Servind

DPP nakoupí 140 hybridních autobusů Iveco

DPP nakoupí 140 hybridních autobusů Iveco

Vítězem veřejné zakázky Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) na nákup nových kloubových plug-in hybridních autobusů se stala společnost Iveco Czech Republic ze skupiny Iveco Group s vozidlem Iveco Urbanway Hybrid 18M. DPP v těchto dnech s vítězem tendru uzavřel rámcovou smlouvu, která mu v následujících pěti letech umožní nakoupit až 140 vozidel tohoto typu. První autobusy Iveco Urbanway Hybrid 18M by se v Praze měly objevit v průběhu příštího roku, DPP bude jejich prvním provozovatelem v České republice.

DPP ve veřejné zakázce na nákup až 140 kloubových městských plug-in hybridních autobusů obdržel nabídky od tří firem, kromě vítězné, také od společností Solaris Czech a SOR Libchavy. Předpokládaná hodnota zakázky byla 2,017 miliard korun, vítězná nabídková cena činila 1,549 miliardy korun. Pokud by DPP naplno využil uzavřenou rámcovou smlouvu a odebral všech 140 vozidel, ušetřil by až 468 milionů korun oproti předpokládané ceně.

Hybridní autobusy Iveco Urbanway Hybrid 18M jsou nízkopodlažní, třínápravové, se čtyřmi dvoukřídlými dveřmi a maximální přepravní kapacitou 130 cestujících, z toho 35 míst pro sedící.

Vysoutěžená vozidla mají celovozovou klimatizaci s topením, jsou vybavena zařízením pro automatické počítání cestujících, kamerovým systémem s monitorování interiéru, čelní nehodovou a couvací kamerou a bočními kamerami.

Autobusy bude výrobce dodávat s automatickou převodovkou Voith Diwa NXT a motorem Cursor 9 s technologií HI-SCR, která umožňuje vozidlům plnit emisní normy Euro 6, step E bez použití bez recirkulace spalin EGR. Výrobce garantuje u vysoutěžených autobusů životnost 12 let, záruka na všechna vozidla je 5 let.

Vysoutěžené autobusy splňují definici částečně čistého vozidla dle Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2009/33/ES o podpoře čistých a energeticky účinných silničních vozidel (Clean Vehicle Directive) i definici nízkoemisního vozidla podle Zákona 360/2022 Sb. o podpoře nízkoemisních vozidel prostřednictvím zadávání veřejných zakázek a veřejných služeb v přepravě cestujících. Kromě spalovacího motoru jsou vybaveny automatickou převodovkou s elektromotorem, který funguje zároveň jako generátor. Pomáhá například při rozjíždění vozidla nebo slouží pro rekuperaci energie při brzdění. Autobusy jsou vybaveny také akumulátorem, který je možné dobíjet i externě ze zásuvky. Autobusy se budou vyrábět v závodě Iveco Bus v Annonay ve Francii.

„Podařilo se nám vysoutěžit dodavatele hybridních autobusů pro budoucí vozový park DPP, který by do roku 2030 měl splňovat Klimatický plán hl. m. Prahy i závazky na národní či evropské úrovni, tj. že 75 % autobusů DPP budou tvořit lokálně zcela bezemisní nebo nízkoemisní vozidla. Postupujeme v souladu s Koncepcí využití alternativních pohonů v podmínkách autobusové dopravy DPP, kterou schválila Rada HMP. Jsou to na jedné straně nízkoemisní vozidla, na straně druhé je v případě blackoutu či jakékoliv nenadálé situace v elektrické rozvodné síti budeme moct bez zásadních omezení vypravovat do provozu a zajišťovat základní dopravní obsluhu. I díky těmto autobusům si budeme moct do budoucna zachovat určitou nezávislost na nabíjecí infrastruktuře a diverzifikovat potenciální rizika,“ říká Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP.

„S vítězem jsme uzavřeli rámcovou smlouvu, která nás však nezavazuje k odběru nějakého minimálního počtu vozidel. I přes dílčí zpožďování některých elektrifikačních projektů jsme v poměrně dobré situaci, protože máme uzavřeny také rámcové smlouvy na až 273 nových dieselových autobusů, což nám umožňuje po určitou dobu doplnit a pokrýt nezbytnou obnovu dle našich provozních potřeb. S ohledem na závazky plynoucí z platné legislativy a schváleného Klimatického plánu hl. m. Prahy nicméně předpokládám, že rámcovou smlouvu na hybridní autobusy využijeme naplno. Platí do dubna 2028, výrobce nám podle ní autobusy dodá do devíti měsíců od podpisu prováděcí smlouvy na námi objednaný počet vozů. Předpokládáme, že již letos objednáme první hybridní autobusy pro obnovu vozového parku na příští rok, v průběhu roku 2024 by se měly objevit v Praze a poprvé vyjet do běžného provozu s cestujícími,“ řekl vedoucí jednotky Provoz Autobusy DPP Jan Barchánek.

Základní technické údaje o autobusu Iveco Urbanway Hybrid 18M:

Délka: 18 003 mm

Šířka: 2500 mm

Výška: 3165 mm

Rozchod kol: 2087 mm vpředu/1870 mm vzadu

Rozvor: 5355 mm přední/6675 mm zadní

Celková maximální hmotnost: 28 000 kg

Maximální rychlost: 99 km/h

Počet dveří pro nástup a výstup: 4

Nástupní výška hrany dveří: 320/330/330/340 mm

Celkový počet sedadel: 35

Celkový počet cestujících: 130

Výkon spalovacího motoru: 265 kW (360 k)

Nabíjecí zásuvka: CCS-2

Datum zveřejnění

13.4.2023

Zdroj informací

DPP

Foto: Iveco Bus

Výběr jazyka

Facebook

AutoWeek

AutoTablet

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.2499 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál