Servind

Funkční osvětlení jednostopého vozidla zlepšuje bezpečnost na silnici

Funkční osvětlení jednostopého vozidla zlepšuje bezpečnost na silnici

Helma, rukavice, kožená kombinéza – to jsou součásti pasivní ochrany zdraví a života motocyklisty. K aktivním prvkům lze zařadit funkční osvětlení jednostopého vozidla.

V otázce automobilového osvětlení se věnuje hodně pozornosti předním světlometům. Souvisí to to také s povinností jezdit celý rok se zapnutými potkávacími světly, a také se zajištěním optimální viditelnosti. To je důležité jak z pohledu řidiče, tak z hlediska schopnosti ostatních účastníků silničního provozu zahlédnout vozidlo.

Motocykly jsou v této souvislosti zvláštní případ. Díky svému výkonu – při dodržování platných omezení rychlosti – mají nesrovnatelně lepší zrychlení než většina aut. Už jenom z tohoto důvodu by měli mít řidiči automobilů zajištěnou větší pravděpodobnost, že z dálky zahlédnou přibližující se jednostopé vozidlo. Proto je vhodné používat žárovky s jasným světlem, jako je např. Philips X-tremeVision moto, které disponují až o 130% výkonnějším paprskem ve srovnání s minimem požadovaným ze zákona. Navíc zaručují vysokou odolnost vůči otřesům a vibracím v řádu 10 G. Žárovka v hlavním světlometu však není vše.

„Jednostopá vozidla jsou stále populárnější, zejména v segmentu motocyklů do 125 cm³, skútrů a mopedů. Pro mnoho lidí se stávají účinným dopravním prostředkem v přetížených městských aglomeracích,“ říká Wioletta Pasionek, Marketing Manager Central Europe z Lumileds Polsko, výrobce a distributora automobilového osvětlení značky Philips. „A právě jízda v pouličním provozu je výborným příkladem toho, jak důležité je osvětlení jednostopého vozidla ze všech stran. Pokus o provedení manévru s nefunkční směrovou nebo brzdovou žárovkou může mít vážné následky.“

Značka Philips nabízí pro jednostopá vozidla kompletní sadu signalizačních a pomocných žárovek. Do směrových světel jsou určeny typy W5W, W16W, W21W, WY21W, WY5W, H21W, R5W, R10W, RY10W, P21W, PY21W nebo P21/5W. Již tento výčet ukazuje, jak rozdílné konstrukce a instalace používají výrobci motocyklů, skútrů a mopedů.

Některé z nich lze použít do brzdových světel – W16W, W21/5W, P21W nebo P21/5 w – ale existují i doplňkové typy – PR21W nebo PR21/5W.

Totéž platí pro žárovky pro přední a zadní parkovací světla, kde existují ještě typy T2W, T3W, T4W, H6W nebo W3W. Na druhou stranu u osvětlení registrační tabulky lze narazit na typ C5W.

Samozřejmě je dobré nezapomínat na to, že v hlavních světlometech najdeme žárovky potkávacích a silničních světel. Philips do nich doporučuje Vision Moto (H4, H7 a HS1), CityVision moto (H4, H7, HS1), již zmiňované X-tremeVision moto (H4, H7) a CrystalVision ultra (H4, H7 a HS1) a typy H1, H3, H9, H11, HB3, HB4, R2, S2 a S3.

„Jednostopé vozidlo má ve srovnání s automobilem rozhodně jednodušší konstrukci, ale v otázce světel mezi nimi nejsou prakticky žádné rozdíly. Množství možných řešení ilustruje paleta našich výrobků, takže je nutné před výměnou konkrétní žárovky zkontrolovat v příručce vozidla, který typ bude vhodný,“ dodává Wioletta Pasionek z Lumileds Polsko. „Jiná situace nastává v případě halogenových žárovek do hlavních světlometů, protože jejich světelné parametry lze uzpůsobit dle vlastních požadavků. Nicméně, při jejich výběru je vhodné řídit se výkonností světelného paprsku, světelnou barvou osvětlení a odolností vůči otřesům.“

Datum zveřejnění

8.6.2019

Zdroj informací

Proautomotive Sp. z o.o.

Fotogalerie

Výběr jazyka

Autoopravář JUNIOR 2024

Facebook

AutoTablet

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.2693 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál