Nedávné prudké zdražení a hlavně nedostatek močoviny způsobila podle odborníků zbytečná panika a snaha nakoupit AdBlue do zásoby. Distributoři proto nestíhali prodejce zavážet. V současnosti je u všech čerpacích stanic AdBlue běžně k dostání a někde již ceny klesají.
Vodný roztok s obchodním názvem AdBlue, který tvoří z 32,5 % technicky čistá močovina a z 67,5 % demineralizovaná voda, je nezbytný pro většinu moderních vznětových motorů. Emisní norma Euro 6, zavedená od září 2014, přinesla razantní snížení emisí oxidů dusíku o 80 %. Toho se dosahuje pomocí technologie úpravy výfukových plynů takzvanou selektivní katalytickou redukcí (SCR) se vstřikováním AdBlue před katalyzátor, díky čemuž vozidlo z výfuku vypouští místo NOX převážně vodní páru a čpavek.
Prudké zdražení zemního plynu, který je nezbytný pro výrobu močoviny, donutilo výrobce omezit produkci AdBlue a vedlo k růstu jeho ceny. Podle odborníků ale na trh stále proudí dostatečné množství odpovídající standardní poptávce. „Obavy související s informacemi o omezování produkce předními dodavateli AdBlue způsobily paniku, kdy lidé začali nakupovat močovinu do zásoby. To jednak vyhnalo ceny ještě výš, jednak nárazově způsobilo nedostatek komodity na prodejních místech. Problém však spočíval především v logistice. Dodavatelé jednoduše nestíhali čerpací stanice zavážet,“ vysvětluje viceprezidentem Evropské asociace nezávislých petrolejářů UPEI Ivan Indráček s tím, že potřebné množství AdBlue vyrobené je a s tím, jak opadla snaha se předzásobit, jsou čerpací stanice dostatečně zásobené a cena močoviny by měla zase klesat.
Podle Václava Louly, tiskového mluvčího ČAPPO, vzniklou situaci nemohou petrolejářské firmy ovlivnit, protože nejsou výrobci ani distributory této kapaliny. „Je smutným paradoxem, že v době světového trendu ochrany klimatu a snižování emisí škodlivých látek se musíme zabývat triviálním problémem nedostatku jednoduché chemické sloučeniny, která je zásadní pro provoz velmi důležitých segmentů dopravy,“ říká Václav Loula a potvrzuje, že vysoká poptávka v kombinaci s omezenou produkcí může způsobovat problémy v logistice. V posledním týdnu se však situace zlepšila a čerpací stanice ČAPPO jsou zaváženy odpovídajícím množstvím močoviny dle smluvních vztahů. Cena močoviny čerpané z výdejního stojanu se v současnosti většinou pohybuje od 30 do 60 korun za litr, přičemž již u některých petrolejářů začíná skutečně klesat.
„Například na čerpacích stanicích EuroOil lze tankovat AdBlue za 29,90 koruny na litr. Stejně jako u benzinu či nafty však i u této komodity existuje výhodnější, takzvaná plošná cena. S námi poskytovanou tankovací kartou vychází litr AdBlue pro firmu či živnostníka v celé síti Shell dokonce na 21,39 koruny za litr, respektive necelých 26 korun s DPH,“ říká Damir Duraković, generální ředitel nákupní aliance Axigon, která poskytuje tankovací karty Shell a EuroOil, a dodává, že od začátku listopadu již plošná cena AdBlue klesla o dvě koruny. To by mělo, stejně jako u benzinu či nafty, předznamenávat další vývoj standardních cen na stojanech čerpacích stanic. Ty mají vždy určitou setrvačnost, zatímco plošné ceny bezprostředně reflektují aktuální vývoj na trzích.
AdBlue se tak nevyhnutelně stává standardem v nabídce čerpacích stanic, a to nejen balené v kanystru. ČAPPO v České republice k 31. 10. 2021 eviduje již 236 čerpacích stanic se stojany pro výdej AdBlue. Jejich počet tak za poslední dva roky vzrostl téměř o třetinu. Z toho 155 z nich jsou stanice uzpůsobené také pro tankování AdBlue osobními vozidly, což znamená bezmála trojnásobný počet oproti roku 2019.
22.11.2021
Axigon/ČAPPO
Ilustrační foto: Ford