Servind

Souhrn informací o trhu ojetých vozidel

Souhrn informací o trhu ojetých vozidel

Růst cen energií a zdražování začaly ve třetím čtvrtletí dopadat i na trh ojetých automobilů. Ačkoli průměrná cena za ojeté auto letos vzrostla meziročně o 14,8 %, tedy o 37 000 Kč, na 287 000 Kč, ke konci třetího čtvrtletí začalo docházet k poklesu cen z důvodu snižujícího se zájmu o koupi vozů ze strany kupujících. Ve srovnání s prvním pololetím, kdy průměrná cena ojetého auta činila 289 000 Kč, tak došlo k jejímu snížení o 2000 Kč. Prodeje ojetých aut v září klesl meziročně o 26 %.

Se sníženým zájmem o auta a klesajícími prodeji vozů dochází i ke snížení počtu dovážených aut. V prvních třech čtvrtletích se letos do České republiky dovezlo 126 728 ojetých osobních vozidel, což je o 10 149 aut méně než loni ve stejném období a představuje to meziroční pokles o 7,4 %. Nižší počet dovezených aut byl letos poprvé zaznamenán v květnu, kdy ale rozdíl činil jen 4 %. Od června začal počet dovezených aut klesat výrazně více a během června až září včetně došlo ke snížení dovozu ojetých aut o 27,2 %. V září propad v počtu dovezených vozů činil 34,8 %.

Vzrostlo i celkové průměrné stáří prodávaných vozidel bez ohledu na jejich původ. Loni ve stejném období činilo 9,1 roku, letos narostlo na 9,3 roku. Vyšší stáří aut je dáno meziročně vyšším průměrným stářím ojetých aut s českým původem, jež vzrostlo z 7,2 roku na 7,8 roku. Vozy se zahraničním původem, které se prodávaly na trhu bez ohledu na rok dovozu, vykazovaly meziročně naopak nižší stáří – zatímco loni to bylo 10,9 roku, letos jejich stáří kleslo na 10,5 roku. Lidé si ponechávají častěji auta nadprůměrného stáří, protože nemají na novější.

Vozy s českým původem tvořily 44,4 % trhu, což je meziročně pokles o 4 %. Auta s německým původem byla na trhu zastoupena z 20,5 %, což představuje pokles o 4,7 %. Z hlediska zemí původu se trh více diverzifikoval a jediná ze sledovaných zemí, u kterých došlo k meziročnímu nárůstu podílu na trhu, je Slovensko. Vozy se slovenským původem zvýšily své zastoupení z loňských 0,5 % na 2,1 %.

Průměrná doba prodeje ojetého vozu letos meziročně klesla ze 73 na 65 dní, což bylo dáno vysokým zájmem o auta v první polovině roku. Snížení dovozu a počtu aut na trhu navíc koresponduje se sníženým zájmem lidí. Na trhu proto neroste procento špatně prodejných vozidel. Podíl aut, která se prodávala bez platné STK, klesl z 22 % na 20,5 %.

Co ale naopak vzrostlo, je podíl inzerátů, u nich není informace o poškození či havárii. Loni jejich podíl na velkých inzertních portálech dosahoval 99,37 %, letos se vyšplhal na 99,45 %. Reálný podíl aut, která nebyla v minulosti havarovaná, však je i vzhledem k počtu pojistných případů pojišťoven výrazně vyšší. Zkontrolovat si pomocí prověření historie vozidla, zda nebylo havarované či poškozené, se jeví jako nutnost.

Průměrná hodnota na tachometrech u prodávaných vozů klesla letos o 5000 km na 153 000 km. Podíl aut na benzin (47,7 %) se téměř vyrovnal podílu aut na naftu (48,9 %). Loni přitom vozy na benzin představovaly 41,4 % a vozidla na naftu 55,6 %. Jde tedy o významný posun k zážehovým motorům.

Datum zveřejnění

25.10.2022

Zdroj informací

Cebia

Foto: Cebia

Výběr jazyka

Facebook

AutoTablet

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.2568 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál