by se měl kontrolovat jak při výměně pneumatiky, tak alespoň jednou za tři týdny nebo před dlouhou cestou. V horkém letním počasí není třeba snižovat tlak huštění, protože mírné přehuštění pneumatice neuškodí.
30.5.2019
Nokian Tyres