Servind

Brzdové materiály Ferodo bez mědi pro nákladní vozidla

Brzdové materiály Ferodo bez mědi pro nákladní vozidla

Ferodo jako první značka nabídla třecí materiály s nulovým obsahem mědi pro lehká vozidla - s velkým předstihem před průmyslovou legislativou. Materiály bez mědi, které byly dále vyvinuty tak, aby odpovídaly specifickým požadavkům nákladních vozidel, byly technicky uvolněny v roce 2022, odkdy probíhají první projekty s jejich výrobci.

Společnost Ferodo, která se v rámci společnosti Tenneco zabývá výrobou brzdových destiček pro originální vybavení (OE) a která jako jedna z prvních začala nabízet brzdové destičky s nízkým a nulovým obsahem mědi, dodává zákazníkům OE produkujícím lehká vozidla produkty s nízkým a nulovým třením mědi od roku 2012. Na základě tohoto úspěchu byla tato brzdová technologie Ferodo dále vyvinuta tak, aby odpovídala specifickým požadavkům užitkových a zejména těžkých nákladních vozidel a přívěsů.

První aplikace pro OE

Pokročilé receptury brzdových destiček Ferodo jsou navrženy tak, aby splňovaly současné i připravované ekologické předpisy aniž by došlo ke snížení výkonu destiček, což umožňuje zákazníkům uspokojit trhy po celém světě jedinou specifikací.

V návaznosti na technické uvolnění aplikace pro prvovýrobu nákladních vozidel byly v roce 2022 první brzdové destičky Ferodo bez mědi pro nákladní vozidla uvedeny do sériové výroby pro nákladní automobily na severoamerickém trhu. Další projekty probíhají po celém světě, přičemž sériová výroba se očekává v průběhu roku 2023.

Složení brzdových destiček Ferodo s nulovým obsahem mědi bylo vyvinuto pomocí tribologického otisku s cílem identifikovat alternativní materiály, které mohou poskytnout stejný brzdný výkon, charakteristiky hluku a vibrací (NVH) a trvanlivost jako tradiční měděné brzdové destičky. Bezměděné třecí materiály Ferodo jsou rovněž kompatibilní s elektronickými parkovacími brzdami, lehčími brzdovými třmeny a brzdovými systémy elektromobilů.

„Díky podobnému procesu vývoje jsme mohli využít naše zkušenosti s lehkými vozidly, ale skutečné složení materiálů pro těžké aplikace je zcela odlišné. V oblasti lehkých nákladních vozidel se jedná o faktory komfortu a pohodlí, jako je například hlučnost brzd. U těžkých nákladních vozidel převažují otázky bezpečnosti, stability třecích hodnot a koroze vzhledem k velké rozmanitosti aplikací od profesionálních po dálkové, takže odolnost kotoučů proti praskání je zde důležitým parametrem,“ vysvětlil Holger Schaus, viceprezident pro globální inženýrství v OE Braking společnosti Tenneco.

Odlišné požadavky

V Evropě se elektronické brzdové systémy, které zajišťují správné rozdělení brzdné síly mezi nákladní vozidlo a přívěs, a vysoce účinné sekundární brzdové systémy používají u nákladních vozidel již více než 20 let. Protože tyto brzdové systémy umožňují delší životnost třecích materiálů, nové receptury brzdových materiálů se musí vyrovnat s delším působením koroze a sníženým odváděním energie.

Na druhou stranu u vysoce náročných aplikací na trzích s nákladními vozidly mimo Evropu, kde se nepoužívá elektronický brzdový systém, je požadována vysoká teplotní stabilita, protože těžce naložené nákladní vozy sjíždějící dlouhá klesání mohou vytvářet teplotu až 1000 °C.

Přímé srovnávací zkoušky na kloubových nákladních vozidlech ukázaly, že nové brzdové destičky Ferodo s nulovým obsahem mědi pro originální brzdy odolávají účinkům vysokých teplot a dosahují nebo překračují životnost běžných materiálů destiček. Kromě parametrů souvisejících s teplotou byly v rámci rozsáhlých provozních zkoušek ověřeny také z hlediska tření, opotřebení, hlučnosti a jejich vlivu na životnost kotoučů pro nákladní vozidla i přívěsy, aby byly pokryty požadavky na různých trzích po celém světě.

Tribologický otisk použitý při vývoji

Vzhledem k tomu, že žádná surovina není přímou náhradou za měď, použila společnost Ferodo proces označovaný jako tribologický otisk k posouzení řady prvků, které by mohly být použity jako alternativy. Výsledkem vývojového úsilí je inovativní kombinace alternativních surovin, které nahrazují měď a zároveň překračují požadavky výrobců na výkon a životnost brzd.

„Komplexní odborné znalosti společnosti Ferodo v oblasti materiálů umožňují zákazníkům zavádět vhodné brzdové destičky s dostatečným předstihem před legislativními požadavky, což dále zlepšuje ekologické vlastnosti jejich vozidel a eliminuje nutnost nahrazovat materiály v pozdějších fázích životního cyklu výrobků vozidel. Společnost Ferodo je lídrem ve vývoji řady tichých, vysoce výkonných brzdových destiček s nízkým a nulovým obsahem mědi,“ uvedl Schaus.

V posledních několika letech legislativa v USA i v dalších zemích po celém světě omezila používání mědi. Většina výrobců vozidel proto usiluje o globální soulad svých nově vyvíjených vozidel, aby eliminovala složitost vyplývající z regionálních rozdílů.

Od roku 2021 je obsah mědi, který dříve dosahoval až 20 %, omezen na méně než 5 % (tj. nízký obsah mědi). Přísnější limity v současné legislativě vyžadují snížení na méně než 0,5 %, což představuje „nulový obsah mědi“.

Společnost Ferodo bude pokračovat ve svém vývojovém úsilí o další snížení obsahu mědi ve složení materiálů brzdových destiček aby umožnila splnění ještě přísnějších budoucích právních předpisů v oblasti životního prostředí.

Datum zveřejnění

14.8.2023

Zdroj informací

Tenneco

Foto: Tenneco

 

Výběr jazyka

Facebook

AutoWeek

AutoTablet

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.3292 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál