Mercedes-Benz Trucks intenzivně urychluje elektrifikaci nákladní dopravy. Na letošním stavebním veletrhu Bauma v Mnichově představuje několik výhradně elektricky poháněných vozidel s akumulátory pro využití ve stavebnictví.
Mercedes-Benz Trucks vystavuje koncepční prototyp modelu eActros LongHaul, který byl poprvé představen v září na veletrhu IAA Transportation, tentokrát s elektrickým rozhraním pro návěsy, například sklápěcí. Vozidlo je díky tomu vhodné pro zásobování stavenišť materiálem.
Mercedes-Benz Trucks navíc společně s partnery poprvé prezentuje prototyp stavebního nákladního vozidla Arocs vybaveného nástavbou domíchávače betonu s akumulátorovým elektrickým pohonem, který se vyznačuje velkou světlou výškou a mimořádnou průchodností terénem.
Na stavebnictví připadá každé páté v Evropě prodané nákladní vozidlo Mercedes-Benz. Jde tedy pro výrobce o druhý nejvýznamnější segment po dálkové dopravě a v procesu elektrifikace nákladní silniční dopravy proto hraje mimořádnou roli. V roce 2030 mají vozidla s neutrální bilancí emisí CO2 vznikajících při provozu tvořit až 60 % prodeje společnosti Daimler Truck na trzích EU.
eActros LongHaul poprvé s elektrickým rozhraním pro návěsy
Mercedes-Benz Trucks ve spolupráci s mnichovským výrobcem sklápěcích nástaveb Meiller vyvinul elektrické rozhraní pro různé návěsy. Jeho výstupní hnací hřídel umožňuje hospodárný pohon hydraulických pracovních nástrojů na staveništích. Pro prototyp představený na veletrhu má trvalý výkon 58 kW, ale sériově vyráběný výstupní hřídel elektrického pohonu bude nabízet výrazně vyšší výkon. Točivý moment prototypu je 300 N.m. Přídavný elektromotor pohání čerpadlo, které poskytuje hydraulický výkon pro ovládání návěsu.
Sériově vyráběný eActros LongHaul bude mít dojezd 500 km na jedno nabití. LFP akumulátor bude možné nabít ze stojanu o výkonu 1 MW z 20 na 80 % kapacity za výrazně méně než 30 minut.
První prototypy již absolvují intenzivní testy, a ještě v letošním roce začnou testovací jízdy modelu eActros LongHaul také na veřejných silnicích. V příštím roce zahájí testovací provoz u zákazníků prototypy v podobě blízké sériově vyráběnému modelu.
Elektrifikované nákladní vozidlo Arocs pro provoz na staveništích
Arocs je robustní nákladní vozidlo pro provoz v tvrdých podmínkách. V budoucnosti bude k dispozici také s elektrickým pohonem. V prvním kroku bude tento projekt realizován v rámci spolupráce divize Mercedes-Benz Trucks se společností Paul Group z Pasova, která bude elektrifikovat nákladní vozidla dodávaná výrobním závodem Mercedes-Benz Trucks ve Wörthu. Společnost Paul se přitom rozhodla pro řešení s centrálním elektromotorem. Díky tomu lze využít osvědčené nápravy modelu Arocs s planetovými převody v kolech, aby bylo i nadále možné nabízet pro provoz na staveništích potřebnou světlou výšku a průchodnost terénem.
Na veletrhu vystavený prototyp Battery-Electric Arocs je vybaven elektrickou nástavbou domíchávače betonu od společnosti Liebherr-Mischtechnik, která prostřednictvím rozhraní odebírá elektrickou energii ze sad akumulátorů modelu Arocs. Rotační domíchávač má jmenovitý objem 9 m3.
Elektrický hnací řetězec poskytuje trvalý výkon více než 300 kW a krátkodobý nad hranicí 400 kW. Battery-Electric Arocs bude možné nakonfigurovat s 6 nebo 7 sadami akumulátorů s kapacitou po 60 kWh využitelné energie. Na jedno nabití bude možné ujet víc než 200 km. Z nabíjecího stojanu o výkonu 150 kW lze nabít 6 sad akumulátorů z 20 na 80 % za 1,5 hodiny.
Malosériově vyráběná vozidla budou od konce roku 2023 k dispozici v různých konfiguracích se 4 nebo 3 nápravami pro nástavby domíchávačů betonu Liebherr, valníky nebo sklápěče. Hlavní prodej bude mít na starosti firma Paul, která pro tato vozidla zajistí také veškerý servis a údržbu.
Hospodárná stavební doprava zajišťovaná nákladními vozidly s pohonem na naftu
Mercedes-Benz Trucks vystavuje také vybraná nákladní vozidla s pohonem na naftu Actros L Edition 3, různé verze modelu Arocs s nástavbami od řady partnerů, třístranný sklápěč Atego a všestranný Unimog.
Pro všechny verze modelů Actros a Arocs je od října 2022 k dispozici 3. generace motorů OM 471 se sníženou spotřebou až o 4 %. Nové motory se vyznačují velkým počtem technických inovací, které umožňují ještě hospodárnější jízdu s nižšími emisemi CO2, nižší provozní náklady a vyšší výnosy. Nové řízení automatizované převodovky PowerShift Advanced umožňuje precizním výběrem převodových stupňů dosahovat v nejrůznějších provozních situacích rychlejší a plynulejší rozjezd a optimální zrychlování. PowerShift Advanced se bude od dubna 2023 standardně dodávat pro všechny varianty motorů užitkových vozidel divize Mercedes-Benz Trucks.
Pro Arocs byla vyvinuta nová přední náprava s nosností 10 t aby bylo možné využívat ještě vyšší zatížení vozidla. Robustnější náprava umožňuje mj. montáž větších jeřábů a dalších pracovních nástaveb.
26.10.2022
Mercedes-Benz Trucks
Foto: Mercedes-Benz Trucks