Nejčastějším základem pro záchranářské nebo hasičské přestavby vozidel značky Toyota jsou modely Proace a Hilux, nejoblíbenější z pohledu úpravců je ale RAV4.
Roční poptávka po přestavbách pro hasiče a záchranáře více než desetinásobně převyšuje kapacity karlovarské firmy Auto Eder, která se těmito specializovanými přestavbami zabývá. Toyota je podle majitele firmy Jana Edera celkově velmi přívětivé auto zejména pro běžný servis.
Firma se každoročně účastní několika výběrových řízení pro záchranné složky, zdaleka ale ne všech, protože to není v jejích kapacitních možnostech. „Jen například hasičských aut na podvozku modelu Proace je ročně poptáváno zhruba 300 až 600. Naše momentální možnosti jsou zhruba na desetině tohoto čísla, je tedy veliký potenciál pro další rozvoj,“ říká Jan Eder.
Jednotlivé složky IZS mají různé požadavky, pravidla, normativy a vyhlášky, kterými se úpravce musí řídit. Vedle toho postupuje podle technických podmínek zadavatele, které se upřesňují při výrobě. Vozidla po úpravě musí projít certifikačním a zkušebním procesem. Jejich provozuschopnost musí být minimálně 15 let.
„Celý proces přestavby začíná prostudováním zadávacích podmínek a potřeb zadavatele. Poté se pečlivě naplánuje postup a zvolí vhodné technologie. Musí se objednat potřebné komponenty a také naplánovat kontrolní dny se zadavatelem, během kterých se řeší například umístění výbavy,“ popisuje Eder.
Prvním krokem stavby je kompletní odstrojení vozu včetně sedadel, čalounění, nárazníků atd., výroba kabelových svazků a zámečnická výroba speciálních součástek včetně lakování. Následuje instalace požadovaného vybavení, kompletace vozu, polepy, vytvoření nových manuálů a legislativní úpravy, které spočívají v umístění druhého výrobního štítku, případné zkušebny, homologace a certifikace.
Celý proces přestavby probíhá v dílně Auto Eder, kterou ročně opustí několik desítek vozů pro profesionální záchranáře.
23.12.2021
Toyota
Foto: Toyota