Mezi lednem a červnem tohoto roku bylo v ČR vyrobeno 606 909 osobních automobilů, tj. o 8,5 % méně než v roce 2021. Dařilo se také výrobcům v ostatních segmentech. V prvním pololetí bylo vyrobeno 2625 autobusů (+12,8 %), a 653 nákladních vozidel (+21,4 %). Více než desetinu tuzemské produkce motorových vozidel tvoří vozidla s elektrickým pohonem. Těch bylo celkově vyrobeno 63 985 kusů včetně 33 elektrobusů.
„Je dobrou zprávou, že se český automobilový průmysl ve druhém čtvrtletí alespoň trochu nadechl. Na celkové produkci se projevilo zlepšení situace v dodavatelsko-odběratelských řetězcích - především na trhu s polovodičovými čipy - i flexibilní reakce většiny výrobců při zajišťování dodávek surovin a dílů přerušených po vpádu ruských vojsk na Ukrajinu. Stále ale musíme brzdit přehnaný optimismus. Především v souvislosti s covidovými opatřeními v Číně panuje na trzích nejistota z dalšího vývoje a z toho, že by se tamní uzávěry v okolí Šanghaje mohly v dalším průběhu roku projevit i do tuzemské produkce. Další otázkou pak je samozřejmě zajištění dodávek plynu a další faktory spojené s napjatou geopolitickou situací. Ačkoliv jsme mohli v polovině roku zpravidla odhadovat celoroční vývoj výroby v autoprůmyslu, v letošním roce je to vzhledem k celé řadě negativních vlivů prakticky nemožné,“ komentuje dosavadní vývoj Martin Jahn, prezident Sdružení automobilového průmyslu.
Osobní auta
V první polovině tohoto roku bylo v tuzemských závodech vyrobeno celkově 606 909 osobních automobilů. To je o 8,5 % méně než v první polovině roku 2021. Oproti prvnímu čtvrtletí se výrobcům podařilo snížit meziroční pokles o více než 10 %. Přispěl k tomu nárůst produkce v posledních dvou měsících, ve kterých automobilky vyráběly v objemu na úrovni předkrizových let. V červnu bylo vyrobeno 125 374 automobilů (+21,6 %).
Výrobcům se dařilo lépe plnit poptávku především na exportních trzích. Přesto bylo oproti prvnímu pololetí 2021 v roce 2022 exportováno o 7,9 % vozidel méně, na tuzemském trhu bylo umístěno o 15,8 % vozidel méně. Oproti prvními čtvrtletí se tak meziroční trend otočil (export -20,1 %, tuzemský prodej -5,0 %).
Škoda Auto v prvním pololetí ve svých tuzemských závodech vyrobila 351 006 osobních automobilů (-16,6 %), z toho jen v červnu 71 351 vozů (+28,2 %). Elektrických vozů (BEV a plug-in hybridních PHEV) vyrobila 33 903 vozidel, tj. 9,7 % z celkové produkce. Více než tři čtvrtiny - 26 664 vozů - tvoří elektromobily.
Nošovický závod automobilky Hyundai pokračuje v růstovém trendu. V dosavadním průběhu roku vyrobil 166 800 osobních automobilů, tj. o 17,1 procent víc než v prvním pololetí loňského roku. Také v červnu byla produkce meziročně výrazně vyšší, když bylo vyrobeno 31 999 vozidel (+22,6 %). Z celkového počtu vozidel mělo 14 818 vozů čistě elektrický a 15 231 ks plug-in hybridní pohon a celkově tak elektrifikované vozy tvořily 18,0 % celkové produkce.
V kolínské Toyotě bylo v červnu vyrobeno 22 024 automobilů, tj. o 3,3 % víc než v červnu 2021. Celkově v prvním pololetí Toyota vyrobila 89 103 vozidel (-10,7 %). Polovinu produkce tvoří hybridní vozy.
Autobusy
V prvním pololetí bylo v Česku vyrobeno 2625 autobusů (+12,8 %), 2071 autobusů bylo exportováno (+5,7 %), zbylých 464 bylo určeno pro tuzemský trh (+37,7 %).
Ve vysokomýtském Iveco CR bylo vyrobeno 2326 autobusů, tedy o 10,1 % víc než v loňském roce. SOR Libchavy dokázal v prvním pololetí tohoto roku vyrobit 274 autobusů, tj. o 33,7 % víc než vloni. Devatenáct autobusů značky má elektrický pohon (tj. podíl 6,9 %). Škoda Electric vyrobila v prvním čtvrtletí 14 elektrobusů a výrobce KHMC 11 autobusů (+ 22,2 %).
Nákladní vozidla
Společnost Tatra Trucks, která je mezi členy Sdružení automobilového průmyslu jediným výrobcem nákladních vozidel, vyrobila v prvním pololetí tohoto roku 653 vozidel, tedy o 115 víc než ve stejném období loňského roku (tj. +21,4 %). Produkce Tatry je téměř rovnoměrně rozdělena mezi tuzemský trh (302 ks, meziročně +89,9 %) a export (288, meziročně -22,8, %).
Přípojná vozidla
Naopak segment přípojných vozidel zaznamenal v celkovém součtu pokles. Mezi lednem a červnem bylo vyrobeno celkově 13 714 přívěsů a návěsů všech velikostí, tj. o 3385 ks méně než vloni (-19,8 %). Z pohledu objemu obstarala většinu produkce společnost Agados, která se specializuje na malé přívěsy do 3,5 t. Těch vyrobila 12 433 ks (-22,0 %), v ČR jich prodala 6934 ks (-31,2 %) a v zahraničí pak 5133 ks (-8,6 %). Kategorie velkých přívěsů a návěsů oproti tomu zaznamenala růst produkce o 11,1 %. Schwarzmüller vyrobil 1159 velkých přípojných vozidel, tj. o 24,0 % víc než vloni. Společnost Panav vyrobila 122 přívěsů a návěsů (-44,0 %).
20.07.2022
AutoSAP
Graf: AutoSAP