Zpráva z Bruselu o budoucnosti spalovacích motorů

Zpráva z Bruselu o budoucnosti spalovacích motorů

Poslanci Evropského parlamentu odhlasovali podporu úplného zákazu prodeje nových osobních a lehkých užitkových vozů poháněných zážehovými i vznětovými motory od roku 2035 a odmítli pokusy oslabení návrhu na urychlení přechodu Evropy na elektrická vozidla.

Zákonodárci podpořili návrh Evropské komise z loňského roku, který požaduje 100% snížení emisí CO2 z nových automobilů do roku 2035. To od tohoto data prakticky znemožní prodej vozidel se spalovacími motory v EU (teoreticky by výjimkou mohly být motory spalující vodík). Pokusy některých zákonodárců snížit tento cíl na snížení o 90 % CO2 do roku 2035 byly zamítnuty. Zákaz se tedy dotkne i vozidel s hybridním a plug-in hybridním pohonem, stejně jako výjimky pro supersporty a luxusní automobily.

Poslanci odhlasovali požadavek, aby výrobci automobilů v roce 2025 snížili své průměrné emise vozového parku o 15 % ve srovnání s rokem 2021, o 55 % v roce 2030 a o 100 % v roce 2035. Už limit pro rok 2030 nebude pro automobilky možné splnit s větší produkcí spalovacích motorů. Parlament rovněž odmítl možnost použití syntetických paliv v autech, byť tato v bilanci celého cyklu zahrnujícího i jejich produkci vykazují nulové emise CO2. Syntetická paliva totiž mají být vyhrazena jen pro lodní a leteckou dopravu.

Hlasování potvrdilo pozici parlamentu pro nadcházející jednání s jednotlivými zeměmi EU o konečné podobě zákona. Cílem Evropské komise podporovaným většinou poslanců je urychlit přechod Evropy k elektricky poháněným vozidlům a přinutit výrobce automobilů, aby výrazně investovali do elektrifikace. Tomu napomáhá také další zákon EU, který bude vyžadovat, aby země instalovaly miliony nabíjecích míst pro elektromobily.

Další diskuse mezi Komisí, Parlamentem a Radou ještě proběhnou během léta, ale proces, o kterém se hlasovalo, se nyní zdá být nezvratný.

„Nákup a jízda bezemisních vozů se pro spotřebitele stane levnější,“ tvrdí hlavní vyjednavač parlamentu o této politice Jan Huitema. Představitelé automobilového průmyslu ale i vědci jsou ovšem přesvědčeni o pravém opaku vzhledem k hrozícímu nedostatku surovin pro výrobu potřebného množství akumulátorů a nutnost při jejich získávání dodržovat přísná „zelená“ kritéria. Podle nich bude jedním z důsledků zákazu spalovacích motorů omezení osobní mobility nejen pro chudší občany, ale i pro značnou část střední třídy. Pro ty bude jedinou možností udržovat v provozu starší auta se spalovacími motory dokud to bude možné a dokud do nich bude dostupné palivo za přijatelnou cenu. V současné době je v EU v provozu 263 milionů osobních aut, přičemž vozů s elektrickým pohonem je méně než 1 %.

Někteří výrobci automobilů, jako Ford a Volvo, veřejně plán EU zastavit prodej automobilů se spalovacím motorem do roku 2035 podpořili, ale prakticky všichni ostatní už ohlásili zastavení vývoje spalovacích motorů a přípravu na ukončení jejich výroby pro evropský trh mnohdy ještě před rokem 2035.

Jak uvádí agentura Reuters, průmyslové skupiny včetně sdružení německého automobilového průmyslu VDA, u zákonodárců lobbovaly, aby cíl pro rok 2035 odmítli, protože podle nich penalizuje alternativní nízkouhlíková paliva a je příliš brzy na přijetí tohoto závazku vzhledem k nejistému zavádění infrastruktury pro nabíjení.

Vědci z různých oborů poslance Evropského parlamentu před hlasování varovali, že zákaz spalovacích motorů žádné snížení emisí CO2 nepřinese a striktní volba jediného technického řešení způsobí závislost EU na dodavatelích potřebných surovin a vyvolá problémy se zdroji energie. „Jednostranná elektrifikace nepřináší nic pro klima, ale působí gigantické problémy se surovinami, škody životnímu prostředí, nebezpečné závislosti, rostoucí bezpečnostní rizika, destabilizuje energetické sítě, brání energetické transformaci a je extrémně asociální,“ uvedlo 185 vědců v otevřeném dopisu Evropskému parlamentu.

 „Zákaz spalovacích motorů a s tím spojené zaměření na elektromobilitu by byl vážnou strategickou chybou. Žádný jiný kontinent se nechystá udělat chybu jednostranné elektrifikace odvětví energetiky, tepla a dopravy. Mimo Evropu se již dlouho uznává, že jednostranná elektrifikace nepřispívá k klimatu a je extrémně asociální,“ uvedli vědci v dopise poslancům Evropského parlamentu.

„Bohužel v roce 2030 bude zřejmé, že se ochrana klimatu zhroutí. Cílené snížení CO2 o 55 % v dopravním sektoru lze dosáhnout pouze ve spojení s defosilizací podstatné části stávajících vozidel,“ varuje biotechnolog Prof. Dr. Matthias Brunner ze Saarbrückenu.

Dr. Thomas Willner uvedl: „Úkolem politiky je stanovit cíle a podněcovat soutěž otevřených technologií o nejlepší možná řešení aby jich bylo dosaženo. To, co jsme pomohli posílit, je nyní bezstarostně ohroženo jednostranným zaměřením na elektromobilitu, která se neřídí fyzikou, ale ideologickými předpoklady. Měření uhlíkové stopy u vozidel s akumulátory bylo vědecky opakovaně demaskováno jako chybné.“

Aliance eFuel konstatuje, že Brusel prostě chce dokázat, že politika je silnější než fyzika. Jenže ani Evropský parlament nemá sílu na to, aby změnil fyzikální zákony.

Paradox postoje Evropské komise a Evropského parlamentu ovšem dokládá prohlášení Evropského komisaře pro vnitřní trh Thierryho Bretona k automobilkám: „Vyzývám celý automobilový ekosystém, aby zajistil elektrický přechod, abychom byli v EU připraveni na rok 2035, ale také pokračovali ve vývozu vozidel se spalovacími motory nebo hybridním pohonem do zemí, které je ještě mnoho let či desetiletí budou potřebovat.“

Datum zveřejnění

09.06.2022

Zdroj informací

EU

Foto: EU

Výběr jazyka

Automechanika Frankfurt 2022

Facebook

AutoTablet

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.193 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál