Servind

Prodej ojetých vozidel v roce 2021

Prodej ojetých vozidel v roce 2021

Společnost Cebia provedla analýzu trhu ojetých vozidel za rok 2021, jejímž cílem bylo popsání struktury trhu s ojetými vozidly a identifikace trendů. Jednotlivé sledované parametry byly vyhodnoceny na vzorcích prodávaných ojetých vozidel a byly doplněny z dat Svazu dovozců automobilů (SDA), importérů vozidel, informací zveřejněných autobazary, z interních dat a zkušeností společnosti Cebia a z dalších zdrojů.

Český trh

Loňský rok byl pro trh ojetých automobilů z mnoha pohledů nakonec úspěšným rokem. Ačkoli to tak ještě v lednu a v únoru nevypadalo, po skončení uzavření prodejních míst z důvodu pandemie koronaviru došlo k výraznému oživení trhu. Postupně se začal zvyšovat dovoz ojetých aut, který byl nejvyšší za posledních 13 let.

Oproti předpandemickým letům na trhu chyběla velká část vozidel, a to kvůli snížené výrobě nových aut, která vedla k tomu, že si firmy i lidé ponechávali svá auta déle než dřív případně se prodlužovaly operativní leasingy. Nejvíce se to projevilo ve snížené nabídce zánovních a mladých ojetin.

I přes to však prodej aut meziročně vzrostl o 4,4 % ze 707 000 na 738 000 aut. Doba prodeje vozidla se urychlila a prodejci tak prodávali, co se dalo. Omezená nabídka vedla i k rychlejšímu prodeji vozidel o něž by v minulých letech nebyl příliš vysoký zájem.

Prodejní cena

Průměrná cena ojetého vozidla meziročně vzrostla o 13 % z 229 400 Kč na 259 000 Kč. Ceny ojetých aut se tak v průměru navýšily o zhruba 30 000 Kč, a to i navzdory skutečnosti, že z trhu postupně vymizela část mladých a zánovních ojetin. Některé modely přitom zdražovaly víc a jiné pomaleji. K nárůstu však došlo prakticky u všech. U některých modelů dokonce došlo k situaci, kdy jejich cena meziročně vzrostla. Například kdo si koupil loni pětiletou Škodu Octavii, mohl ji letos jako šestiletou prodat o 20 000 Kč dráž, než za kolik ji koupil. Koupi ojetého vozu v loňském roce šlo díky vysokému nárůstu cen považovat za investici. Zdražování probíhalo až do konce roku a očekává se, že v letošním roce bude pokračovat.

Stáří prodávaných vozidel

V loňském roce došlo také ke zvýšení průměrného stáří prodávaných ojetých aut s českým původem, a to ze 7,1 roku na 7,7 roku. Bylo to dáno především menší nabídkou mladých a zánovních vozů. Průměrné stáří všech ojetých aut však zůstalo na 9,5 letech, neboť došlo k mírnému snížení průměrného stáří všech prodávaných vozů se zahraničním původem z 11,5 na 11,3 let.

V uplynulém roce se k nám navíc dovážely v průměru mladší vozidla než v předchozím roce. Zatímco předloni činilo průměrné stáří dovezených aut 10,7 roku, loni kleslo na 10,4 roku. Klesl podíl aut starších 10 let, a to z 54,01 % na 50,78 %. Podíl aut starších 15 let klesl velice mírně z 22,11 % na 21,22 %. Vloni se dovezlo 185 663 ojetých osobních aut, což bylo nejvíc od roku 2008. V meziročním porovnání jde o nárůst o 23,2 %.

V loňském roce došlo k výraznému úbytku ojetých vozů s českým původem. Zatímco v předloňském roce tvořily ještě 51 % nabídky, loni klesl jejich podíl na 47,4 % a většina aut, která se prodávala, měla zahraniční původ. Na úrok českých aut se na trhu prodávala více auta především z Německa. Jejich podíl vyrostl meziročně z 21,7 % na 26,2 %, což byl nárůst prakticky o pětinu.

Doba prodeje

Ve třetím čtvrtletí došlo k výraznému zrychlení prodeje a kdo si vyhlédl auto, neměl příliš času na váhání a otálení s koupí. V prvním pololetí se auta prodávala v průměru za 96 dní. To ale navyšovaly téměř čtyři měsíce, po které byla prodejní místa zavřená. Průměrný počet dní, během nichž auto stálo u prodejce, klesl nakonec na pouhých 71 dní, tj. o 29 dní méně než v předchozím roce. Průměrná doba prodeje ojetého auta s Cebia Reportemem činila 58 dní, Cebia Report tak zkracoval dobu prodeje průměrně o 13 dní.

Podíl osobních ojetých aut, u kterých bylo v inzerci uváděno, že nebyla v minulosti havarovaná, dosahoval loni 99,41 %. Reálný podíl aut, která nebyla v minulosti havarovaná, však bude i vzhledem k počtu pojistných případů pojišťoven výrazně vyšší. Například v případě pětiletých aut je podle statistik poškozeno zhruba 25 % z nich a v případě desetiletých aut je po havárii už 60 % z nich. Zatajování havárií patří dlouhodobě mezi nejčastější podvodné praktiky při prodeji ojetých aut.

Udávaný stav kilometrů na tachometru

Podíl aut po prvním majiteli meziročně významně poklesl. Zatímco předloni se prodávalo 55,7 % aut po prvním majiteli, loni klesl jejich podíl na 46,4 %, což je další známkou toho, že si lidé ponechávali nová auta častěji déle než v předchozích letech.

Průměrná hodnota na tachometrech u prodávaných ojetých osobních vozů klesla loni meziročně ze 162 000 km na 156 000 km. Manipulaci s tachometrem přitom vykazuje stále každé zhruba třetí prodávané vozidlo.

Podíl aut s motorem na benzin se loni meziročně mírně navýšil z 42,5 % na 44,4 %. Podíl vozů na naftu se naopak snížil z 54,9 % na 52,5 %, stále ale tvořily většinu trhu ojetých aut.

Porovnání českého a slovenského trhu

Ačkoli by se dalo očekávat, že český a slovenský trh ojetých automobilů budou velmi podobné, ve skutečnosti jsou mezi nimi, respektive nabídkou ojetých aut, rozdíly. Na Slovensku se loni prodávala v průměru o téměř rok starší auta než v ČR, kde auta vykazovala průměrných 9,5 roku, zatímco na Slovensku to bylo 10,2 roku. Vyššímu stáří pak odpovídala i nižší průměrná cena za ojeté vozidlo, která loni na Slovensku činila 8700 eur (211 000 Kč), zatímco na českém trhu dosáhla 259 000 Kč.

Dalším významným rozdílem bylo procentuální zastoupení aut s turbodiesely. V České republice byl loni jejich podíl 52,5 %, zatímco na Slovensku 63,8 %.

Z hlediska ujetých kilometrů se na Slovensku prodávalo více aut, která měla najeto přes 200 000 km (27 % vs. 20 %) a naopak výrazně méně aut s nájezdem do 100 000 km (27 % vs. 36 %). Průměrný nájezd u aut na českém trhu činil 156 000 km, zatímco na Slovensku 161 000 km.

Datum zveřejnění

21.1.2022

Zdroj informací

Cebia

Grafy: Cebia

Fotogalerie

Výběr jazyka

Facebook

AutoTablet

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.3755 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál