Servind

Rizika ojetých elektromobilů

Rizika ojetých elektromobilů

Nedostatek transparentnosti na trhu s ojetými vozy se nezměnil ani s rostoucí oblibou elektromobilů. Protože mnoho lidí volí raději elektromobily aby snížili emise, náklady na provoz a údržbu, studie společnosti carVertical ukazuje, že i ty jsou stále náchylné k různým podvodům, včetně podvodů se stočeným počtem najetých kilometrů.

Elektrická auta mohou mít stočené kilometry stejně jako ostatní automobily

Elektromobily jsou budoucností. Ačkoli vlády některých států postupně odebírají výhody vlastnictví elektromobilu, ty jsou méně náročné na údržbu než vozidla na naftu a benzin.

Bohužel i u elektromobilu je možné stočit počet najetých kilometrů – používají stejné digitální odometry ujetých kilometrů jako jakákoli jiná vozidla. Digitální měření ujeté vzdálenosti lze totiž ve srovnání s mechanickým, které se nacházejí ve starších vozidlech, mnohem snadněji zfalšovat.

Podle údajů společnosti carVertical, která se zabývá historií vozidel, má až 15,6 % všech vozidel v Evropě stočený počet ujetých kilometrů. Podíl elektromobilů, u kterých došlo k podvodu s najetými kilometry je podobný - 13,4 % všech elektromobilů mělo pozměněné kilometry na tachometru. Z toho vyplývá, že kupující ojetých elektromobilů a vozidel na fosilní paliva čelí téměř stejnému riziku podvodů s počtem najetých kilometrů.

Mnoho elektromobilů mělo nehodu

Každé druhé ojeté auto v Evropě mělo nehodu a téměř stejně časté jsou i případy poškození elektromobilů, protože 43,6 % ojetých elektromobilů mělo také nehodu. Elektromobily navíc většinou lidé používají k dojíždění do práce ve městě, takže počet nehod se bude pravděpodobně zvyšovat s tím, jak bude vozový park elektromobilů stárnout.

Dopravní nehody mohou být drobné i vážné, což má za následek deformace rámu a hnacího ústrojí, předčasnou korozi a poškození akumulátorů. Řadu těchto poškození lze opravit, ale vadné akumulátory v elektromobilech je nutné vyměnit, aby se předešlo možným nehodám nebo nebezpečí požáru. Nové akumulátory jsou nákladné a někteří řidiči se místo toho snaží prodat své vozidlo s označením jako „nikdy nehavarované“.

Stočený tachometr skrývá skutečný stav akumulátoru

Údaje na tachometru jsou skvělé pro posouzení stavu vozidla. Většina výrobců elektromobilů poskytuje na akumulátor záruku alespoň 100 000 km. Obvykle však mohou vydržet i více než 320 000 km. Počet najetých kilometrů vozidla může pomoci určit, jaká kapacita akumulátoru zbývá. Problémem je, že se nemůžete spoléhat pouze na údaj o počtu najetých kilometrů, protože ten může být stočený a indikátor stavu akumulátoru může být resetován. Podvodníci jej mohou upravit během několika minut, což znamená, že musíte přijmout další opatření, abyste se ujistili, že vůz odpovídá uvedené ceně.

„V závislosti na kapacitě může výměna baterie stát desítky tisíc eur i víc než polovinu hodnoty vozu. Jedná se o nejdražší součást elektromobilu, i když obecně je údržba elektromobilů ve srovnání s vozidly se spalovacími motory levnější,“ říká vedoucí komunikace společnosti carVertical Matas Buzelis.

Prodejci ojetých vozů mohou za své vozy získat víc peněz díky tomu, že stočí počet najetých kilometrů. Proto lze předpokládat, že podvody s najetými kilometry v nejbližší možné době nezmizí. Podvodníci se přizpůsobují novým technologiím v moderních automobilech a trendy ukazují, že ani elektrifikace vozových parků tento problém neřeší.

Datum zveřejnění

11.1.2022

Zdroj informací

carVertical

Ilustrační foto: Samsung

Výběr jazyka

Facebook

AutoTablet

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.2471 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál