Servind

Tatra před deseti lety povstala z popela jako Fénix

Tatra před deseti lety povstala z popela jako Fénix

Kopřivnická automobilka Tatra, jedna z nejznámějších českých průmyslových značek a výrobce těžkých nákladních vozů s unikátní koncepcí podvozku, slaví 10 let od chvíle, kdy ji převzali čeští vlastníci a vdechli jí nový život. Dne 20. 4. 2013 potvrdil transakci, při které Tatru ovládli české podnikatelské rodiny Strnadů a Materů, Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.

Předehrou k tomu byla exekuční dražba, která se odehrála 15. 3. na exekučním úřadu v Chebu. Do ní se společnost Tatra a.s. dostala díky rozhodnutí o exekuci, kterou vyhlásil okresní soud v Novém Jičíně kvůli neschopnosti automobilky splácet své závazky. Dražbu vyhrála společnost Truck Development a.s., která byla později přejmenována na Tatra Trucks a.s. Vítězná nabídka byla ve výši 176 milionů Kč.

Ve společnosti Tatra Trucks se spojili dva akcionáři, významné české podnikatelské rodiny: Strnadovi se svým holdingem Czechoslovak Group (CSG) a Materovi s holdingem Promet Group. Podíl CSG je 65 % a podíl Promet Group 35 %. Toto partnerství trvá již deset let a přineslo nejstarší české automobilce nebývalý rozkvět. Novým vlastníkům se podařilo rychle dostat automobilku do zisku. Od března 2013 do listopadu 2014, kdy se počítalo první účetní období pod novými vlastníky, měla Tatra Trucks zisk před zdaněním 435 milionů Kč při tržbách 5,5 miliardy Kč.

V dubnu 2022 Tatra oznámila, že pod českými vlastníky vyrobila již 10 000 automobilů. Od té doby už dalších 1000 přidala. Za rok 2022 Tatra vyrobila a prodala celkem 1326 automobilů a utržila 7,12 miliardy Kč. Pro srovnání v roce 2012, posledním, kdy byla pod kontrolou zahraničních akcionářů prostřednictvím společnosti Tatra a.s., vyrobila kolem 400 vozidel.

David Chour, místopředseda představenstva CSG, k desetiletému výročí Tatry pod českými vlastníky uvádí: „Tatra Trucks představuje vlajkovou loď CSG a její divize automotive. Její unikátní podvozky přinášejí synergické efekty pro další společnosti naší skupiny: slouží například k výrobě pozemní techniky v našich firmách Excalibur Army a TDV.“

Denisa Materová, členka představenstva Promet Group, uvádí: „Díky tomu, že se nám daří Tatru rozvíjet, prosperuje nejen řada dodavatelských společností, ale také lokální komunity, které se snažíme dlouhodobě podporovat. Systematicky realizujeme rozsáhlé investice do modernizace a ekologizace našich výrobních společností, což vnímáme jako hlavní cestu vpřed. Jsme pyšní na to, že je Tatra Trucks například vedle výroby vagónů nebo strojírenství jedním z hlavních pilířů skupiny Promet.“

Tatra Trucks nespí na vavřínech: plán na rok 2023 je vyrobit a prodat 1700 vozidel a postupně zvýšit výrobní kapacitu až na 2500 vozidel. V současné době je totiž Tatra v situaci, kdy výroba nestačí celosvětové poptávce.

Vývoj hospodaření Tatra Trucks:

 

 

3/13-11/14

2015

2016

2017

2018

2019

2020

2021

Tržby

mil. Kč

5500

3724

4705

5704

3801

5882

5505

5313

EBITDA

mil. Kč

435

446

547

646

-69

364

485

385

Tři klíčové inovace

Vůz splňující emisní normy Euro 6

V roce 2014 Tatra připravila díky spolupráci s firmou DAF nový vůz Tatra Phoenix s motory ve specifikaci Euro 6, který se do prodeje dostal na začátku roku 2015. Tatra tak mohla nabídnout zákazníkům na domácím i nejvyspělejších západních trzích těžký nákladní automobil splňující nejpřísnější emisní limity poskytující zároveň i vysoké výkony při příznivé ekonomice provozu. Zároveň splňoval i náročné požadavky na bezpečnost a komfort pro řidiče. Tatra se díky tomuto vozu stala v mnoha segmentech civilního trhu rovnocenným konkurentem zavedeným a renomovaným značkám.

Modernizace kabin řady Tatra Force

Výroba kabin modelové řady Tatra Force v roce 2016 prošla významnou modernizací. Začaly se používat nové výrobní technologie, které přinesly především nižší hmotnost kabin a lepší antikorozní charakteristiky. Původní koncepce byla nahrazena vlepováním plochých hliníkových dílů do základní svařované konstrukce kabiny z ocelových profilů. Novinkou bylo také rozšíření nabídky o prodlouženou čtyřdveřovou variantu, která doplnila standardní dvoudveřové provedení. Tatra navíc začala nabízet i pancéřované kabiny v krátkém a dlouhém provedení.  

Nová generace řady Tatra Force

Tatra Force je klíčovým typem v nabídce Tatry pro civilní i obranný sektor. V roce 2022 se naplno rozběhl vývoj nové generace této modelové řady, která bude představena v letošním roce. Dostane novou kabinu v krátkém i dlouhém provedení, jež přinese zásadní změny v interiéru, v ergonomii ovládání i výbavě. Nová Tatra Force bude znamenat výrazný pokrok v oblasti elektronického vybavení, bezpečnosti i komfortu pro osádku. Tatra do této platformy zabuduje i alternativní pohonné systémy, včetně palivových článků či hybridních ústrojí.

Tři významné zakázky

Na začátku roku 2021 Tatra společně s firmou DAF a podnikem Tatra Defence Vehicle uspěla ve výběrovém řízení na bezmála 900 logistických nákladních automobilů pro belgickou armádu. Pro Tatru to byla vůbec první takto rozsáhlá zakázka v západní Evropě, tedy na velmi konkurenčním trhu, kde uspěla v přímé konfrontaci s renomovanými a zavedenými výrobci.

V roce 2021 Tatra uspěla také v Německu, když získala ve výběrovém řízení smlouvu na dodávku 77 hasičských speciálů pro německý Bundeswehr. Dokázala uspět i proti domácím výrobcům, jako je Mercedes-Benz. Navázala tak na zakázku na bezmála 50 hasičských speciálů pro spolkovou zemi Braniborsko z předešlého roku.

V roce 2022 Tatra prokázala svou flexibilitu ve vztahu k české armádě. Na konci srpna a začátkem září ministerstvo obrany objednalo 209 logistických tatrovek v provedení 6x6 a 80 hákových nakladačů na podvozcích Tatra 8x8 prostřednictvím urgentního způsobu zadání v souvislosti se zhoršenou bezpečností situací. Tatra v souladu s podmínkami smluv dokázala už do konce roku 2022 dodat přes dvě stovky z objednaných vozů.

Datum zveřejnění

21.4.2023

Zdroj informací

Tatra Trucks

Foto: Tatra Trucks

Fotogalerie

Výběr jazyka

Facebook

AutoTablet

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.2606 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál