Servind

Vysoce účinný Mercedes-Benz eActros 600

Vysoce účinný Mercedes-Benz eActros 600

Daimler Truck připravil velkolepou premiéru svého nového elektricky poháněného nákladního vozu pro dálkovou dopravu na odpočívadle v Lüneburg Heath. Před stovkou novinářů předvedl Mercedes-Benz eActros 600 poprvé v sériové podobě. Mercedes-Benz Trucks chce těžkým elektrickým nákladním vozidlem eActros 600 definovat nový standard v silniční nákladní dopravě po stránce techniky, udržitelnosti, designu ale i ziskovosti pro provozovatele vozových parků.

500 km se 22 t

Mimořádně velká kapacita akumulátoru, stejně jako nová vlastní, zvláště účinná elektrická hnací náprava, umožní tomuto vozidlu s celkovou hmotností 44 t dojezd 500 km, takže bude schopno ujet hodně přes 1000 km denně. U nabíjecího stojanu s výkonem 1 MW by tak měl zvládnout nabití z 20 na 80 % kapacity do 30 minut, což by umožnilo průběžné nabíjení během zákonem požadovaných přestávek řidiče. Přibližně 60 % dálkových jízd zákazníků divize Mercedes-Benz Trucks v Evropě je beztak kratších než 500 km.

Kromě nabíjení CCS s výkonem až 400 kW umožní eActros 600 později také takzvané megawattové nabíjení MCS. Jakmile bude technologie MCS dostupná a standardizovaná mezi výrobci, měla by být pro tyto modely eActros 600 dovybavitelná.

Vozidlo je technicky navrženo pro kombinovanou celkovou hmotnost soupravy až 44 t, užitečná hmotnost se standardním návěsem je 22 t. Vyznačuje se novým designem s jasnými liniemi a aerodynamickým tvarem. Od počátku se bude vyrábět jako tahač a podvozek s plošinou. Prodej bude zahájen ještě letos, ale zahájení sériové výroby je naplánováno až na konec roku 2024. V současné době se staví 50 prototypů, z nichž některé otestují první zákazníci v praxi.

LFP akumulátory s celkem 621 kWh

Tři akumulátory mají po 207 kWh, takže nabízejí celkovou kapacitu 621 kWh. Jsou založeny na technologii lithium-železo fosfátových článků (LFP) a podle Mercedesu-Benz Trucks se vyznačují dlouhou životností. Konstruktéři eActros 600 navrhli tak, aby plnil stejné požadavky na odolnost jako běžný Actros pro dálkovou přepravu těžkých nákladů - to znamená až 1,2 milionu km najetých za 10 let provozu. Po této době používání by měl být stav akumulátoru stále přes 80 %.

Mercedes-Benz Trucks vyvinul pro eActros 600 dva různé pomocné pohony. S elektromechanickým pomocným pohonem je možné ovládat např. hydraulická nebo mechanická pracovní zařízení jako jsou sklápěcí návěsy, návěsy s pohyblivou podlahou nebo návěsy s vlastním pohonem. Dalším řešením je elektrický stejnosměrný nebo střídavý pomocný zdroj energie. V druhém případě měnič převádí stejnosměrný proud z vysokonapěťové sítě na střídavý proud. To znamená, že toto řešení lze provozovat například pro chladírenské vozy nebo návěsy.

Dva trakční elektromotory

Pro použití v těžké dálkové dopravě vyvinul Mercedes-Benz Trucks novou 800 V elektrickou nápravu se dvěma elektromotory a čtyřstupňovou převodovkou. Elektromotory generují trvalý výkon 400 kW (544 k) a špičkový výkon 600 kW (816 k).

Mercedes-Benz eActros 600 disponuje osvědčeným systémem elektronického řízení tempomatu a převodovky PPC (Predictive Powertrain Control), které je speciálně nastaveno pro elektrický pohon. Předvídavá regulace zohledňuje topografii, průběh trasy a dopravní značky ale také informace o situaci na trase aby byla zajištěna maximální hospodárnost jízdy. Řidič se tak může vyvarovat zbytečného brzdění, zrychlování a řazení, aby se elektrická energie využívala s maximální efektivitou.

Uhlíková stopa

Stopa CO2 vozidla eActros 600 závisí na elektrickém mixu použitém k nabíjení akumulátoru. Podle výrobce dosahuje se současným evropským mixem elektřiny úsporu CO2 kolem 40 % ve srovnání se srovnatelným Actrosem na naftu, s plně obnovitelnými zdroji energie to je víc než 80 % za celý životní cyklus produktu deset let. Tímto způsobem může eActros 600 během druhého roku provozu v dálkové dopravě kompenzovat vyšší stopu CO2 způsobenou výrobou akumulátorů.

Návratnost investice

Časové období, ve kterém mohou provozovatelé vozových parků v dálkové dopravě s eActrosem 600 dosáhnout paritu se srovnatelným nákladním vozidlem na naftu, se v jednotlivých zemích liší, zejména v závislosti na ceně elektřiny a nafty a mýtném systému. Například ve velkých tranzitních zemích Francii a Německu by měly mít pozitivní vliv na provozní náklady elektrických kamionů nízké ceny elektřiny a plánované mýtné pro nákladní vozidla na bázi CO2. To znamená, že eActros 600 může být ziskovější než vůz na naftu během průměrné doby vlastnictví vozidla za pět let nebo po 600 000 km navzdory pořizovací ceně, která bude 2x až 2,5x vyšší než ekvivalent na naftu.

Datum zveřejnění

11.10.2023

Zdroj informací

Daimler Truck

Foto: Daimler Truck

Fotogalerie

Výběr jazyka

Facebook

AutoWeek

AutoTablet

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.2671 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál