Servind

Kvalitní pneumatiky základem bezpečnosti

Kvalitní pneumatiky základem bezpečnosti

Finská společnost Nokian Tyres jako první na světě uvedla na trh zimní pneumatiky už v roce 1934. Díky svým zkušenostem je logickým číslem jedna na trhu ve Skandinávii a trvale zvyšuje svůj podíl na severoamerickém trhu. Své postavení se snaží posilovat i na trzích v celé Evropě se zvláštním důrazem na země střední a východní Evropy, kde byly zimní pneumatiky se skandinávskou charakteristikou uvedeny v roce 1994.

Nokian svou nabídkou reaguje na měnící se potřeby zákazníků s rostoucím významem zimních pneumatik, dlouhodobým zvyšováním prodeje SUV a obecně aut s velkými rozměry kol, ale i s přibývajícími elektromobily. Nová generace zimních pneumatik Snowproof byla navržena tak, aby plně vyhověla podmínkám, které mohou nastat v zimním období ve středoevropském regionu. Jsou proto poněkud odlišné od pneumatika řady Hakkapeliitta, zaměřených speciálně na zimní podmínky ve Skandinávii. Nová řada výrobků Snowproof bude pro spotřebitele k dostání na podzim roku 2023.

Specialisté na zimu

Zimní pneumatiky musí zajistit prvotřídní bezpečnost a spolehlivost za všech podmínek, které mohou nastat – nejen na sněhu a náledí, ale i v hustém dešti, ve sněhové břečce nebo na suché vozovce. Pneumatiky musejí zaručit kontrolovaný a předvídatelný pocit z jízdy ať už při jízdě na dálnici, v městském provozu nebo na horských cestách.

Nové pneumatiky Nokian Tyres Snowproof 2 pro osobní automobily a Nokian Tyres Snowproof 2 SUV pro SUV a crossovery jsou vyrobeny tak, aby poskytovaly maximální bezpečnost i v kritických situacích. Byly vyvinuty a vyzkoušeny v drsných severských podmínkách za použití nejmodernějších technologií. Řada Nokian Tyres Snowproof představuje skandinávskou prémiovou kvalitu a nejmodernější odborné znalosti, kterými je společnost Nokian Tyres pověstná. Součástí vývoje je testování v arktických podmínkách Laponska ve vlastním testovacím centru Nokian Tyres White Hell ve finském Ivalo.

„Zima se vyznačuje nejrůznějšími výkyvy počasí – od hlubokého mrazivého ledu, přes nadýchaný třpytivý sníh, těžké a vlhké sněhové přeháňky až po mokrou a kalnou břečku. To vše jsou podmínky, ve kterých se nám daří. Naše odborné znalosti jsou založeny na desetiletích výzkumu a testování, počínaje první zimní pneumatikou na světě. Dá se říci, že jsme znalci zimy,“ říká Tommi Alhola, viceprezident divize osobních pneumatik pro střední Evropu společnosti Nokian Tyres.

Výzkumy ukazují, že sněhová břečka je jedním z nejnebezpečnějších a nejobávanějších prvků zimy. Kombinace tajícího sněhu, vodního polštáře na vozovce a případného náledí je zrádná i pro zkušené řidiče. Vývojáři se proto zaměřili také na prevenci slushplaningu. Testovací dráha Nokia umožňuje jedinečnou metodu testování slushplaningu a dlouhodobý vývoj vlastností pro bezpečnou jízdu ve sněhové břečce.

„Obrazně řečeno, Snowproof funguje jako bezpečnostní pás. Pneumatika zůstává kontrolovaná a předvídatelná na hranici přilnavosti a přizpůsobuje se měnícím se povětrnostním podmínkám. To poskytuje nezbytnou přilnavost a kontrolu v situacích, kdy ji nejvíce potřebujete, a to ještě před aktivací elektronických bezpečnostních systémů vozu,“ říká Jarno Röytiö, manažer vývoje pneumatik Nokian Tyres.

Za zimními podmínkami do rakouských Alp

Pro vyzkoušení kvalit nových pneumatik Snowproof připravila společnost Nokian Tyres ve spolupráci s rakouským autoklubem ÖAMTC speciální program v testovacím středisku Saalfelden/Brandlhof v rakouských Alpách nedaleko Salzburgu. Na tratích v Offroad parku Saalfeldenu jsme mohli vyzkoušet pneumatiky speciálně navržené pro jízdu v extrémním počasí na různých typech automobilů.

Elektromobily kladou na pneumatiky mimořádné nároky, protože elektrický pohon poskytuje prakticky okamžitě dostupný velký točivý moment a kvůli akumulátoru mají tyto vozy vyšší hmotnost, než srovnatelná auta se spalovacími motory. Tato kombinace vyžaduje od řidiče větší obezřetnost zejména při jízdě na povrchu s nízkou přilnavostí. S akumulátorem uloženým v podlaze ale mají elektromobily nižší polohu těžiště. Za volantem vozů Kia Niro jsme mohli vyzkoušet kvalitu nových zimních pneumatik Nokian při vyhýbacím manévru s následnou dlouhou táhlou zatáčkou, a to vše na sněhu. I při rychlosti 50 km/h během vyhýbacího manévru pneumatiky přesně držely stopu. V následném táhlém oblouku ve chvíli, kdy se při akceleraci začala zadní kola lehce smýkat do strany zasáhla elektronika a vůz zůstal naprosto pod kontrolou. Pneumatiky Snowproof 2 při tom zajistily, že řidič má i s pomocí asistenčních systémů vůz naprosto pod kontrolou.

Nová pneumatika Snowproof 2 SUV je přizpůsobena potřebám výkonných a vysokých vozů SUV. V případě Volva XC60 B4 jsme měli k dispozici SUV s pohonem všech kol. Tentokrát nás čekala jízda na sněhu v „osmičce“ kolem dvou pilonů. Snaha dostat vůz do problémů v malé či velkém poloměru zatáčky byla marná, protože na stráži byla neustále sestava elektronických asistentů. Jenže k tomu, aby jízda přes všechnu snahu zůstala naprosto bezpečnou a asistenční systémy mohly přesně plnit svou funkci, samozřejmě musely zajistit dokonalý kontakt pneumatiky.

Abychom nezůstávali jen pod kontrolou elektronických asistentů, měli jsme pro další dva testy připraveny vozy Mitsubishi Lancer Evo bez veškerých elektronických pomocí, dokonce i bez ABS. Kvality pneumatik Snowproof 2 na suchém asfaltu nám na testovacím okruhu ÖAMTC Fahrtechnik Handlingkurs předvedl soutěžní jezdec Manfred Pfeiffenberger s Lancerem Evo IX.

Skutečnou zábavu jsme zažili za volantem Lanceru Evo X na okruhu kombinujícím sníh, náledí a sněhovou břečku. Nejrůznější typy zatáček nám umožnily hledat limit přilnavosti pneumatik, který je tak vysoko, až svádí k přecenění vlastních schopností. Zajímavé přitom bylo, že na pohled efektní jízda s kontrolovanými smyky na hranici limitu, není o nic efektivnější, než klidnější jízda vyžadující jen občasnou kontrolu začínajícího smyku a plně využívající kvality pneumatik Snowproof 2. Určitě není na škodu občas si takto bezpečně vyzkoušet i limity vlastních schopností v extrémních podmínkách.

Na závěr nás čekala jízda se standardním Volkswagenem Golf nabízející rozjezd na zledovatělém sněhu, poté slalom, kdy na jedné straně byl hladký tvrdý sníh a na druhé sněhová břečka, a na konec intenzivní brzdění s vyhnutím se překážce na konci brzdného manévru, přičemž opět levá a pravá kola jela po odlišném typu povrchu. Zajímavým testem „lehkosti“ pravé nohy byl především rozjezd tak, aby se kola neprotočila a nemuselo zasáhnout ESP. Změnu povrchu při slalomu i při brzdění opět pneumatiky Snowproof 2 zvládaly bez problémů.

Bez kvalitních pneumatik asistenční systémy nepomohou

Test v alpském centru ÖAMTC Fahrtechnik mi opět potvrdil to, co jsem již několikrát uváděl po testech v rámci zkoušek finalistů ankety AutoBest v jiném středisku ÖAMTC Fahrtechnik v Teesdorfu. Moderní automobily jsou vybaveny mnoha asistenčními systémy pomáhajícími řidiči zvládat kritické situace. Nezbytnou podmínkou pro to, aby tyto systémy skutečně fungovaly, jsou kvalitní pneumatiky. Platí to zejména v náročných a extrémních klimatických podmínkách.

Pneumatiky Snowproof 2 a Snowproof 2 SUV se nám v tomto ohledu plně osvědčily bez ohledu na to, na jakém voze byly namontovány a na jakém typu povrchu jsme jejich vlastnosti zkoušeli.

Datum zveřejnění

27.3.2023

Zdroj informací

Nokian Tyres

Foto: Nokian Tyres

Fotogalerie

Výběr jazyka

Facebook

AutoWeek

AutoTablet

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.266 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál