Servind

Rozhovor s Thomasem Schäferem, generálním ředitelem Škoda Auto

Rozhovor s Thomasem Schäferem, generálním ředitelem Škoda Auto

Ve společnosti Škoda jste již šest měsíců. Vaše dosavadní dojmy?

„Škoda je značka s působivou historií, skvělými produkty, senzačním týmem a především slibnou budoucností. Cítím se v Mladé Boleslavi velmi dobře, stejně jako ve svém novém domovském městě Praze - krásném městě, dokonce i v lockdownu.“

Převzal jste finančně zdravou společnost, která je vedle Audi a Porsche jednou z nejziskovějších ve skupině Volkswagen. Cítíte zvláštní tlak, abyste pokračovali ve vytváření vysokého zisku?

„Tento tlak na sebe vyvíjíme sami. Škoda má obrovský potenciál a ten nyní využíváme s naším programem „Next Level Škoda“. Zaměřujeme se na tři priority: rozšiřujeme naše modelové portfolio směrem k segmentům základní úrovně, otevíráme nové trhy pro další růst v objemovém segmentu a dosahujeme konkrétní pokrok v oblasti udržitelnosti a diverzity.“

Je skutečně možné stále dosahovat vysokou míru zisku i v době, kdy Evropská komise chce do roku 2030 snížit emise CO2 až o 55 % ve srovnání s rokem 1990?

„To je samozřejmě velká výzva. Tuto výzvu však přijímáme: naším cílem je být i nadále nadprůměrně ziskoví, a to i v tomto transformačním procesu.“

Jaké úkoly jste obdržel od generálního ředitele koncernu Volkswagen Herberta Diesse? Od Škody požaduje „více agresivity“ - jak si to interpretujete?

„Pan Diess a já se shodujeme: značka Škoda je jasně pozicovaná a soustavně vychází vstříc potřebám zákazníků. Naše modely přesvědčují dobrým poměrem ceny a výkonu a jsou technicky nejmodernější. Kromě toho tu je řada Simply Clever nápadů, mimořádná prostornost, jednoduchá obsluha a emotivní, jasný design. Pod „větší agresivitou“ pan Diess myslel, že bychom měli náš potenciál plně využít na rozvíjejících se trzích a v základních segmentech. Abychom tento mandát mohli plnit, převzali jsme nyní kromě Indie také skupinovou odpovědnost za regiony Rusko a severní Afrika. Rovněž plánujeme přidat do stávající modelové nabídky další, cenově zvláště dostupnou základní variantu. Dostáváme se do závěsu Korejců a Francouzů.“

Rok 2020 byl pro všechny výrobce automobilů obzvláště obtížným rokem. Škoda dokázala po sedmé v řadě dodat více než milion vozů, ale celkový prodej se oproti roku 2019 snížil o 19,1 %. Jaké jsou vaše cíle do roku 2021?

„Především jsme rádi, že jsme překonali hranici jednoho milionu - navzdory pětitýdennímu zastavení výroby v souvislosti s koronou. Naše návratnost obratu navíc zůstává na pozoruhodné úrovni. Také se nám podařilo zvýšit náš tržní podíl v Evropě na 5,4 %. Činit výhled na rok 2021 je mimořádně obtížné kvůli krizi Covid-19 a nedostatku polovodičů. Například naše obchodní zastoupení jsou v současné době na 15 evropských trzích uzavřena. Přesto se díváme optimisticky dopředu: přicházející a nevyřízené objednávky jsou na vysoké úrovni, naše společnost má strategickou pozici a pro letošní rok máme připraveno mnoho nových produktů.“

Na čínském trhu Škoda prožívá těžké období - dodávky v Číně v loňském roce klesly o 38,7 %. Jaká opatření máte k dispozici, abyste podpořili prodej na největším automobilovém trhu na světě?

„Přechodný rok 2020 jsme využili k vyčištění našich skladů a cílené optimalizaci sítě prodejců. V roce 2021 začneme nově. V příštích několika týdnech v Číně představíme naši novou Octavii. Podobně jako tady v Evropě je to zde už roky náš nejdůležitější model. Po čínských silnicích v současné době jezdí více než milion vozů Octavia. Přizpůsobili jsme novou generaci konkrétně potřebám našich čínských zákazníků - s delším rozvorem a mírně upraveným, velmi emotivním designem. Jsem přesvědčen, že je toto auto zaujme.“

Škoda má v současné době v Evropě osm modelových řad - od Fabie po Enyaq iV. Ve kterých segmentech vidíte potenciál dalšího růstu?

„Máme velkou důvěru v novou Fabii v základním segmentu. Navíc - a to mě opravdu těší - jsme dostali vynikající zpětnou vazbu ohledně modelu Enyaq iV, a proto jsme již zvýšili naše výrobní kapacity. Další příležitosti vidíme také v segmentu SUV, který je po celém světě mimořádně populární. Letos uvádíme na trh revidované verze našich velmi úspěšných modelů Kodiaq a Karoq a v Indii uvedeme do prodeje Kushaq, který je speciálně přizpůsoben indickým podmínkám. Ale našim klasickým modelům se také daří. Jak vidíte, máme dobrou pozici a budeme i nadále plně využívat potenciál našeho modelového portfolia.“

Jaké jsou plány na další elektrifikaci značky?

„Přechod k elektromobilitě se automaticky urychlí v důsledku evropského Zeleného údělu. Jsme na to dobře připraveni. Letos přidáme emotivní kupé verzi modelu Enyaq iV. Naše současné portfolio elektrifikovaných  modelů, skládající se z plně elektrického modelu Enyaq iV a dvou plug-in hybridních modelů Octavia iV a Superb iV, je již u našich zákazníků velmi oblíbené. Mimochodem - to také ukazuje, že zavedení elektromobility do České republiky bylo správné rozhodnutí. Zde pro skupinu nevyrábíme pouze komponenty, jako jsou akumulátory PHEV, ale také Enyaq iV. Tímto způsobem zde vytváříme nejlepší podmínky pro zajištění budoucích pracovních míst v zemi.“

Koncern Volkswagen oznámil, že v příštích pěti letech vynaloží na elektrifikaci až 73 miliard eur. Kolik chce Škoda za stejné období investovat do elektromobility?

„Do roku 2025 investujeme celkem více než 1,4 miliardy eur do částečně a plně elektrických vozidel a do výroby akumulátorů. Pro nás je to jeden z největších investičních programů v historii značky Škoda. A naše zaměstnance na cestu do budoucnosti bereme s sebou: více než 16 000 Škodováků je již vyškoleno v e-mobilitě. Jen v příštích dvou letech budeme každoročně investovat 45 milionů eur do školení a dalšího vzdělávání, abychom naši pracovní sílu přizpůsobili budoucnosti.“

Jak to bude s elektrickými modely založenými na platformě MEB společnosti Volkswagen? Nebude to jen Enyaq iV a Enyaq iV Coupé, že? Kolik plně elektricky poháněných modelů bude následovat do roku 2025?

„Předpokládejme, že naši inženýři a designéři mají spoustu nápadů pro další modely založené na platformě MEB. Enyaq iV a Enyaq iV Coupé nebudou jedinými elektromobily. Svým zákazníkům nabídneme minimálně dva další plně elektricky poháněné modely Škoda.“

Volkswagen vyvinul malý elektrický model jako náhradu za e-up, takzvaný ID.1. Mohlo by být takové auto zajímavé i pro Škodu?

„Je to skutečně atraktivní segment, a to i pro Škodu.“

Nová čtvrtá generace modelu Fabia je již ve startovních blocích. Jaká jsou vaše očekávání?

„Pro mě je Fabia skutečně srdeční záležitostí. Je nedílnou součástí našeho produktového portfolia již více než 20 let. Kromě modelu Octavia žádný jiný model tolik neztělesňuje základní hodnoty značky Škoda. Nová generace opět slibuje nejlepší poměr „hodnoty za peníze“ v segmentu malých vozů. Nebo řečeno jinak: nabízí vše, co potřebujete - a ještě něco navíc.“

Jaké speciální vlastnosti má tato nová generace?

„Pro novou Fabii poprvé používáme modulární platformu s motorem napříč MQB-A0 od koncernu Volkswagen. Díky této platformě můžeme ještě lépe využít prostor. Protože Fabia slušně roste, nabízí nyní ještě více prostoru pro cestující. Zavazadlová prostor také narostl - s 380 litry je nejlepší ve své třídě. Také se nám podařilo snížit koeficient aerodynamického odporu z 0,32 na 0,28. To je nejlepší hodnota jakéhokoli malého automobilu na světě. Díky novým bezpečnostním a asistenčním systémům je navíc ještě pohodlnější a bezpečnější. A díky novým rozměrům a emotivnímu designu také opravdu dobře vypadá. Jsme absolutně přesvědčeni že nová Fabia bude úspěšná.“

V novém modelu Fabia nenabízíte vznětový motor. Co vedlo k tomuto rozhodnutí?

„Přesněji řečeno, naftu v modelu Fabia už nenabízíme tři roky. Zjistili jsme, že malé přeplňované zážehové motory jsou v tomto segmentu pro zákazníky nejlepší volbou. Pokud jde o účinnost, proti turbodieselům prakticky nic neztrácejí, ale jsou výrazně levnější.“

Nová Fabia je nyní přes čtyři metry dlouhá - není tu rostoucí poptávka po novém základním modelu Škoda? Bude nástupce modelu Citigo se spalovacím motorem?

„V současné době neplánujeme nástupce Citigo. Místo toho pracujeme na velmi dostupné základní úrovni modelu Fabia.“

Plánujete pokračovat v prodeji modelu Fabia ve verzi WRC2 prostřednictvím Škody Motorsport?

„Jedna věc je jistá: naše oddělení motoristického sportu plánuje vývoj nástupce aktuálně velmi úspěšné soutěžní verze modelu Fabia. Jen krátce - vyčkejte!“

Datum zveřejnění

26.2.2021

Zdroj informací

Vladimír Rybecký podle Newspressgermany

Fotogalerie

Výběr jazyka

Facebook

AutoTablet

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.2378 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál