Síť čerpacích stanic Benzina Orlen představila vylepšené benzinové palivo Efecta 95 s čistícími vlastnostmi. Palivo Efecta 95 bylo uvedeno na trh v roce 2017 a nyní prošlo modernizací. Díky aditivům od české společnosti VIF odstraní až 99 % usazenin a zároveň zabraňuje tvorbě nových usazenin v motorech s přímým i nepřímým vstřikováním. Vylepšená Efecta 95 má vysoce pozitivní vliv na chod motoru, který se projevuje sníženou spotřebou a snížením emisí škodlivých látek.
„Každý rok investujeme přes miliardu korun do modernizace a rozvoje čerpacích stanic i nabídky produktů a služeb. Poslední dva roky jsme tvrdě pracovali na inovaci paliv Efecta, a proto mě těší, že výsledky testů renomovaného institutu SGS kvalitu vylepšené Efecty 95 s novými aditivy potvrdily. Zákazníci nyní mohou na čerpacích stanicích Benzina Orlen v Česku a na Slovensku využívat výhody tohoto vylepšeného paliva,“ uvedl ředitel sítě čerpacích stanic Benzina Orlen pro ČR Vladimír Dočekal.
Čisticí schopnosti paliva Efecta 95 byly potvrzeny výsledky testu české pobočky švýcarské certifikované laboratoře SGS, která je světovou jedničkou v oblasti inspekce, verifikace, testování a certifikace paliv. V rámci testu SGS DISI je po 72 hodin sledován výkon vstřikovačů motoru VW 1,4 TSI. Tento čtyřválec vstupuje do testu se zcela čistými vstřikovači. Během první fáze (tzv. špinící neboli Dirty-up) spotřebovává motor 48 hodin standardní neaditivovaný benzin. Řídicí jednotka během testu reaguje na postupné zanášení vstřikovačů prodloužením doby vstřiku.
Během testu byly vstřikovače zaneseny dokonce natolik, že došlo k maximálnímu prodloužení vstřiku a řídicí jednotka musela snížit výkon. Po změně na vylepšený benzin Efecta 95 je okamžitě patrný nástup čistícího efektu a rychlé snižování doby vstřiku. Ta se nakonec již po pouhých 8,5 hodinách vrací na původní úroveň a ve zbývající části testu je patrné, že Efecta 95 zabraňuje tvorbě nových usazenin a drží vstřikovače v čistotě.
Efecta 95 nově odstraňuje usazeniny nejen z motorů s přímým vstřikováním, ale také z motorů s nepřímým vstřikováním, což potvrdil test motorové zkušebny SGS na motoru Mercedes-Benz M102 E. Při první fázi testu, kdy byl použit neaditivovaný benzin, vzniklo na sacích ventilech po 60 hodinách provozu průměrně 135 mg usazenin. V průběhu následujících 60 hodin při používání paliva Efecta 95 se množství usazenin snížilo na průměrně 19 mg na ventil. Vylepšené palivo tak za 60 hodin provozu odstranilo 86 % nečistot a zároveň zabránilo vzniku nových.
Paliva Efecta obsahují mimo jiné také detergenty neboli čisticí aditiva, které zabraňují vzniku usazenin ve vstřikovacích tryskách, na ventilech i ve spalovacím prostoru. Moderní motory jsou na takové usazeniny citlivé. Pokud nečistot přibývá, může dojít k narušení optimálního proudění paliva, a tedy ke snížení výkonu, zvýšení spotřeby paliva a k ohrožení chodu celého motoru. Tomu lze zabránit tankováním paliv s čisticími schopnostmi od sítě čerpacích stanic Benzina Orlen.
14.04.2022
Benzina Orlen
Foto: Benzina Orlen