Servind

Ojeté vozy ve druhém čtvrtletí zlevnily

Ojeté vozy ve druhém čtvrtletí zlevnily

Společnost Cebia provedla analýzu trhu ojetých vozidel za první pololetí 2023, jejímž cílem byla analýza struktury a identifikace trendů trhu s ojetými vozidly. Jednotlivé sledované parametry byly vyhodnoceny na vzorcích prodávaných ojetých vozidel a byly doplněny z dat Svazu dovozců automobilů, importérů vozidel, informací zveřejněných autobazary, z interních dat a zkušeností společnosti Cebia.

Ojeté vozy začaly konečně zlevňovat. Zatímco v prvním čtvrtletí letošního roku se ojetá auta prodávala v průměru za 299 000 Kč, ve druhém, tedy od dubna do června, klesla průměrná cena na 293 000 Kč v mezičtvrtletním porovnání o 2 %. Průměrná prodejní cena za celé první pololetí letošního roku však činila 296 000 Kč, takže v meziročním srovnání byla o 2,4 % vyšší - loni se ve stejném období ojetá auta prodávala za 289 000 Kč.

„Ceny ojetých aut narazily na strop a přestaly růst, což je dobrá zpráva pro všechny, kteří se chystají pořídit si ojeté auto. Samozřejmě ale také přestaly růst výkupní ceny vozidel, což nepotěší ty, kteří se chystali ojeté auto prodat a spekulovali na vyšší cenu,“ říká Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia, která trh ojetých vozidel dlouhodobě monitoruje. Dodal, že meziroční nárůst cen ve výši 10 a více procent se v letošním roce již neočekávají. Stejně tak ale neočekává další zlevnění. Podle Pajera budou ceny za ojetá auta v příštích měsících nejspíš stagnovat.

V letošním roce se na trh prodávaných ojetých aut opět vrací ve větší míře česká auta. Po letech poklesu se jejich podíl navýšil, v meziročním srovnání z loňských 42,18 % na letošních 49,56 %, tedy o 7,38 %. Klesl naopak podíl aut s deklarovaným německým původem, který loni vykázal 21,84 % a letos 19,29 %. Důvodem je výrazný pokles počtu dovezených ojetých aut ze zahraničí, který zapříčinil pokles počtu aut prakticky ze všech z hlediska dovozu významnějších zemí.

Celkově se letos v prvním pololetí registrovalo v České republice 81 369 dovezených osobních ojetých aut, což je o 7938 aut méně než ve stejném období loňského roku. Jde tedy o pokles o 8,9 %. Meziročně méně aut se zatím dovezlo ve všech uplynulých šesti měsících letošního roku. Průměrné stáří dovezených aut vykázalo letos zatím 10,8 roku, což je víc než loni (10,6 roku). Podíl vozidel starších 10 let činil v prvním pololetí 49,41 %, což je sice meziročně méně o 2,15 %, jenže narostl podíl aut starších 15 let z 22,81 % na 23,47 %.

Průměrné stáří všech osobních ojetých vozů bez ohledu na jejich původ činilo 9,1 roku, což je meziročně o pět měsíců méně. Za sníženým průměrným stářím prodávaných aut stojí české ojetiny. Ty omladily o 1,1 roku a vykázaly průměrné stáří 7,2 roku, protože se na trh začaly opět dostávat mladé a zánovní vozy z operativních leasingů a trh se začal i v tomto ohledu opět stabilizovat.

Průměrná doba prodeje ojetého auta se zvýšila z loňských 61 na 63 dní, oproti prvnímu letošnímu čtvrtletí jde však o pokles, neboť průměrná doba prodeje od ledna do března byla 65 dní. Rychlejšímu prodeji napomohlo mj. i mírné snižování prodejních cen. Cebia REPORT zkracoval dobu prodeje průměrně o 10 dní.

Průměrná hodnota na tachometrech prodávaných ojetých osobních vozů činila letos 147 000 km, meziročně o 2000 km méně. Vzhledem k přílivu mladších ojetin by průměrný nájezd měl klesnout víc. Důvodem, proč se tak nestalo, je pravděpodobně častější stáčení tachometrů či stáčení o vyšší hodnoty, neboť příliv mladých vozů převažuje nad zvyšujícím se podílem aut s vyšším stářím.

Mezi ojetými auty se stále nejčastěji vyskytují vozy s motory na naftu (49,57 %). Ojetá auta na benzín byla na trhu zastoupená 46,41 %, což je meziročně prakticky neměnné. Vozy s elektrickým pohonem tvořily 0,88 %.

Podíl vozidel, která neměla platnou STK, meziročně vrostl z 19,7 % na 22,2 %. Podíl prodávaných ojetých aut, u nichž prodejci uváděli, že jsou po prvním majiteli, meziročně klesl ze 48 % na 45,4 %. Ve stejném období roku 2021 činil podíl aut po prvním majiteli 52,2 %. Jde tedy o dlouhodobější pokles.

Podíl osobních ojetých aut, u nichž je v inzerci uváděno, že nebyla v minulosti havarovaná, dosahoval v prvních šesti měsících letošního roku 99,24 % a meziročně se mění jen o setiny procent. Reálný podíl havarovaných aut je ve skutečnosti výrazně vyšší než 0,76 % nabídky. Například v případě pětiletých aut je podle statistik poškozeno zhruba 25 % z nich. V případě desetiletých aut je po havárii už 60 % z nich. Zatajování havárií patří dlouhodobě mezi nejčastější nekalé praktiky při prodeji ojetých aut.

Datum zveřejnění

17.7.2023

Zdroj informací

Cebia

Foto: Cebia

 

Výběr jazyka

Facebook

AutoTablet

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.2433 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál