Servind

Umělá inteligence pomáhá logistice ve Škoda Auto

Umělá inteligence pomáhá logistice ve Škoda Auto

Logistika ve Škoda Auto optimalizuje využití kontejnerového prostoru pomocí umělé inteligence. Aplikace se učí na každém procesu nakládky.

Klasickou počítačovou hru, jejímž cílem je co nejkompaktněji umístit různě tvarované prvky do daného prostoru, zná téměř každý. Logistici společnosti Škoda Auto mají před sebou stejný úkol vždy, když mají naložit 40 stop dlouhý nákladní kontejner. Nyní však mají podporu ve formě aplikace využívající technologie umělé inteligence. Aplikace Optikon AI vypočítá nejlepší způsob umístění a optimální množství různých typů palet, čímž maximalizuje nakládkovou kapacitu kontejneru.

Jen za prvních šest měsíců roku 2020 vedlo použití nové aplikace ve společnosti Škoda Auto ke zvýšení využitelnosti prostoru o 3 m3 na jednotku a tím k úspoře 151 kontejnerových zásilek, což odpovídá 80 t emisí CO2. Umělá inteligence: aplikace Optikon se učí na každém procesu nakládky, který realizuje, a zároveň využívá znalostí skladového personálu společnosti Škoda Auto.

Možností, jak do kontejneru vměstnat palety různých velikostí, existuje bezpočet. Tento proces činí ještě složitějším skutečnost, že rozměry palet, které jsou ve skladu připravovány k expedici, se liší každý den. Aplikace Optikon, společně vyvinutá odděleními logistiky a IT ve Škoda Auto, řeší tento problém pomocí technologií umělé inteligence: vypočítává optimální umístění příslušných položek, které mají být expedovány, aby co nejlépe využila nakládkovou kapacitu kontejneru. Název aplikace Optikon vychází ze spojení částí slov OPTImalizace využití KONtejnerů.

Program používá metody matematické kombinatorické analýzy k nalezení různých řešení tzv. problému batohu. Cílem těchto řešení je optimálně vměstnat určité předměty do omezeného prostoru. Zatímco klasický problém batohu bere v úvahu pouze hmotnost a hodnotu balených předmětů, Optikon zvažuje také podlahovou plochu, objem přepravované položky a včasnost odeslání.

Logistika ve Škoda Auto používá Optikon od listopadu 2019, a to především pro nakládku kontejnerů, které jsou expedovány do Nižného Novgorodu v Rusku. Kromě komponent karoserie se do Ruska z výrobního závodu Mladá Boleslav expedují také výrobní materiály, například lepidla.

Vedoucí logistiky značky ve společnosti Škoda Auto David Strnad říká: „Tato aplikace na bázi umělé inteligence je významným rozvojovým krokem na naší cestě k digitalizaci logistiky a našich pracovních postupů. Projekt Optikon usnadňuje práci skladového personálu. Zároveň šetříme náklady na dopravu a snižujeme emise CO2, protože expedujeme pouze plné kontejnery. Optikon má tedy také pozitivní dopad na naši environmentální strategii Green Future.“

Vedoucí IT ve Škoda Auto Klaus Blüm k tomu dodává: „Optikon ukazuje, jak dovedeme uplatňovat technologie z oblastí Průmyslu 4.0 a umělé inteligence a využíváme je k tomu, abychom dále zvýšili efektivitu naší společnosti. Do výpočtů, při kterých se dosahuje maximálního vytížení kontejnerů, aplikace zahrnuje 400 druhů a rozměrů palet. Technologie navíc bere v úvahu správné rozložení zátěže v kontejneru a včasnost odeslání materiálu.“

 

Datum zveřejnění

09.10.2020

Zdroj informací

Škoda Auto

Fotogalerie

Výběr jazyka

Autoopravář JUNIOR 2024

Facebook

AutoTablet

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.2551 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál