Servind

Daimler Trucks testuje kamion na vodík

Daimler Trucks testuje kamion na vodík

Společnost Daimler Trucks spoléhá na vodíkové palivové články pro elektrifikaci svých nákladních vozidel, určených pro flexibilní a náročný dálkový provoz. Cílem je dojezd 1000 km a víc bez dotankování.

Daimler Trucks na konci dubna zahájil intenzivní testy průběžně vyvíjeného prototypu nákladního vozidla Mercedes-Benz GenH2, který byl představen v roce 2020. Vývojáři Daimler Trucks testují vozidlo s palivovými články v nepřetržitém provozu za různých povětrnostních podmínek na různých površích a při různých jízdních manévrech.

Rozvojový plán Daimler Trucks předpokládá první testy na veřejných komunikacích ještě letos. Zahájení zákaznických zkoušek je plánováno na rok 2023 a od roku 2027 mají být zákazníkům předána první sériová vozidla nákladního vozidla GenH2.

Náročné testy na 1,2 milionu najetých kilometrů

Vývojoví inženýři Daimler Trucks navrhují nákladní vozidlo GenH2 pro stejné požadavky na životnost vozidel a komponent jako srovnatelný konvenční Mercedes-Benz Actros, což znamená 1,2 milionu najetých kilometrů, 10 provozních let a 25 000 provozních hodin. Proto musí nákladní automobil GenH2 - stejně jako každá nová generace Actrosu - projít velmi náročnými testy. Jen v prvních týdnech zkoušek urazilo vozidlo stovky kilometrů při nepřetržitém zatížení na válcové zkušebně a prošlo řadou extrémních situací z provozní praxe, jako je například plné brzdění nebo jízdy přes nerovnosti na zkušební dráze.

Nový koncept vozidla

GenH2 Truck je kompletně přepracované vozidlo se zcela novými komponentami. Patří mezi ně systém palivových článků, plně elektrické hnací ústrojí a všechny související systémy, jako je speciální chlazení.

Hmotnost nových součástí a jejich poloha ve vozidle mají vliv na jízdní vlastnosti nákladního vozidla. V důsledku toho v případě vibrací v důsledku nerovností vozovky a v extrémních situacích působí na nákladní vozidlo jiné síly než v konvenčních vozidlech. Aby bylo možné získat komplexní poznatky v rané fázi, bude současný prototyp v rámci testů naložen 25 tunami užitečného zatížení až do celkové hmotnosti soupravy 40 tun.

Výhody kapalného vodíku

Daimler Trucks preferuje kapalný vodík, protože oproti plynnému vodíku má výrazně vyšší objemovou hustotu energie. V důsledku toho může mít nákladní automobil s palivovými články natankovaný kapalným vodíkem mnohem menší a díky nižšímu tlaku i podstatně lehčí nádrže. To umožňuje vytvořit větší nákladový prostor a dosáhnout vyšší užitečné zatížení. Současně lze tankovat více vodíku, což výrazně zvyšuje dojezd. Nákladní automobil GenH2 Truck je tak, stejně jako konvenční nákladní automobily na naftu, vhodný pro obtížně plánovatelnou vícedenní dálkovou dopravu, kde je vysoká denní energetická náročnost.

Odborníci společnosti Daimler Trucks pokračují ve vývoji technologií nádrží na kapalný vodík. Do konce tohoto roku chtějí dosáhnout takové úrovně zralosti prototypů nových nádrží, aby mohli plynule pokračovat v probíhajících náročných testech nákladního vozidla GenH2. Po zahájení sériové výroby se budou používat výhradně nádrže na kapalný vodík.

Pro intenzivní zkoušky nákladního vozidla GenH2, které budou probíhat do ukončení vývoje nádrží na kapalný vodík, se jako interní  prozatímní řešení budou používat nádrže s plynným vodíkem. Daimler Trucks tak ukazuje, že obě skupenství vodíku - plynné i kapalné - jsou technicky použitelná.

Datum zveřejnění

4.6.2021

Zdroj informací

Daimler Trucks

Fotogalerie

Výběr jazyka

Facebook

AutoWeek

AutoTablet

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.3357 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál