Nejen řidiči se musejí připravit na zimní období. Ještě před samotným začátkem zimy se začínají všechny autoservisy připravovat na spoustu aut, které budou potřebovat vyměnit pneumatiky. Podzimní přípravy na zimní období není radno podcenit. Protože jak říká Murphyho zákon, porucha přichází vždy v nejméně vhodnou dobu. A na jaké oblasti se zaměřují v autoservisech sítě ProfiAuto Service?
Autoservisy by neměly myslet jen na samotnou budovu, ale také na její okolí. Podzim jim dává poslední šanci uklidit zbytečné skládky nebo opotřebované díly, které už dávno nedokáží plnit svůj účel. Kontrolou by měl projít také stav oplocení. Je vhodné také zkontrolovat panty, namazat závěsy a pohony bran, dveří, oken a vrat. Nižší teploty a vlhkost mnohonásobně zvyšují šanci na zadření součástek a netěsnosti se zase projeví na účtu za vytápění. Před zimou by měl každý servis také zkontrolovat střechu a vyčistit okapy, které mohou být zanesené spadaným listím.
Žádný autoservis neprohloupí, pokud si pořídí nebo zreviduje venkovní osvětlení na parkovišti nebo v místě, které je určeno pro auta před dílnou. Protože už pouhá výměna žárovek za LED systémy přinese autoservisu nemalé úspory. Většinou se tato investice vrátí již během prvního roku používání. Standardem u osvětlení by pak mělo být používání čidel, které zajistí efektivní využití světel. Každý servis by se také měl zamyslet i nad osvětlením v dílně. V té se vyplatí vyměnit staré a energeticky náročné lampy a zářivky za LED systémy. V případě, že jsou na stropě přebytečné lampy, je vhodné je buďto zlikvidovat úplně nebo přesunout na stěny. Ve většině případů totiž světlo seshora při opravách vůbec nepomáhá.
Mechanici by si před začátkem sezóny měli zkontrolovat celé vzduchové zařízení. Pokud uslyší nějaké „ssss“, tak je potřeba danou součástku vyměnit. V žádném případě by ji neměli opravovat, protože časem stejně začne znovu syčet. Kompresor stlačeného vzduchu je motor s cca 3 kW a každé jeho zbytečné zapnutí stojí peníze. Měsíčně tak lze přijít až o stovky korun.
Je zapotřebí zkontrolovat všechny přístroje, jestli se do nich nedostala voda, protože ani ta nejlepší vysoušečka ji ze vzduchu nedostane všechnu. Mělo by tedy dojít ke kontrole, zda se v nejnižším bodě voda nehromadí a pokud ano, tak je třeba ji vypustit. Součástí této kontroly by měla být také nádrž kompresoru, ze které jen stačí odšroubovat šroub na spodní části.
U kompresoru je také důležité zkontrolovat jeho automatické spouštění a zjistit stav oleje, který je třeba čas od času vyměnit. U pneumatického nářadí je téměř vždy nápis „oil daily“, na což by mechanici neměli zapomínat.
Zkušený mechanik si úderové klíče před začátkem sezóny výměny pneumatik zkontroluje, a pokud je klíč značkový, vymění jeho opotřebované lopatky a vřeteno. Nezapomene také na namazání mechanismu úderníku mazivem za použití mazničky. Díky čemuž zajistí jak vhodný utahovací/uvolňovací moment, tak i nárazovou energii v joulech. Správný moment totiž není vše. Některé klíče vhodně utahují, ale na druhou stranu mají velkou údernou sílu. Zkušený mechanik by měl vědět, že je něco jiného vhodně utáhnout a něco jiného vhodně udeřit.
Odborný servis stroje na výměnu pneumatiky se vyplatí každému, který neví co, kde, jak a čím. Pokud majitel nechce investovat do odborného servisu, tak je lepší stroj opravit podomácku než se spokojit s nevyladěným zařízením. Vyvažovačku nesmí mechanici zapomenout vyčistit a promazat vřeteno. Pokud v dílně s těmito prostředky nepracují, pak je vhodné znovu nastudovat manuál, ve kterém je například postup na kalibraci.
Zdvihací zařízení spadá pod dopravní prostředky. Je třeba brát u nich v potaz závazná pravidla týkající se pravidelných kontrol a prohlídek. Je tedy potřeba zapisovat servisní příručky údržbu a provedené zákroky. V případě nehody způsobené třetím osobám se za vzniklou škodu ručí celým svým majetkem.
Přímé ochranné prostředky, jako je oblečení, obuv, rukavice, ochrana hlavy a jiné jsou už dávno samozřejmostí. Při výměně pneumatik se však stále častěji používají rukavice odolné vůči vodě a soli. Pokud mechanici pracují v chladu, nebo často vychází mimo dílnu, není na škodu jim zakoupit bundu či vestu s elektrickým vyhříváním.
1.11.2019
ProfiAuto Service