Podle nového zákona, na kterém se dohodli poslanci Evropského parlamentu a vlády, budou muset být podél hlavních a vedlejších evropských dálnic a ve velkých městech v pravidelných intervalech umístěny veřejné nabíjecí místa pro elektricky poháněné nákladní automobily. Do roku 2030 musí vlády členských zemí EU zajistit na každých 60 km hlavních dálnic v EU nabíjecí kapacitu pro nákladní automobily o výkonu nejméně 3600 kW. Na vedlejších dálnicích bude muset být každých 100 km k dispozici alespoň 1500 kW nabíjecí kapacity pro nákladní vozidla. Do tohoto roku budou muset být nabíjecí centra k dispozici v každém větším městě a v každém určeném bezpečném a chráněném parkovišti pro nákladní automobily budou muset být čtyři nabíjecí stanice.
Generální ředitelka Sdružení evropských výrobců automobilů ACEA Sigrid de Vriesová reaguje na přijetí nařízení o normách CO2 pro osobní a lehké užitkové automobily. Toto nařízení účinně ukončí prodej automobilů s tradičními spalovacími motory (ICE) do roku 2035, přičemž Evropská komise nyní navrhne výjimku pro vozidla se spalovacími motory poháněné výhradně e-palivy.
„Směr je nyní oficiálně stanoven. Náš průmysl vítá jistotu v oblasti plánování, kterou dnešní milník přináší, a pracuje na plném tempu, aby tuto významnou výzvu splnil. Všichni členové ACEA pevně stojí za klimatickou neutralitou do roku 2050 a jsou odhodláni dosáhnout cíle nulových emisí CO2 do roku 2035. Jsme pevně přesvědčeni, že technologicky neutrální přístup - jehož jádrem je rozsáhlá elektrifikace - je nejlepší cestou k dosažení klimatických cílů.
V loňském roce byl každý pátý nový automobil prodaný v EU vybaven zástrčkou. Předpokládá se, že do roku 2030 se toto číslo zvýší na tři z pěti, čímž EU získá celosvětový náskok. Nyní musí zákonodárci zajistit, aby občané EU byli přesvědčeni k masivnímu přechodu k e-mobilitě. To znamená, že tyto automobily by měly být cenově dostupné a měly by se pohodlně dobíjet. Průmysl také potřebuje konkurenceschopný přístup k důležitým surovinám a energii, aby si Evropa udržela udržitelnou budoucnost. Těšíme se na další podrobnosti o dalších legislativních krocích."
29.3.2023
ACEA
Ilustrační foto: Daimler Trucks