Audi Sport představuje novou generaci modelu RS Q3 (kombinovaná spotřeba paliva v l/100 km: 8,9 - 8,8; kombinované emise CO2 v g/km: 203 - 202) a svou produktovou řadu rozšiřuje o zcela nový model RS Q3 Sportback (kombinovaná spotřeba paliva v l/100 km: 8,9 - 8,8; kombinované emise CO2 v g/km: 204 - 202). Oba kompaktní sportovní vozy nabízejí výjimečné výkony, atletický design a maximální praktičnost pro každodenní provoz.
"První Audi RS Q3 založilo vlastní segment. Na jeho úspěchy hodláme navázat novou generací kompaktního supersportovního SUV," říká Oliver Hoffmann, generální ředitel společnosti Audi Sport GmbH. "Nabídkou zcela nového modelu Audi RS Q3 Sportback, progresivního crossoveru z SUV a kupé, se stáváme průkopníkem dalšího nového trendu a zcela využíváme velkého potenciálu k růstu společnosti Audi Sport."
Audi RS Q3 a Audi RS Q3 Sportback jsou ztělesněním síly a výjimečných výkonů. To se odráží i v jejich designu. Kompaktní SUV zanechávají ještě ostřejší dojem díky masce chladiče Singleframe bez barevně odlišeného rámečku. Leskle černá mřížka s trojrozměrnou voštinovou strukturou je umístěna níž a začleněna přímo do nárazníku RS s velkými bočními otvory pro přívod vzduchu.
Výrazné ozdobné lišty ve tvaru bumerangu na nárazníku byly navrženy exkluzivně pro RS Q3. Geny RS jsou zřetelné rovněž z úzkých štěrbin nad maskou chladiče Singleframe. RS Q3 Sportback, jehož střešní linie klesá směrem k zádi podobně jako u kupé, je s vnější výškou 1557 milimetrů o 45 milimetrů nižší než RS Q3. Stoupající ramenní linie je umístěna níž než u sesterského modelu, a snižuje tak také vizuální těžiště karoserie. Ta tak působí ještě svalnatějším dojmem, i kola vypadají, jako by byla větší. Oba supersportovní vozy Audi Sport umocňují své sportovní ambice výraznými "svaly" nad podběhy kol, které jsou na každé straně rozšířeny o 10 milimetrů.
Také design zádě je velmi působivý. RS Q3 Sportback zanechává dojem ještě širšího vozu, než je jeho sesterský model, díky nízkému zadnímu oknu a střešnímu spoileru se specifickou, leskle černou odtokovou hranou RS. Nízká linie střechy přechází do širokých, velmi skloněných střešních sloupků D. Specifický, dlouhý střešní spoiler RS modelu RS Q3 zvýrazňuje enormní touhu supersportovního SUV po pohybu vpřed a zvyšuje přítlak. Nová generace modelu RS Q3 poprvé disponuje dvojitou výfukovou soustavou RS s velkými, chromovanými oválnými koncovkami, které ústí na obou stranách specifického nárazníku RS se zadním difuzorem a leskle černými horizontálními ozdobnými lištami, dodávanými na přání z matného hliníku.
Supersportovní SUV jsou sériově vybavena světlomety s technikou LED. Na přání jsou k dispozici světlomety Matrix LED s dynamickými ukazateli směru a specifickými, tmavě tónovanými vnitřními plochami. Také zadní svítilny disponují technikou LED.
Modely RS Q3 (kombinovaná spotřeba paliva v l/100 km: 8,9 - 8,8; kombinované emise CO2 v g/km: 203 - 202) a RS Q3 Sportback (kombinovaná spotřeba paliva v l/100 km: 8,9 - 8,8; kombinované emise CO2 v g/km: 204 - 202) jsou nejsportovnějšími členy modelové řady Audi Q3. Kompaktní atleti přicházejí s přesvědčivými základními parametry, od pětiválce s nejvyšším výkonem 294 kW (400 k) a maximálním točivým momentem 480 N.m až po pohon všech kol quattro. Pětiválcový agregát je moderním ztělesněním klasického konceptu. Motor 2.5 TFSI pro vozy Audi Sport získal v uplynulém roce již podeváté v řadě prestižní ocenění "International Engine of the Year Award", mezinárodní motor roku.
Pětiválec s mnoha prestižními oceněními poskytuje ze shodného zdvihového objemu 2480 cm3 o 17 procent vyšší výkon. Maximální točivý moment je k dispozici ve velmi širokém rozsahu od 1950 do 5850 otáček za minutu. Modely RS Q3 a RS Q3 Sportback zvládnou sprint z klidu na 100 km/h za pouhých 4,5 sekundy. Nejvyšší rychlost je omezena na 250 km/h, na přání může být zvýšena na 280 km/h.
Motor 2.5 TFSI má extrémně kompaktní konstrukci s délkou méně než 50 centimetrů a je o 26 kilogramů lehčí než předchůdce. Blok válců se nyní vyrábí z hliníkové slitiny. Hmotnost díky tomu klesla o 18 kilogramů. Náročná opatření snížila vnitřní tření a zároveň zvýšila výkonové parametry. Třecí plochy válců mají plazmovou povrchovou úpravu, průměr hlavních ložisek klikového hřídele se zmenšil o šest milimetrů. Klikový hřídel je dutý. To přineslo snížení hmotnosti o jeden kilogram. V hliníkových pístech jsou kanály pro chlazení olejem. Během krátké zahřívací fáze po studeném startu deaktivuje variabilní čerpadlo oběh chladicí kapaliny v hlavě válců. Motor 2.5 TFSI díky tomu dosáhne dříve své provozní teploty, což snižuje tření a spotřebu paliva.
1-2-4-5-3 - k zážehu dochází střídavě v bezprostředně sousedících a od sebe vzdálených válcích. Nevšední pořadí zapalování a lichý počet válců vytváří speciální rytmus a jedinečný akustický projev motoru. Dvoudílná výfuková soustava RS umocňuje charakteristický zvuk, daný pořadím zapalování pětiválce. Na přání dodávaná sportovní výfuková soustava RS s černými koncovkami zajistí ještě vyšší intenzitu nezaměnitelného zvuku.
Hnací síla pětiválce je přenášena prostřednictvím sedmistupňové převodovky S tronic a trvalého pohonu všech kol quattro, který ji variabilně rozděluje mezi nápravy pomocí vícelamelové spojky. Agilní a bezpečné jízdní vlastnosti přivádí k dokonalosti selektivní rozdělování točivého momentu mezi jednotlivá kola.
Systém řízení jízdní dynamiky Audi drive select optimalizuje nastavení pohonu quattro a dalších komponentů, mezi něž patří řízení, podvozek, S tronic, charakteristika motoru a zvuk. V závislosti na zvolené verzi výbavy je k dispozici pět nebo šest jízdních režimů: comfort, auto, dynamic, efficiency a individual. Alternativou režimu individual jsou dva nové režimy RS: RS1 a RS2. Prostřednictvím MMI si může řidič individuálně přizpůsobit a uložit do paměti dva režimy RS. Pro rychlý přístup nebo změnu u obou nových režimů postačí stisknutí nového tlačítka "RS-MODE" na volantu.
Sériově dodávaný sportovní podvozek RS snižuje světlou výšku o 10 milimetrů v porovnání s modely Audi Q3 a Q3 Sportback. Jeho důsledně sportovní nastavení tvoří základní předpoklad pro výjimečné jízdní vlastnosti obou kompaktních supersportovních vozů. Progresivní řízení se specifickým nastavením RS zprostředkovává i v rychlých zatáčkách těsný kontakt s vozovkou.
Rozchod kol na přední nápravě se vzpěrami McPherson a spodními trojúhelníkovými příčnými rameny je 1590 milimetrů. Vzadu nalézá uplatnění konstrukce se čtyřprvkovým zavěšením a rozchodem kol 1583 milimetrů. Audi Sport nabízí poprvé pro kompaktní supersportovní SUV 21" kola s různým designem. Za sériově dodávanými 20" koly nebo na přání dodávanými 21" koly pracuje nově vyvinutá brzdová soustava RS s ocelovými odvrtávanými brzdovými kotouči s vnitřním chlazením o průměru 375 milimetrů (vpředu), resp. 310 milimetrů (vzadu, neodvrtávané).
Šestipístkové třmeny jsou sériově lakovány černou barvou, na přání červenou. Na přání je možné vůz vybavit zcela nově vyvinutou brzdovou soustavou RS s keramickými kotouči, v tomto provedení jsou brzdiče k dispozici s šedým, červeným nebo modrým lakováním. Vpředu vytváří brzdný výkon nově vyvinuté jednodílné hliníkové třmeny a keramické brzdové kotouče s průměrem 380 milimetrů. Vzadu přispívají k požadovanému zpomalení plovoucí třmeny a ocelové brzdové kotouče s průměrem 310 milimetrů.
Na přání se pro nové modely RS Q3 a RS Q3 Sportback dodává sportovní podvozek RS plus s adaptivními tlumiči DCC (Dynamic Chassis Control). V tomto případě regulují průtoky oleje v pístech tlumičů elektricky ovládané, plynule nastavitelné ventily. Systém řízení jízdní dynamiky Audi drive select ovlivňuje také na přání dodávaný sportovní podvozek RS plus s adaptivními tlumiči, jehož senzory zaznamenávají pohyby karoserie. Elektronicky řízené tlumiče se specifickou charakteristikou RS se individuálně přizpůsobují stavu vozovky a jízdní situaci.
Podvozek nastavuje pro každý tlumič v taktu milisekund vždy optimální tlumicí sílu - nízkou při velkých nerovnostech, vysokou pro potlačení pohybů karoserie během rychlého průjezdu zatáčkou nebo při brzdění. Z toho vyplývá vyšší úroveň jízdní dynamiky, precizní a agilní ovladatelnost a mimořádná stabilita jízdy při ještě vyšším komfortu.
Interiér navazuje na atletický design exteriéru. Ve velkorysém vnitřním prostoru jsou zvýrazněny horizontály. Ovládací panel klimatizace, středová konzola a displej MMI touch jsou nakloněny o deset stupňů k řidiči. Celkové uspořádání přístrojové desky je tak výrazně orientováno na řidiče. Motor se spouští na přání dodávaným tlačítkem Start-Stop s červeným ozdobným prstencem.
Uspořádání přístrojové desky s digitálním panelem sdružených přístrojů Audi virtual cockpit v designu RS dokonale ladí s konceptem ovládání. Displej MMI touch je jako další centrální prvek překrytý leskle černou plochou s povrchovou úpravou, připomínající sklo. Na přání může mít řidič na očích větší digitální panel sdružených přístrojů Audi virtual cockpit plus s ukazatelem řazení, který řidiče vyzve k zařazení vyššího převodového stupně po dosažení nejvyšší otáček. Speciální ukazatele RS na panelu přístrojů Audi virtual cockpit plus informují navíc o tlaku v pneumatikách, točivém momentu, výkonu, časech na kolo i působícím zrychlení a umožňují měření času, potřebného k akceleraci.
Atletický charakter modelů RS Q3 a RS Q3 Sportback vyjadřují také sportovní sedadla, čalouněná černou kombinací kůže/Alcantara s reliéfním logem RS. Poprvé jsou pro modelovou řadu Q3 nabízena sportovní sedadla RS, čalouněná jemnou kůží Nappa se specifickým voštinovým prošíváním RS a integrovanými opěrkami hlavy. Jejich kontrastní prošívání je sériově leskle černé, na přání červené nebo modré.
V kombinaci s jedním ze stylistických paketů RS v červené nebo modré barvě jsou příslušným odstínem odlišeny ozdobné prvky na věnci volantu, bezpečnostních pásech, podlahových rohožích a páce voliče převodovky; volant i páka voliče převodovky jsou obšité Alcantarou. U rozšířených stylistických paketů RS jsou navíc červenou nebo modrou Alcantarou obšité i další plochy, včetně loketních opěrek ve výplních dveří. Sportovní interiér završují ozdobná obložení z hliníku Race v antracitovém odstínu. Na přání se dodávají ozdobná obložení s černým klavírním lakem nebo z uhlíkového kompozitu. Poprvé může být interiér také kompletně černý.
Řidiče a spolujezdce vpředu vítá osvětlení vstupního prostoru s promítáním loga Audi Sport ze dveří na povrch vozovky. Nápisy RS jsou v interiéru také na volantu a osvětlených prahových lištách vpředu. Dole zploštělý sportovní volant RS, obšitý kůží, disponuje nově uspořádanými páčkami pro manuální řazení a multifunkčními tlačítky, jimiž může řidič ovládat oba na přání dodávané režimy RS systému řízení jízdní dynamiky Audi drive select. Přitom se na digitálním panelu sdružených přístrojů Audi virtual cockpit plus automaticky objeví specifické ukazatele RS.
Nové modely RS Q3 a RS Q3 Sportback nabízejí pět plnohodnotných sedadel a navzdory svému sportovnímu zaměření také maximální praktičnost pro každodenní provoz. Zadní sedadla jsou v sériové výbavě podélně posuvná, a to o 150 milimetrů v modelu RS Q3, resp. o 130 milimetrů v modelu RS Q3 Sportback. Sklon každé ze tří částí dělených opěradel lze měnit v sedmi krocích. Zavazadlový prostor má objem 530 litrů, při sklopených opěradlech zadních sedadel to je až 1525 litrů (Sportback: 1400 litrů).
Pro nové modely RS Q3 a RS Q3 Sportback je na výběr osm barev laku, včetně specifických barevných odstínů zelená Kyalami a šedá Nardo. Individuální lakování nabízí Audi exclusive. Sériově dodávaný stylistický paket leskle černých ozdobných prvků zahrnuje lišty na předním a zadním nárazníku, okenní lišty, podélné střešní nosiče (pouze RS Q3) a lišty na bočních prazích. Na přání obdrží zákazník tyto díly se vzhledem hliníku. V kombinaci se stylistickým paketem leskle černých ozdobných prvků jsou kruhy Audi a nápisy RS na přídi a zádi černé.
RS Q3 a RS Q3 Sportback bude možné objednávat v České republice v průběhu závěrečného čtvrtletí 2019. Cena pro český trh ještě nebyla stanovena.
26.9.2019
Porsche Česká republika s.r.o.