Navzdory přetrvávajícímu nedostatku polovodičů a dalších součástí, válce na Ukrajině, obtížím ve výrobních a logistických řetězcích po třech letech český autoprůmysl opět zaznamenává nárůst produkce motorových vozidel o 9,9 %. Výroba 1,22 milionu dvoustopých motorových vozidel ovšem stále zůstává daleko za rekordním výsledkem roku 2018 s 1,44 milionem vyrobených vozidel.
Meziroční nárůst výroby za rok 2022 vykazují výrobci osobních vozidel +10,2 % (1 217 787 vozů), autobusů +7,6 % (5322 vozidel) i nákladních automobilů +6,7 % (1347 vozidel). Segment vozidel s elektrickým pohonem v loňském roce překonal 11 % celkové produkce.
„Český automobilový průmysl nebyl snad nikdy v historii konfrontován s tak rozsáhlými výzvami jako v uplynulém roce. V globálně úzce propojeném odvětví se i nadále projevoval celosvětový nedostatek polovodičů, obtíže v dodavatelských řetězcích a logistice, dozvuky epidemie COVID v Číně, extrémní růst cen energií, vysoká inflace i zakotvení konce prodeje vozidel s tradičními spalovacími motory či nově představený návrh emisní normy Euro 7/VII, který výrazným způsobem ohrožuje dostupnost vozidel i přechod na bezemisní mobilitu. I přes tyto obtíže se finálním výrobcům podařilo meziročně navýšit výrobu. Na přetrvávající volatilitu a výkyvy ve výrobě se však musíme připravit i v roce 2023. Přesto věřím, že výpadky budou spíše krátkodobého charakteru a celkově se nám bude i nadále dařit navyšovat výrobu směrem k předkrizovým hodnotám. Vzhledem k existujícímu objemu objednávek a nadále dobré poptávce po tuzemských vozidlech nejen v EU lze očekávat, že pozitivní efekt pro českou ekonomiku automobilový průmysl přinese i v roce 2023,“ říká prezident Sdružení automobilového průmyslu Martin Jahn.
Osobní automobily
V roce 2022 bylo v České republice vyrobeno celkově 1 217 787 osobních aut, tj. meziročně o 10,2 % víc než v loňském roce ale o 17,2 % méně než v rekordním roce 2018 (1 437 396 vyrobených aut). Více než 92 % vyrobených automobilů (1 130 051 aut) zamířilo na zahraniční trhy. Export vozidel tak v meziročním srovnání naopak zaznamenal nárůst o 12 %.
Škoda Auto v tuzemských závodech vyrobila 693 032 vozidel (+1,9 %), na zahraniční trhy bylo určeno 621 880 vozidel (+3,5 %). V meziročním srovnání se dařilo především kolínskému závodu společnosti Toyota. I přes čipovou krizi navýšil výrobu meziročně o 34,9 % na 202 255 automobilů. Výrazný nárůst zaznamenala Toyota jak na tuzemském trhu (+96,5 %), tak v exportu (+34,4 %). Pozitivně se dařilo i nošovické automobilce Hyundai. V roce 2022 vyrobila 322 500 automobilů (+ 17,3 %), z nichž 308 243 vozů bylo exportováno (+19 %).
Z celkového počtu vyrobených osobních vozidel bylo celkem 134 944 s elektrickým pohonem. To odpovídá podílu na celkové produkci 11,0 %. Elektromobilů s akumulátorem bylo vyrobeno 87 086 (tj. 7,2 %) a plug-in hybridů (PHEV) 47 858 vozů (tj. 3,9 %). Podíl elektrických vozidel na výrobě Škoda Auto činil 10,4 %, na produkci Hyundai dokonce téměř 20 %.
Autobusy
V roce 2022 bylo v České republice vyrobeno 5322 autobusů (meziročně +7,6 %), což znamená historický rekord. Z uvedeného počtu bylo 649 autobusů určeno pro tuzemský trh (-5,5 %) a 4591 bylo exportováno (+0,0 %). Autobusů s elektrickým pohonem bylo vyrobeno 56.
Ve vysokomýtském Iveco CR bylo vyrobeno 4766 autobusů, tedy o 9,2 % více než v přechozím roce. SOR Libchavy vyrobil 520 autobusů (-5,8 %), z toho 42 s čistě elektrickým pohonem (tj. podíl 8,0 %). Škoda Electric vyrobila 14 elektrobusů.
Nákladní vozidla
Společnost Tatra Trucks, která je mezi členy Sdružení automobilového průmyslu jediným výrobcem nákladních vozidel, vyrobila 1347 vozidel, tedy o 85 víc než v roce 2021 (tj. +6,7 %). Produkce Tatry směřovala jak na export (629 ks) i k tuzemskému prodeji, ke kterému bylo určeno 697 vozidel.
Přípojná vozidla
V segmentu přípojných vozidel bylo celkově vyrobeno 23 201 přívěsů a návěsů, tj. meziročně o 20,6 % méně. Celkový pokles segmentu zajistila především společnost Agados, která produkuje malé přívěsy do 3,5 t. Těch v roce 2022 vyrobila celkově 20 760, tedy o 23,2 % méně než v předchozím roce. V ČR společnost prodala 11 570 přívěsů (-30,0 %), na export zamířilo 9742 přívěsů (-3,6 %).
Meziroční růst naopak zaznamenali výrobci v segmentu velkých přívěsů a návěsů. Společnost PANAV vyrobila 475 přívěsů a návěsů, tj. o 63 ks více než v loňském roce (+15,3 %). V ČR jich dodala 390, 78 bylo exportováno. Vzrostla také produkce společnosti Schwarzmüller, která vyrobila 1966 velkých přípojných vozidel (+10,2 %). Na tuzemské odbytiště letos směřoval stejný počet přípojných zařízení jako v minulém roce, tedy 776 (+0,0 %), exportováno bylo 1665 kusů (+19,2 %).
18.1.2023
AutoSAP
Foto: Tatra Trucks