Servind

Velké dodávky sází na elektrický pohon

Velké dodávky sází na elektrický pohon

Veletrh užitkových a nákladních vozidel IAA Transportation v Hannoveru se kvůli covidové přestávce vrátil po čtyřech letech. Výstava ukazuje, že výrobci v segmentu lehkých užitkových vozidel zcela vsadili na elektrický pohon. U Volkswagenu – Užitkové vozy, Fordu, Renaultu i Iveca jsou vystavené elektrické dodávky s akumulátory, a dokonce i s vodíkovými palivovými články. Nejvýznamnější výrobci tak vysílají jasný vzkaz pro dopravce: zapomeňte na naftu!

U Volkswagenu – Užitkové vozy je pochopitelně hvězdou elektromobil ID. Buzz Cargo, který byl právě zde ještě před zahájením prodeje korunovaný za dodávku roku International Van of the Year 2023. S akumulátorem 77 kWh má dojezd 425 km. Trakční elektromotor o výkonu 150 kW umožňuje v nákladovém prostoru 3,9 m3 přepravit náklad o hmotnosti do 650 kg. Vystaveno je několik speciálně upravených verzí od různých nástavbářů, což dokazuje, že ID. Buzz Cargo s elektrickým pohonem může být nesmírně všestranným vozidlem. Druhou hvězdou na stánku byl pick-up Amarok nové generace, který přijde do prodeje příští rok na jaře. Impozantní automobil, vyvinutý ve spolupráci s Fordem, rovněž ukazuje několik možností nástaveb.

V expozici Ford Pro byl vedle několika E-Transitů a nové generace pick-upu Ranger v centru pozornosti nový Transit E-Custom s akumulátorem 74 kWh, dojezdem 380 km, užitečným zatížením 1100 kg a schopností táhnout přívěs až 2000 kg. Vyrábět se bude od podzimu 2023 v tureckém závodě Ford Otosan v Kocaeli. Ford připravuje i zcela novou plug-in hybridní verzi Custom PHEV, která bude vybavena novým zážehovým motorem 2,5 l a akumulátorem s kapacitou 11,8 kWh poskytujícím elektrický dojezd 57 km. Ford Pro rovněž představuje revoluční platformu pro maximální zvýšení provozuschopnosti, servisu a produktivity zákazníků

Na stánku Renaultu Pro+ samozřejmě kraluje ve světové premiéře uváděný nový Trafic Van E-Tech Electric, který doprovázejí Master E-Tech Electric a Kangoo E-Tech Electric. Všechny jsou nejen ve standardních karosářských verzích, ale i se speciálními nástavbami. Trafic Van E-Tech Electric se nabízí ve dvou délkách s objemem nákladového prostoru 5,8 až 8,9 m3 při užitečném zatížení 1100 kg. Trakční elektromotor má výkon 90 kW, což umožňuje tažení přívěsu až 750 kg, a akumulátor 52 kW umožňuje dojezd 240 km.

Partner Renaultu Hyvia vystavuje Master H2-Tech poháněný palivovými články na vodík. Jeho testy v současné době probíhají ve Francii v běžném provozu s různými obchodními partnery.

Iveco vyvolalo senzaci s nejnovějším eDaily, jehož inzerované výkony se zdají být v tomto segmentu neobvykle vysoké. Iveco eDaily se bude nabízet jako skříňová dodávka, podvozek s kabinou nebo dvojkabinou, podvozek a minibus s několika výškami a rozvory a celkovými hmotnostmi od 3,5 do 7,2 t. Vůz je vybaven modulárním akumulátorem o kapacitě 37 kWh umožňujícím dojezd 300 km ve verzi 4,25 t, ale i připojení elektrických zařízení s výkonem do 15 kW. Trakční elektromotor má výkon 140 kW (190 k) a točivý moment 400 N.m. Iveco umožňuje pro nové eDaily i použití dvou nebo tří akumulátorů a tím zvýšení kapacity na 74 nebo 111 kW.

Po jeho boku stojí podvozek Daily s palivovými články jako výsledek partnerství s automobilkou Hyundai. Iveco eDaily FCEV s celkovou hmotností 7,2 t a nosností 3 t má stejný elektromotor o výkonu 140 kW jako verze s akumulátorem a palivový článek Hyundai o výkonu 90 kW. Prototyp má šest nádrží, které pojmou 12 kg vodíku, což umožňuje dojezd 350 km.

Iveco, nejmenší mezi evropskými výrobci velkých nákladních vozidel a autobusů, má společný podnik s americkou skupinou Nikola na výrobu těžkých nákladních vozidel s elektrickým pohonem s akumulátory i palivovými články.

Datum zveřejnění

25.09.2022

Zdroj informací

IAA Transportation

Foto: IAA Transportation

Fotogalerie

Výběr jazyka

Facebook

AutoTablet

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.2345 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál