Společnost Porsche Česká republika, největší importér nových osobních a užitkových vozidel do České republiky, předala v uplynulém roce zákazníkům 31 513 nových vozů značek Volkswagen, Audi, Seat, Volkswagen Užitkové vozy a Cupra a dosáhla obrat 25,618 miliardy Kč. Meziročně se v roce 2022 počet předaných nových vozů uvedených značek snížil o 6,8 %. Trh nových osobních a lehkých užitkových automobilů ale poklesl víc - o 7,1 %, takže společnost Porsche Česká republika dokonce mírně zvýšila svůj tržní podíl o 0,1 % z 16,3 % na 16,4 %.
Prodej osobních aut
Loňské výsledky značky Volkswagen osobní vozy byly i ovlivněny omezeními ve výrobě kvůli výpadkům dodávek polovodičů. Téměř dvojnásobně ale vzrostly registrace elektromobilů. U značky Audi nebyl dopad nedostatku polovodičů ve výrobě tak velký. Díky tomu dosáhla další dvouciferný nárůst počtu registrovaných nových vozů. Zatímco výroba modelů Seat byla stále citelně limitována nedostatkem polovodičů, Cupra pokračovala jako nejrychleji rostoucí značka v Evropě.
Volkswagen Užitkové vozy na cestě k elektromobilitě
Prodejní oddělení českého importéra značky Volkswagen Užitkové vozy uzavřelo loňský rok s 6386 nevyřízenými objednávkami od zákazníků. Značka představila novou generaci Multivanu a zahájila předprodej elektromobilu ID. Buzz. Všestrannou využitelnost Multivanu obou aktuálně nabízených generací T6.1 a T7 potvrdilo 41 vozů zapůjčených české vládě pro zajištění mobility v průběhu předsednictví České republiky v Radě EU.
„Celkem 6386 nevyřízených zákaznických objednávek ke konci roku 2022 dokládá velký zájem českých zákazníků o automobily značky Volkswagen Užitkové vozy, ale naše obchodní výsledky jsou, žel, i nadále ovlivňovány nedostatkem polovodičových součástek,“ říká Jakub Šebesta, ředitel divize Volkswagen Užitkové vozy. V důsledku toho se počet registrací v segmentech N1+N2/M1+M2 snížil meziročně o 14,5 % na 3240 vozů.
„I přesto byl rok 2022 z pohledu značky Volkswagen Užitkové vozy nadmíru úspěšný. Máme za sebou představení dvou velmi důležitých modelů – zcela nové generace Multivanu a průkopnického elektromobilu ID. Buzz, který ukazuje cestu do budoucnosti mobility. Letos se k oběma novinkám přidá nová generace pick-upu Amarok,“ dodává Jakub Šebesta.
Systematické rozšiřování a zkvalitňování sítě Das WeltAuto
Značkový program prodeje prověřených ojetých vozů Das WeltAuto se v roce 2022 zaměřil především na rozšiřování své sítě a další zvyšování kvalifikace personálu. Do nabídky byly také zařazeny nové služby zajišťující loajalitu zákazníků.
„V loňském roce došlo k poklesu počtu prodaných ojetých vozů v síti Das WeltAuto na 15 042. Současně se však významně zvýšila průměrná cena ojetého vozu od našich prodejců na 553 000 Kč díky velkému zájmu českých zákazníků o mladé ojetiny do tří let stáří s nízkým počtem ujetých kilometrů,“ zhodnotila rok 2022 vedoucí divize Das WeltAuto Mirka Cimrová.
„Letos bychom rádi udrželi prodeje na dosavadní úrovni a pokračovali v rozšiřování nabídky vozů i v dalším zvyšování kvality prodeje. Postupně zaměřujeme svou pozornost také na elektromobily a nabíjecí infrastrukturu,“ dodává Cimrová.
Síť Das WeltAuto se v loňském roce rozrostla na 50 partnerů. Novými pobočkami jsou Auto Palace KV a Manfred Schöner Sokolov. V sesterském programu prodeje prémiových ojetých vozů Audi Approved Plus si nároční zákazníci u tří participujících partnerů pořídili 308 ojetých vozů Audi s certifikací AAP.
V letošním roce se počítá s posílením programu Audi Approved Plus o nové partnery, rozšíření jeho nabídky a zvýšení prodeje. Prodejci Das WeltAuto nabízejí od loňského roku svým věrným zákazníkům MyCard a financování Chytře od společnosti Volkswagen Financial Services. Kvalitu sítě pozvedly nové programy školení zaměstnanců v aktuálních tématech elektromobilita a konektivita. Mimořádnou úroveň prodeje v síti Das WeltAuto potvrzují velmi dobré výsledky mystery shoppingu.
After Sales: Nárůst objemu servisních služeb
Mezi důležité oblasti v činnosti společnosti Porsche Česká republika patří nejen prodej automobilů, ale také zajišťování údržby a servisu již provozovaných automobilů koncernových značek, protože servisní služby hrají významnou roli v zajišťování vysoké úrovně spokojenosti a loajality zákazníků. Rok 2022 byl pro divizi After Sales po obchodní stránce úspěšný. Dosáhla obrat 2,5 miliardy Kč.
Výsledky servisní činnosti |
||||
rok |
2019 |
2021 |
2022 |
rozdíl 22/21 |
Celkový obrat servis (mil. Kč) |
4132,4 |
4468,7 |
5024,4 |
+12,4 % |
Vozů v servisech |
138 200 |
119 700 |
132 400 |
+10,6 % |
Průchody vozů servisy |
351 800 |
328 900 |
329 000 |
0 |
„Dosáhli jsme obratu 2,5 miliardy Kč, což představuje meziroční nárůst o 11,8 %. Rostou také počty servisovaných vozů a prodaných hodin. Vysoký zájem našich zákazníků o profesionální servisní služby naší autorizované sítě je pro nás do budoucna závazkem k dalšímu zvyšování kvality našich poprodejních služeb. V letošním roce budeme pokračovat v oblíbených sezonních servisních akcích, nabízet slevovou věrnostní kartu MyCard a poskytovat rozšířený program výhodných servisních nabídek pro vozy starší 5 let,“ bilancuje vedoucí divize Jan Špinar.
Rozšíření nabídky o nové a inovativní produkty MOON
Značka MOON působí na českém trhu jako poskytovatel komplexního řešení nabíjecí infrastruktury od roku 2019 a zastřešuje služby související s dodáním nabíjecích stanic. Tyto služby zahrnují nejen dodávky samotného zařízení, ale také posouzení místa pro instalaci, vlastní montáž a v neposlední řadě i zprostředkování dodávek elektřiny z obnovitelných zdrojů energie. MOON spolupracuje s několika pečlivě vybranými instalačními partnery a dodavateli z oblasti elektroenergetiky.
V loňském roce bylo zákazníkům v České republice dodáno 165 nabíjecích zařízení včetně rychlých stejnosměrných nabíječek o výkonu 300 kW. Nejprodávanějším zařízením byla v roce 2022 chytrá mobilní nabíječka POWER2Go.
V letošním roce bude portfolio produktů rozšířeno o první obousměrnou nástěnnou nabíječku na trhu, která umožní nabíjení stejnosměrným proudem o výkonu až 50 kW. Další novinkou bude vysokovýkonná nabíjecí stanice pro stejnosměrné nabíjení výkonem až 400 kW. A domácí fotovoltaické systémy skvěle doplní modulární akumulátorový systém pro ukládání elektrické energie k pozdějšímu využití.
Největší investice v historii Porsche Česká republika: nová Tréninková akademie:
Mezi nejvýznamnější události loňského roku pro společnost Porsche Česká republika se bezesporu řadí otevření nové Tréninkové akademie, která byla vybudována investicí 156 milionů korun v obci Zlatníky-Hodkovice v okrese Praha-západ, v rozvojové zóně určené pro vědu a výzkum. Ve flexibilní budově probíhají komplexní školení nejen zaměstnanců prodejních a servisních partnerů společnosti Porsche Česká republika, ale také učitelů českých odborných škol, hasičů, pracovníků pojišťoven a dalších institucí.
Tréninková akademie je koncipována jako multifunkční budova, v níž mohou probíhat nejen školení, ale také různá setkání, odborné konference a další akce. Nejmodernější vybavení umožňuje realizovat vzdělávací a školicí programy v rámci hybridní výuky, která zahrnuje samostudium, on-line výuku se školitelem i prezenční školení. Z environmentálního pohledu splňuje budova svou energetickou náročností parametry velmi úsporné budovy.
Hlavní ukazatele společnosti
rok |
2022 |
2021 |
rozdíl |
|
Obrat (miliard Kč) |
Porsche ČR |
25,6 |
21,9 |
+16,79 % |
Z toho After Sales |
2,5 |
2,2 |
+11,8 % |
|
Počet nových vozidel předaných zákazníkům (ks) |
Volkswagen osobní vozy |
17 532 |
18 284 |
-4,1 % |
Audi |
3 444 |
2 967 |
+16,1 % |
|
Seat |
4 621 |
7 730 |
-40,2 % |
|
Cupra |
2 313 |
643 |
+259,7 % |
|
Volkswagen Užitkové vozy |
3 603 |
4 194 |
-14,1 % |
|
Celkem |
31 513 |
33 818 |
-6,8 % |
|
Prodané ojeté vozy (ks) |
Das Welt Auto |
15 042 |
16 884 |
-10,0 % |
28.1.2023
Porsche ČR
Foto: Porsche ČR