Servind

Rekord pro LPG

Rekord pro LPG

V České republice bylo loni registrováno historicky nejvíc nových osobních automobilů s pohonem na zkapalněný ropný plyn (LPG) neboli propan-butan. Dle údajů Svazu dovozců automobilů to bylo 3966 vozidel, což bylo meziročně o 76 % více. Z uvedeného počtu bylo 3732 vozů Dacia, 232 Renault a 2 Fiat.

Výrazně narostl také počet dodatečných přestaveb na LPG. Dle odhadu České asociace LPG jich bylo uskutečněno asi 6500, což je přibližně o 2000 víc než v roce předešlém. Rok 2012, který byl z hlediska přestaveb rekordní, ale zůstává stále nepřekonán.

Počet registrací nových vozidel s LPG pohonem v posledních letech roste. Zatímco za rok 2020 eviduje SDA 1280 nových automobilů, o rok později bylo registrováno již 2259 vozů, čímž byl překonán rekord z roku 2014. Růst pokračoval i v roce 2022, kdy na českých silnicích přibylo 3966 nových vozidel na autoplyn.

Podle statistik Ministerstva dopravy ČR bylo loni provedeno celkem 7263 přestaveb. To udává jak celkový počet montáží, tak i demontáží, a to LPG i CNG systémů. „Na základě odhadu našich expertů, kteří se na přestavby vozů na LPG a CNG specializují dlouhodobě, lze konstatovat, že počet vozů přestavěných v roce 2022 na spalování LPG činil přibližně 6500. To je meziroční nárůst téměř o polovinu,“ popisuje Ivan Indráček, výkonný předseda České asociace LPG. Celkově se tak i s přestavbami počet „nových“ vozidel na autoplyn loni přehoupl přes úroveň 10 000. Automobilů poháněných LPG tak reálně přibylo 2,5násobně víc než elektromobilů.

Loňský počet přestaveb na LPG je nejvyšší za posledních šest let. Historicky ale byly i výrazně úspěšnější roky. „Rekordní počet přestaveb osobních aut na LPG byl uskutečněn v roce 2012. Statistika uvádí více než 20 000 montáží i demontáží, z čehož lze odvodit, že přestaveb na LPG bylo asi 18 000. Další v pořadí jsou roky 2011 a 2013, kdy bylo namontováno asi o třetinu méně přestavbových sad,“ popisuje Ivan Indráček.

Zájem o přestavby na LPG se podle odborníků odvíjí od situace na trhu. „Cena benzinu v loňském roce lámala rekordy. Je tak logické, že motoristé hledali levnější alternativu. LPG bylo a stále je nejdostupnější možností, jak za relativně přiměřené náklady a s poměrně rychlou návratností nahradit benzín. Také současná ekonomická situace a omezená dostupnost nových vozidel v základních kategoriích způsobila, že uživatelé stále používají, servisují a nechávají si přestavovat na LPG i starší vozidla, která jsou pro přestavbu vhodná a která mohou v době krize velice efektivně využívat,“ říká Jaroslav Liška, jednatel strakonické společnosti AUTOGAS – CENTRUM, která se specializuje na přestavby vozů na LPG a CNG téměř tři dekády.

Z dlouhodobého hlediska se cena LPG pohybuje kolem úrovně poloviny ceny benzínu. Dle posledních šetření průměrných cen pohonných hmot Českého statistického úřadu stojí benzín v Česku více než 36 Kč/l a LPG kolem 17 Kč/l.

Datum zveřejnění

31.1.2023

Zdroj informací

Česká asociace LPG

Foto: Česká asociace LPG

Výběr jazyka

Facebook

AutoWeek

AutoTablet

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.3012 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál