Servind

Zajímavosti z oblasti prodeje ojetých vozidel

Zajímavosti z oblasti prodeje ojetých vozidel

Společnost Cebia analyzovala trh ojetých vozidel za první čtvrtletí 2023. Jednotlivé sledované parametry byly vyhodnoceny na vzorcích prodávaných ojetých vozidel a byly doplněny z dat Svazu dovozců automobilů SDA, importérů vozidel, informací zveřejněných autobazary, interních dat, zkušeností společnosti Cebia a z dalších zdrojů.

Od poloviny ledna do poloviny února registrovali prodejci vysoký zájem o ojetá auta, který v druhé polovině února však začal pomalu opadat. Poptávka po autech z druhé ruky pak začala opět oživovat až během dubna.

Velká část zejména mladších vozů nejprodávanější značky Škoda se prodává v rámci certifikovaného programu Škoda Plus, který zaznamenal nejen více prodeje než ve stejném období v loňském roce, ale i více než v prvním čtvrtletí roku 2021, který byl pro něj rekordní. Větší množství zákazníků sáhlo letos po možnosti financování. U produktu Škoda Plus Chytře došlo k meziročnímu růstu o 25 %. Stále nejoblíbenější věkovou kategorií jsou vozy mezi třemi až pěti lety stáří, které představují v rámci Škoda Plus 51 % prodaných vozů.

Vývoj počtu dovážených ojetin

V letošním roce se dovezlo do Česka 39 422 ojetých osobních aut, tedy meziročně o 4649 méně, což představuje pokles o 10,55 %. První dva měsíce letošního roku byly co do počtu dovezených ojetých aut slabé, ale v březnu se počty navýšily na úroveň roku 2019, byť oproti loňskému roku stále zaostávaly.

Průměrné stáří prodávaných ojetých vozů

Průměrné stáří všech osobních vozů, které se prodávaly na hlavních inzertních portálech, kleslo z 9,5 roku na rovných 9 let. Příčinou byl vyšší podíl tuzemských ojetin, jejichž věk činil v průměru 7,2 roku. Průměrný věk aut se zahraničním původem byl 11,2 roku, zatímco loni to bylo 10,5 roku. Podíl dovezených aut starších 10 let činil 51,25 % a podíl aut starších 15 let byl 24,95 %, což je o 2,7 % víc než loni. Je alarmující, že každé čtvrté dovezené auto je starší 15 let.

Je důležité dodat, že čísla pro statistiku vždy vycházejí z dat prodejců. Někteří prodejci přitom uvádějí jako rok výroby datum uvedení do provozu aby tak vůz omladili o jeden, ale v mnoha případech i o více let. Vzhledem k tomu, že kupující vyžadují co nejmladší vozy, je právě takovéto omlazování vozů jedním z poměrně častých podvodů. Je třeba také uvést, že někteří prodejci skutečný rok výroby ani neznají, neboť se neuvádí v technických průkazech.

Původ vozidel

Na český trh se začaly vracet vozy s tuzemským původem. Zatímco loni činil jejich podíl jen 40,7 %, letos se navýšil na 48,5 %, což je v počtu kusů obrovský nárůst. Počet aut dovezených ze zahraničí v letošním roce meziročně poklesl o 10,55 % na 39 422 vozů. Dovážela se auta v průměru o třičtvrtě roku starší než loni ve stejném období.

Klesl podíl aut z Německa ze 23 % na 20 % a naopak roste podíl aut dovezených ze Slovenska. Statistika vychází z dat, která u vozů uvádějí prodejci. Ve skutečnosti se každé páté prodávané auto prodává s falešným původem, což znamená, že prodejci u těchto aut neuvádí skutečnou zemi původu, ale poslední zemi, odkud bylo auto do Česka dovezeno. Velmi často přitom bylo v takové zemi zaregistrováno jen krátkodobě za účelem zajištění „původu“ - nejčastěji prodejci falšují německý původ, v nemalém měřítku se však vyskytují i auta, která mají nesprávně uvedený český původ. Nejčastěji taková auta pocházejí z jihovýchodní, východní či severovýchodní Evropy, přičemž 5 % aut s nesprávně uvedeným původem pochází z jižní Afriky, Ománu, jižní Ameriky či ze zemí Perského zálivu.

Prodejci i kupující také někdy zaměňují zemi, ze které bylo vozidlo dovezeno, za zemi původu, tedy pro kterou bylo vyrobeno. Drtivá většina aut přitom byla v zemi, pro kterou byla vyrobena, provozována.

Udávaný stav kilometrů

Průměrná hodnota na odometrech prodávaných ojetých osobních vozů byla 151 345 km, což je meziročně prakticky beze změny - meziroční nárůst je jen o necelých 1000 km. Na trhu však stále dochází k častému stáčení tachometrů, skutečný průměrný nájezd bude o desítky tisíc kilometrů vyšší. K manipulaci s počitadlem najetých km dochází minimálně u třetiny aut a průměrné stočení se pohybuje okolo 110 000 km.

Prodejní cena

Cena za ojetá auta, které se nabízela k prodeji, se letos během prvních třech měsíců zvýšila meziročně o 9,95 %. Tempo zdražování se tedy snížilo, přesto se průměrná cena za ojeté auto meziročně navýšila z 272 000 Kč na 299 000 Kč, tedy o 17 000 Kč. Za nárůstem stálo především zdražování levnějších či průměrně drahých aut, tedy těch, o která byl největší zájem. Letos zdražovala zejména levnější auta v kategorii do 200 000 Kč.

V letošním roce se kupující zajímají nejvíce o auta v hodnotě od 150 000 Kč do 200 000 Kč. Auta v této cenové kategorii se však častěji prodávají i mezi lidmi napřímo a koupě takového vozu je velice riziková, neboť důvěřiví kupující v těchto případech často neprověřují historii vozu a jeho technický stav. Kvůli nedostatku nových aut byl vysoký zájem i o mladé a zánovní ojetiny.

Stále největší zájem o auta na naftu

Nejvíc se letos prodávala opět auta s motorem na naftu (49,9 %). Meziročně je jejich podíl stabilní a na rozdíl od předchozích let už neklesá. Podíl aut s pohonem na benzin činil 46,2 %, což je nepatrný meziroční pokles ve prospěch aut s alternativním pohonem. Elektromobily byly mezi ojetými vozy zastoupeny 0,83 %, zatímco v loňském roce činil jejich podíl jen 0,48 % trhu.

U prodejců se vozy v průměru ohřály 65 dní, což znamená, že se auta meziročně prodávala o 4 dny rychleji. Prodej vozu s Cebia Reportem činil v průměru 54 dní, tedy o 11 dní méně.

U 45 % vozidel byl v inzerci deklarován první majitel, což představuje pokles o 3 % oproti stejnému období loňského roku. V ČR se v letošním roce prodávalo 20,24 % vozidel bez platné STK, což je meziročně prakticky beze změny.

Podíl osobních ojetých aut, u kterých je v inzerci uváděno, že nebyla v minulosti havarovaná, dosahoval v prvních třech měsících letošního roku 99,32 %. Reálný podíl aut, která nebyla v minulosti havarovaná, však bude i vzhledem k počtu pojistných případů pojišťoven výrazně vyšší. V případě pětiletých aut je podle statistik poškozeno zhruba 25 % a v případě desetiletých aut je po havárii už 60 % vozů. Zatajování havárií patří mezi nejčastější nekalé praktiky při prodeji ojetých aut.

Datum zveřejnění

2.5.2023

Zdroj informací

Cebia

Grafy: Cebia

Fotogalerie

Výběr jazyka

Facebook

AutoTablet

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.28 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál