Servind

Aures Holdings – expert přes ojeté elektromobily v ČR

Aures Holdings – expert přes ojeté elektromobily v ČR

Mototechna a AAA Auto je v současné době jediní prodejci na tuzemském trhu s ojetými vozy, kteří dokáží důkladně a detailně zjistit historii akumulátoru elektromobilu a zjistit zásadní data o jeho dosavadním životě, což je extrémně důležité při výpočtu výdrže akumulátoru do budoucna – a tedy v rozhodování o tom, zda má smysl ojetý elektromobil kupovat.

Životnost akumulátorů je rozdílná

Elektromobil není telefon, takže není tedy možné srovnávat výdrž baterie mobilního telefonu a akumulátoru elektroauta. Technologie je sice obdobná, ale konstrukce se liší, protože zatímco u příručního přístroje se počítá s výdrží v řádu jednotek let, u aut výrobci uvádějí životnost dvou dekád – včetně sekundárního využití.

Jisté je, že míra degradace trakčního akumulátoru elektromobilu je nesmírně individuální. Záleží na tom, jakým způsobem je nabíjen a vybíjen, v jakém režimu auto jezdí (zda krátké či dlouhé trasy), ale i na podnebí, v jakém je provozováno. Ovšem hlavní strašák – tedy že akumulátor úplně „odejde“ a majitel auta bude platit jeho drahou výměnu – je podle dosavadních zkušeností marginální problém.

Společnost Recurrent, která prověřovala 15 000 elektromobilů v USA, zjistila, že 98,5 % z nich má stále původní akumulátor; výměna byla zaznamenána jen u 1,5 % vzorku (mimo svolávacích akcí). Důvody výměny byly přitom pouze dva – poškození při nehodě nebo degradace. Při výkupu ojetého elektromobilu je zásadní ten druhý důvod. Kontrola stavu akumulátoru je extrémně důležitá a není to jednoduchý úkol. Nestačí k tomu ani originální diagnostika výrobce.

Unikátní testování akumulátorů

„Dokážeme velice přesně zjistit detailní stav trakční baterie a její parametry, jako například počet rychlonabíjecích cyklů, čas, který vozidlo strávilo v maximálně nabitém nebo vybitém stavu, maximální a minimální teploty a podobně. Při testování baterie zjišťujeme průběžně všechny klíčové parametry, včetně třeba maximální odchylky napětí mezi jednotlivými články, abychom si byli jisti, že baterie je v dobrém stavu a bez závad. To vše uvádíme pod zkratkou SoH – neboli State of Health, tedy zdraví baterie v procentech ze sta – v certifikátech, uložených na takzvané kartě vozu. Tu mají všechny bateriové elektromobily (BEV) i plug-in hybridy (PHEV), které prodáváme v síti AAA Auto a Mototechna,“ vysvětluje Jan Dedek, bývalý docent ČVUT a dnes expert na elektromobilitu v Aures Holdings.

Z uvedených údajů je zřejmé, jakou má akumulátor skutečnou kapacitu a tím i reálný dojezd elektromobilu. Podle Dedkových zkušeností tyto parametry často nedokážou základním skenem odhalit ani autorizovaní dealeři značky. „To se nám v průběhu výkupu vozu už několikrát potvrdilo – námi odhalenou závadu nebyli v autorizovaném servisu schopni či ochotni detekovat; případně to dokázali až poté, co jsme opakovaně důrazně vyžadovali kompletní několikadenní diagnostiku baterie včetně jízdních zkoušek auta. Jinými slovy, umíme to lépe než autorizované servisy,“ říká Dedek.

Momentálně však nemůže prozradit, jakou speciální diagnostiku v Aures Holdings používají. „Jsme v průběhu obchodních jednání s více dodavateli diagnostických řešení, testujeme více produktů, a proto nemůžeme žádného z partnerů zveřejnit. Obecně těchto diagnostických řešení zatím ve světě moc není, nabízí je asi deset výrobců,“ doplňuje Dedek.

Menší degradace než se předpokládá

Data z USA český zjištění do značné míry potvrzují. „Docela překvapivé je, že baterie námi diagnostikovaných vozů mají daleko nižší degradaci, než se potenciální zákazníci obávají. Ukazatel SoH je u našich prodávaných elektroaut průměrně na úrovni 94 %,“ vysvětluje Dedkův kolega, šéf rozvoje elektromobility v Aures Holdings Eldar Vagabov.

Vagabov doplňuje zřejmě nejdůležitější zjištění z výsledků podrobných měření: „Víme, že míra degradace trakčních baterií není v přímé úměře k počtu najetých kilometrů – jinými slovy, opotřebení se s množstvím najetých kilometrů nijak zvlášť nezvyšuje.“ Což je vlastně opak toho, co se děje ojetým spalovacím motorům.

Jiný přístup k ojetým elektromobilům

Expertní přístup Aures Holdings je nesrovnatelný například s koupí elektromobilu od soukromého majitele, který nemá k dispozici žádné diagnostické metody. AAA Auto coby ověřený dealer má naopak zájem na tom, aby prodával kvalitní vozy s ověřeným stavem akumulátoru a tudíž nevykoupil auto s problémy. „Pokud naši specialisté odmítnou elektromobil vykoupit, důvodem bývá právě nějaká vada akumulátoru, případně nemožnost ověřit jeho historii. Obecně v lepším stavu bývají elektromobily dovážené z Německa, jež vykupujeme přes naši pobočku Driverama,“ říká Eldar Vagabov.

K ověření faktu, že postoj AAA Auto k prodeji ojetých elektromobilů je odlišný od přístupu dalších obchodníků na českém trhu, stačí nahlédnutí do webové inzerce. Z celkem téměř 1900 elektrických vozů na portálu sAuto je pouze u 76 kusů prodávaných v síti AAA Auto uveden stav SoH baterie. A to přesto, že i jiní velcí prodejci prodávají elektroauta s vysokým kilometrovým nájezdem – celkem 112 aut na trhu má nájezd větší než 75 000 km a 56 přes 100 000 km.

Kromě úvodního testu akumulátoru AAA Auto poskytuje ještě další v tuzemsku ojedinělý benefit – druhý podrobný test po roce užívání zakoupeného elektromobilu.

Nabíjecí infrastruktura

AAA Auto ve všech pobočkách postupně buduje nabíjecí infrastrukturu. V současné době disponuje 40 nabíjecími body. Do roku 2025 chce mít nabíjecí místa ve všech pobočkách ve všech zemích. Jen letos plánuje rozšířit nabíjecí infrastrukturu o dalších 36 nabíjecích bodů, takže celkový instalovaný výkon nabíječek bude koncem roku 1,25 MW. Do nabíjecí infrastruktury se zahrnují i fotovoltaické elektrárny, aktuálně je v plánu jejich instalace ve čtyřech pobočkách v Praze, Brně, Bratislavě a Piasecznu.

Datum zveřejnění

27.9.2023

Zdroj informací

Aures Holdings

Foto: Aures Holdings

Fotogalerie

Výběr jazyka

Facebook

AutoTablet

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.2577 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál