Ojetin je nedostatek a jejich cena roste

Ojetin je nedostatek a jejich cena roste

V roce 2021 ubylo v inzerci na trzích ve střední Evropě 80 620 (-2 %) ojetých aut z druhé ruky. Ve srovnání s rokem 2019 je pokles ještě markantnější - za dva roky ubylo 550 376 aut (-12 %), která na sekundárním trhu chyběla. To tlačí jejich ceny vzhůru.

V České republice se střední hodnota ceny inzerovaných ojetin meziročně zvýšila o 14,4 % na současných 159 999 Kč, v Polsku narostla o 8,9 % na 19 500 PLN (104 751 Kč) a v Maďarsku se ojeté vozy prodávaly o 17,1 % dráž než před rokem - za 1 850 000 HUF (126 130 CZK). Pouze na Slovensku zůstal cenový medián na stejné úrovni jako v roce 2020, tedy 5990 EUR (146 156 CZK). Vyplývá to z analýzy trhu ojetých vozů, kterou pravidelně zpracovává společnost Aures Holdings, provozovatel sítě autocenter AAA Auto a Mototechna.

Pandemie zamíchala nejen cenami, ale i pohony, které zákazníci při pořízení novějšího vozu preferují. Oproti roku 2020 ubylo v inzerci vozů na CNG (-21,8 %), LPG (-7,1 %) a Ethanol 85 (-37,4 %). Naopak se v nabídkách častěji objevují hybridy (+45,7 %) a plně elektrické vozy (+46 %). U nejžádanějších modelů tuzemské automobilky Škoda došlo k úbytku Octavií (-7,4 %) a Fabií (-4,6 %), naopak přibyly SUV Karoq (+55 %) a Kodiaq (+36,7 %).

Mezi nejprodávanější elektricky poháněné vozy se už po prvním roce prodeje dostala Škoda Enyaq iV. Té bylo vloni v inzerci zánovních ojetin po pouhém roce prodeje nabízeno 200 kusů, a je tak druhá za BMW i3, který je na trhu od roku 2013.

„Posledním „normálním“ rokem byl rok 2019. Cenový medián ojetých aut na českém trhu byl v té době na úrovni 133 000 korun. Dnes se pohybuje o 20,3 % výš. Mezi lety 2019 a 2020 nebyl cenový skok tak markantní zejména proto, že nikdo nevěděl, co nás čeká. Loňský rok se pak zákazníci pustili do nákupů, které v roce 2020 s tehdy neznámou nemocí za zády odkládali. V loňském roce pak přišla další krize, spojená dodávkami polovodičů a chipů do nových aut, automobilky nebyly schopné desetitisíce vozů dokončit a dodací lhůty zákazníkům se mnohde prodloužily i přes rok, což začalo výrazně zvyšovat poptávku po vozech z druhé ruky a s tím i jejich ceny,“ říká Petr Vaněček, provozní ředitel sítě autocenter AAA Auto a Mototechna a člen představenstva Aures Holdings.

Datum zveřejnění

17.1.2022

Zdroj informací

Aures Holdings

Graf: Aures Holdings

Výběr jazyka

VALEO školení 2022

Facebook

AutoTablet

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.3569 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál