Servind

Budoucnost tankování bude patřit robotickým rukám

Budoucnost tankování bude patřit robotickým rukám

Modernizace čerpacích stanic by měla směřovat k postupné úplné bezobslužnosti. Zatímco dnes se tyto typy stojanů objevují především u stanic s minimem doplňkových služeb, budoucnost by měla alespoň částečně patřit robotizaci. Důvodem pro zavádění tohoto řešení je rostoucí poptávka po komfortu řidičů. Limitem mohou být negativní psychologické efekty či nekompatibilita nově vyráběných vozů. Širší rozmach tohoto řešení lze podle odborníků čekat až po roce 2035.

Bezobslužnost stanic už je dostupná

Již dnes je možné u některých čerpacích stanic doplnit palivo a zaplatit kompletně bezobslužně. Slouží k tomu zpravidla plně automatizované stojany, které umožňují před tankováním zadat například finanční limit, který uživatel za pohonné hmoty uhradí. Toto řešení využívají stanice zejména během nočních provozů a v méně frekventovaných oblastech. Absence jakékoliv obsluhy se zároveň častěji vyskytuje u stanic, které standardně nenabízí širší portfolio přidružených služeb – typicky občerstvení či teplou kuchyni.

Pro stanici to znamená ušetření mzdových nákladů. Bezobslužné stojany v současnosti nemusí plnit pouze svoji základní funkci, tedy umožnit doplnit palivo a uhradit jej. „Díky dálkové správě je dnes možné prakticky všechny stojany obsluhovat z jednoho místa. Nejedná se přitom o příliš nákladné řešení. V případě reklamy je tak především ve velkých zemích typu Francie možné efektivněji cílit konkrétní sdělení v závislosti na regionu, kde se stojan nachází,“ uvedl Daniel Struž ze společnosti Adast Systems, která se zabývá produkcí bezobslužných čerpacích stanic.

Bezobslužnost stanic s širokým portfoliem služeb

Z hlediska dalšího vývoje je pravděpodobné, že se bezobslužné řešení v budoucnosti rozšíří i na pumpy, jejichž doplňkové služby jsou už dnes poměrně široké. „Už dnes by bylo možné se v prostorách bezobslužné čerpací stanice i kvalitně najíst. Ostatně i v Česku existují bezobslužné prodejny, v jiných provozech se zase využívají ohřívací boxy, které udrží potraviny celou noc teplé. Zkombinovat tyto prvky není z našeho pohledu nic obtížného. Ačkoliv tedy toto řešení umíme realizovat, provozovatelé čerpacích stanic se do něj zatím nehrnou,“ doplnil Daniel Struž.

Limitem v zavádění kompletní bezobslužnosti je podle něj například psychologický efekt prázdné benzinové pumpy bez jakéhokoliv pracovníka. Ta na běžného uživatele může působit buď nepříliš bezpečným dojmem, případně může při letmém projíždění kolem ní získat pocit, že stanice není otevřená. Řada uživatelů zároveň stále vyžaduje kontakt s člověkem. Podle Struže se to ukázalo během pandemie, kdy lidé po prvotním pobytu doma začali následně vyhledávat sociální kontakty.

Nástupu plně bezobslužných čerpacích stanic podle Struže naopak vyhovuje čím dál větší poptávka po uživatelském komfortu zákazníků a jejich zaneprázdněnost. Pro tyto uživatele by tak měla v budoucnu existovat varianta, kdy při doplnění paliva či jiného zdroje energie nebudou muset vůbec vystupovat z vozu.

„Nejpravděpodobnější variantou je existence například robotické ruky, která sama rozpozná, zda vůz potřebuje naftu, elektřinu či vodík. Následně se o vše postará, aniž by člověk musel vystupovat z vozu. Placení pak proběhne například projetím turniketu, kdy bude platba stržena z účtu, například prostřednictvím náramku, hodinek či jiného média,“ nastínil budoucnost Struž.

Podle Struže však taková realita zatím není na spadnutí. Prvotním nositelem podobné technologie musí být vždy vozy. V současnosti se do nich ale zatím technologie umožňující rozpoznání typu paliva či zdroje energie pro čerpací stanici neinstalují.

Datum zveřejnění

09.2.2022

Zdroj informací

Adast Systems

Foto: Adast Systems

Výběr jazyka

Facebook

AutoTablet

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.4211 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál