Přetrvávající nedostatek nových vozidel, týkající se nejen osobních aut, ale i lehkých užitkových a nákladních vozů, vyvažuje dovoz ojetin. Registrace vozidel s alternativními pohony sice rostou, ale i nadále je jejich podíl zanedbatelný. Ukazují to statistiky Svazu dovozců automobilů SDA.
Za první čtvrtletí letošního roku byl celkový počet registrovaných nových osobních automobilů jen o 4,33 % (ze 49 534 na 47 391 vozů, tj. o 2143) nižší než v minulém roce, ale o 20,5 % nižší než v roce 2019. Odložená poptávka z let předchozích není naplňována zejména z důvodu snížené produkce většiny výrobců. Přitom zájem o nová auta je jak ze strany soukromníků, tak i firem stále velký.
Podíl firemních automobilů v 1. čtvrtletí klesl na 71,5 %, zatímco privátních vzrostl na 28,5 %. Vzhledem k tomu, že konec čipové krize není v dohledu a v souvislosti s růstem úrokových sazeb roste cena operativního leasingu ve spojení s růstem provozních nákladů budou do budoucna mít mnohé firmy méně zdrojů na nákup nových aut.
Z hlediska paliva vede benzin s 65,86 % (31 214 aut), na druhém místě je nafta s 25,23 % (11 957 aut). Registrace vozů s alternativním pohonem stoupla na 8730 vozidel z loňských 5765 vozidel (+51 %). Díky značce Dacia trojnásobně vzrostl počet registrací nových automobilů dodávaných z výroby s motory na LPG, resp. kombinaci benzinu a LPG (na 1021 kusů). Z hlediska alternativních pohonů došlo u osobních automobilů k nárůstu čistě elektrických o 38 %, nicméně se 777 vozy představují stále zanedbatelných 1,64 % trhu. Plug-in hybridy poklesly o 25 % na 711, takže dohromady BEV a PHEV zaujímají stále jen 3,1 % trhu. Hybridní vozy bez vnějšího nabíjení nadále rostou, letos meziročně o 42 % už na podíl 12 %. Nových aut na CNG bylo registrováno 257.
Počet dovezených ojetých automobilů vzrostl meziročně o 28,6 % (tzn. o 12 600 vozů!) na 44 071 vozů. Jejich průměrné stáří bylo 10,5 roku, přičemž podíl vozidel starších 10 let činí 50,96 % a starších 15 let je 22,29 %. Významný podíl na růstu dovozu ojetých aut mají sami prodejci nových aut, kteří při nedostatku aut tímto způsobem doplňují svůj obrat, který jinak táhnou především servisní práce.
U ostatních kategorií vozidel mírně narostly registrace nákladních automobilů (o necelá 3 %), naopak pokles pokračuje u lehkých užitkových vozů a autobusů.
Registrace nových lehkých užitkových vozů v období 1‑3/2022 klesly oproti loňsku o 6,81 % ze 4304 na 4011 vozů, tj. o 293 vozů. Oproti roku 2019 ale poklesly o 20%. Z hlediska paliva vede nafta s 89,38 % (3585 vozů), na druhém místě je benzin, přičemž jeho podíl výrazně narostl na 5,46 % (219 vozů). Elektrický pohon mělo 10 vozidel, benzin+LPG dvě a hybridní pohon jedno, přičemž nezařazeno bylo 4,84 % (194 vozidel), což jsou individuálně dovezená auta bez evropské homologace.
Celkově registrace nových nákladních vozů vzrostly meziročně o 2,89 % z 1972 na 2029 vozidel, tj. o 57 vozů, ale oproti roku 2019 byly o 15 % nižší. Z uvedeného počtu bylo 8 nákladních automobilů na CNG a 4 na LNG.
Celkově registrace nových autobusů klesly oproti loňsku o 6,63 % z 392 na 366 vozidel, tj. o 26 autobusů, oproti roku 2019 ale jsou o 87 % vyšší. Co se týče alternativních pohonů, bylo zaregistrováno 18 elektrických autobusů a šest na CNG.
Vzrostly registrace nových přívěsů a návěsů oproti loňsku o 12,69 % z 8854 na 9978 kusů, tj. o 1124 ks.
Registrace nových traktorů v období 1‑3/2022 vzrostly oproti roku 2021 o 56,24 % z 953 na 1489, tj. o 536 traktorů.
7.04.2022
SDA
Graf: SDA