Servind

Čeští řidiči začínají šetřit na přezouvání

Čeští řidiči začínají šetřit na přezouvání

Současná ekonomická situace by se mohla do určité míry negativně projevit také na úrovni bezpečnosti na českých silnicích. Výsledky aktuálního průzkumu  společnosti Goodyear totiž naznačují, že řidiči začínají šetřit na přezouvání vozidel na zimní pneumatiky. Každý padesátý řidič podle nich letos nehodlá přezouvat vůbec a každý dvacátý odkládá potřebný nákup nových zimních pneumatik až na příští rok.

„Z těch, kdo si nové pneumatiky pořídí, bude navíc 14 % nakupovat hlavně podle ceny a 3,5 % chce nakoupit ty nejlevnější pneumatiky bez ohledu na jejich bezpečnostní charakteristiky. Dalších 5 % řidičů pak situaci hodlá řešit přechodem na celoroční pneumatiky,“ oznámil marketingový manažer společnosti Goodyear v České republice Milan Marušák.

Ekonomická kritéria letos podle průzkumu také víc ovlivnila výběr vhodného pneuservisu. Pro 17 % dotázaných při něm hrála hlavní roli cena za přezutí, dalších 33 % bralo vedle ceny do úvahy i kvalitu pneuservisu. K dosavadní více než čtvrtině českých řidičů, kteří nevyužívají služby specializovaného pneuservisu nebo autoservisu a přezouvají si pneumatiky sami, letos z úsporných důvodů přibyla další 3 % řidičů a dalších více než 5 % o tom vážně uvažovalo nebo uvažuje.

„Dobrá zpráva je, že při koupi nových pneumatik má 56 % dotázaných nadále za nejvyšší prioritu bezpečnost. Mírně se však mění přístup spotřebitelů k výběru konkrétních pneumatik. Jen 13,7 % se řídí výsledky testů odborných časopisů a 32 % zůstává věrná osvědčené značce. Alarmující je skutečnost, že 25,4 % dotázaných k nákupu motivuje výhradně nízká cena. Ekonomická situace jistě není jednoduchá, ale šetřit na zimních pneumatikách nebo dokonce přestat přezouvat se rozhodně nevyplatí, protože to je hra s vlastní bezpečností i bezpečností našich blízkých,“ zdůrazňuje Marušák.  

Dvě třetiny řidičů měly k 18. listopadu přezuto 

Zimní pneumatiky mají měkčí směs a zaručují mnohem lepší trakci na sněhu a ledu. Řidičům ukládá povinnost vybavit jimi motorové vozidlo kategorie M nebo N v období mezi 1. listopadem a 31. březnem zákon 361/2000 Sb. O provozu na pozemních komunikacích. Povinnost platí, pokud se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, ale i v případě, že vzhledem k povětrnostním podmínkám lze vznik takových nepříznivých podmínek během jízdy předpokládat.

Aktuální postoje řidičů k přezouvání na zimní pneumatiky

V celé zemi už podle průzkumu k 18. listopadu přezulo na zimní pneumatiky 67 % respondentů, 11,9 % řidičů letos z úsporných důvodů odložilo nákup nových pneumatik, 1,8 % řidičů letos nebude přezouvat vůbec a omezí raději provoz v zimním období a 5,1 % řidičů hodlá přejít na celoroční pneumatiky 

„67 % se může zdát jako poměrně vysoké číslo, ale musíme si uvědomit, že v případě poklesu teplot, či dokonce náhlé změny počasí spojené s námrazou či sněžením, by každé čtvrté vozidlo nesplňovalo by zákonné požadavky a mohlo by představovat potenciální nebezpečí. O tom, že při teplotách pod 7 °C ztrácí letní pneumatiky přilnavost i na suché vozovce, ani nemluvě. V druhé polovině listopadu se přitom již ranní teploty pod nulou leckde vyskytovaly,“ komentoval výsledky Milan Marušák.

Letos tak mělo letos v polovině listopadu přezuto na zimní pneumatiky méně řidičů, než při posledním obdobném průzkumu společnosti Goodyear v roce 2015. Od tohoto posledního průzkumu se naopak statisticky významně – ze 4 na 12 % – zvýšil počet řidičů, kteří přezouvají až s příchodem prvního sněhu.

Stabilní povědomí o platných předpisech

Povědomí o povinnosti zimního obutí od posledního průzkumu zůstalo víceméně stabilní. Tři čtvrtiny dotázaných například správně vybraly hodnotu minimální hloubky dezénu zimních pneumatik (4,0 mm), ale současně ne zcela zanedbatelných 11,5 % se domnívá, že minimální hloubka dezénu zimní pneumatiky je 1,6 mm a 16,7  % si ani netroufá tipovat.

Že je zimní obutí dobrovolné, si myslí jen 2 % dotázaných, a 6 % z nich soudí, že je povinné jen na zvlášť označených úsecích. Zákonné podmínky si naopak dokonce dobrovolně zpřísnilo 29,4 % respondentů, kteří jsou přesvědčeni, že zimní pneumatiky jsou od 1. listopadu do 31. března povinné za jakýchkoliv podmínek. 45,3 % respondentů se rozhoduje o přezutí na zimní podle kalendáře, 26,2 % podle venkovní teploty a 11,9 % přiznává, že podle prvního sněhu nebo námrazy.

„V těchto bodech tak výsledky letošního průzkumu od roku 2015 příliš nezměnily a odchylky zůstávají více méně v rámci statistické chyby. Obecně se tak nicméně čeští řidiči v Evropě nadále řadí mezi ty, kdo mají o aktuální legislativě v této oblasti spíše vysoké povědomí,“ míní Milan Marušák.

Mezinárodní výzkum společnosti Goodyear

Výsledky národního českého výzkumu poskytují zajímavou možnost srovnání s poznatky mezinárodního výzkumu Goodyear Winter Driving Attitudes Survey, který letos Goodyear uskutečnil v osmi evropských zemích. Vyplynulo z něj, že většina (58 %) evropských řidičů mění pneumatiky, pouze jsou-li ojeté, a nepřezouvá při změně zimního a letního období. Ze zkoumaných zemí mění většina řidičů pneumatiky spolu s ročním obdobím jen v Německu (54 %), Lucembursku (57 %), Polsku (83 %) a Rumunsku (70 %).

Dotázaní řidiči uvedli, že vůbec největší obavy mají z jízdy na náledí - 14 % respondentů dokonce uvedlo, že by při náledí a teplotách pod bodem mrazu vůbec nevyjelo. Bylo jich tak víc než těch, kteří se obávají sněhu (12 %), mlhy (6 %) nebo silného deště (4 %). Řidiči z jediné země – Polska – neoznačili za největší hrozbu náledí; polským řidičům dělá největší starosti mlha.

Datum zveřejnění

09.12.2022

Zdroj informací

Goodyear

Foto: Goodyear

Výběr jazyka

Facebook

AutoWeek

AutoTablet

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.3789 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál