Servind

Černá skříňka v autech od roku 2022

Černá skříňka v autech od roku 2022

Rok 2022 bude významný pro regulaci automobilového průmyslu v Evropské unii po stránce bezpečnosti silničního provozu. Evropa zavede několik asistenčních systémů pro snížení počtu nehod, a tím i počtu úmrtí na silnicích. Povinné se stanou některé systémy, které se u nových vozidel už stávají samozřejmostí, jako výstražné systémy sledování ztráty pozornosti řidiče DDR-AW nebo automatické nouzové brzdění, ale také dechový analyzátor zabraňující v jízdě řidiči po požití alkoholu ALC nebo inteligentní monitorování značek s omezením rychlosti ISA. Evropský parlament při schvalování tohoto opatření uvedl, že přidání těchto funkcí by nemělo vést k výraznému zvýšení cen pro spotřebitele.

Spolu s těmito asistenty se povinnou výbavou stane záznamník dat EDR (Event Data Recorder). Půjde o „černou skříňku“ podobnou těm, jež již existují v letadlech. Systém, který majitel vozidla nemůže a nesmí deaktivovat, bude sekvenčně zaznamenávat údaje o jízdě.

Podle zákona přijatého Evropským parlamentem budou tyto datalogery povinné u všech nových automobilů kategorie M1 schválených do provozu v Evropské unii od května 2022 a od 7. července 2024 nebude smět být nově zaregistrováno žádné vozidlo bez EDR. Výrobci je do vozů buď přidají ve formě přídavného zařízení nebo o toto zařízení rozšíří stávající elektronické systémy přítomné v automobilech.

Cílem použití EDR bude automatické ukládání dat v případě nehody. Systém bude fungovat nepřetržitě jakmile bude vozidlo v pohybu a bude zaznamenávat data v přerušovaných dávkách po pěti sekundách. Zaznamená informace o jízdě krátce před, během a po nárazu. Záznam bude limitován časem 30 sekund před aktivováním airbagu a několik sekund po té. Zaznamenaná data budou neustále přepisována novými. Mezi zaznamenávanými údaji budou rychlost, brzdění, GPS souřadnice místa nehody, sklon vozidla na silnici, stav a míra aktivace bezpečnostního vybavení (airbagy, brzdový asistent apod.) a zapnutí bezpečnostních pásů. Na rozdíl od „černých skříněk“ v letadlech se zde nebudou zaznamenávat žádné konverzace ve vozidlech!

K  informacím z EDR budou mít v případě potřeby přístup pouze policejní vyšetřovatelé ale nikoliv pojišťovací společnosti. Během vyšetřování bude policie schopna například zjistit, zda řidič v době nárazu nepřekročil povolenou rychlost. Přítomnost tohoto „špiona“ ve voze by měla přimět řidiče, kteří budou vědět, že jsou sledováni, k větší opatrnosti.

EDR rovněž umožní poskytnout výrobcům zpětnou vazbu o problémových událostech, ovšem pro tento účel budou všechny údaje anonymizovány a nebudou obsahovat identifikační číslo vozidla (VIN) ani žádné další informace, které by mohly identifikovat vlastníka vozidla.

Datum zveřejnění

4.6.2021

Zdroj informací

Vladimír Rybecký

Fotogalerie

Výběr jazyka

Facebook

AutoWeek

AutoTablet

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.3058 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál