Servind

Autobus bez řidiče zatím s řidičem

Autobus bez řidiče zatím s řidičem

Na 22 km dlouhé trati úseku mezi Fife a skotským hlavním městem Edinburghem se platící zákazníci mohou svézt samořiditelným autobusem. Tento autobus je označován jako první plně autonomní jednopodlažní autobus pro přepravu cestujících na světě.

Služba společnosti Stagecoach, která jezdí z Ferrytoll Park and Ride ve Fife do dopravního uzlu Edinburgh Park, bude v rámci projektu CAVForth zkušebně fungovat do roku 2025 s pěti devítitunovými vozidly Alexander Dennis Enviro200AV. Autobusy dokáží jet nejvyšší rychlostí 80 km/h.

Označení „bez řidiče“ však tak docela neodpovídá skutečnosti. Jedná se totiž o vozidlo s řidičem za volantem, který autobus navádí na zatáčkách. Jen na rovné silnici po slavném mostě Forth Road Bridge sundává ruce z volantu. Musí být stále připraven kdykoliv bude potřeba převzít kontrolu nad vozidlem. Autobus jede velmi pomalu, protože kontrolu nad ním mají nejmodernější senzory.

Jedná se o pilotní projekt, který ve skutečnosti vyžaduje dvojnásobek lidí než běžný autobus, protože ve voze pomáhá i průvodčí, která prodává jízdenky. V reálném světě by ale měly autonomní autobusy pomoci řešit velký problém, před nímž stojí dopravci na celém světě – nedostatek řidičů. Očekává se, že autonomní autobusy zvýší bezpečnost zkrácením reakční doby a zlepší efektivitu optimalizací zrychlování a zpomalování, což přinese výrazné úspory energie a sníží opotřebení vozidel. Autobusy už v testech ujely milion testovacích kilometrů.

Ředitel společnosti Stagecoach Sam Greer na akci, kde byly autobusy představeny médiím, řekl: „Budeme se snažit analyzovat data, reakce a zpětnou vazbu od cestujících ohledně přijetí této technologie, a poté rozhodneme se, jak ji v budoucnu využijeme. Každému, kdo má obavy ohledně využívání vozidla, bych vzkázal, že nemusí. Máme zpracovanou úplnou bezpečnostní analýzu a vozidlo bylo certifikováno jako bezpečné pro veřejné použití.“

CAVForth je projekt, na němž se podílejí společnosti Fusion Processing, Stagecoach, Alexander Dennis, Transport Scotland, Edinburgh Napier University, Bristol Robotics Lab a University of West of England. Je částečně financován britským vládním Centrem pro propojená a autonomní vozidla.

Tým vývojářů, stojící za vznikem autobusu, při premiéře uvedl, že velký zájem o jejich vozidla je z Dubaje a Tokia. K úplnému odstranění řidičů či jízdu kontrolujících operátorů je však ještě daleko. Neumožňuje to ani legislativa, která za technickým vývojem značně zaostává. Přitom tempo technických změn může znamenat, že brzy budeme žít v úplně jiném světě a budeme mít zcela jiné potřeby. Skotští inženýři si každopádně vytvořili záznam do historických přehledů vývoje autonomní silniční dopravy.

Datum zveřejnění

18.5.2023

Zdroj informací

Stagecoach

Foto: Stagecoach

Výběr jazyka

Facebook

AutoTablet

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.2052 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál