Trh ojetých vozidel letos nabízí větší výběr vozů než v loňském roce. Počet aut, ze kterých je možné vybírat, vzrostl meziročně o 4,5 %. Příčinou jsou pravděpodobně ekonomické problémy domácností, neboť přibývají auta s českým původem.
Původ prodávaných vozidel
Naopak dovoz ojetých aut letos klesá. Za první tři čtvrtletí letošního roku se do České republiky dovezlo o 6,5 % méně ojetých vozů než ve stejném období loni. Celkově bylo dovezeno 118 453 aut, což bylo o 8275 méně než vloni. Oproti situaci na konci prvního pololetí však pokles dovozů zpomaluje.
„Lze předpokládat, že za zvyšující se počet ojetých aut s českým původem může to, že se lidé častěji začali zbavovat například druhých vozů v rodině. Na trhu přibylo zejména modelů Škoda Octavia. Z toho, že se meziročně i mezikvartálně prodloužila doba prodeje, je patrné, že zájem o auta se nezvyšuje. Naopak v září trh zaznamenal meziroční propad prodejů o zhruba 5 %, kdy lidé kupovali auta méně než například v srpnu, což je neobvyklé,“ říká Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia, která dlouhodobě monitoruje trh ojetých vozidel.
Počet aut, která mají při prodeji uvedený český původ, se meziročně zvýšil ze 44,4 % na rovnou polovinu nabídky (50 %). Počet aut s německým původem klesl o 1,6 % na 18,9 %. Za zmínku stojí dlouhodobý pokles dovozu vozů z Itálie, které za poslední roky snížily svůj podíl na polovinu a nyní tvoří 1,9 % nabídky.
Z hlediska původu aut se trh stále více diverzifikuje, což dokazuje dlouhodobě klesající podíl aut z tradičních zemích, jako jsou Itálie či Rakousko, a naopak příliv vozů z USA a Kanady či ze Švédska. I když podíl těchto aut zaujímá za každou zemi okolo 1 %, jejich počet se zvyšuje. V případě zaoceánských států Severní Ameriky je problémem to, že 66 % těchto dovezených ojetých aut je po velké havárii, což je i důvod, proč se jejich množství na trhu zvyšuje. Pro neseriózní prodejce představuje takový prodej výrazně vyšší marži než u nehavarovaného auta.
Prodávaná auta – cena, stáří, nájezd, palivo
Průměrná cena narostla meziročně o 3,8 %, tedy o 11 000 Kč, na 298 000 Kč. Je to o 2000 Kč víc než na konci pololetí pololetím, kdy průměrná cena ojetého auta činila 296 000 Kč.
Průměrné stáří vozů se meziročně nezměnilo, stále činí 9,3 roku. Auta s českým původem nepatrně omladila na 7,7 roku, ale auta se zahraničním původem naopak mírně zestárla na 10,8 roku. Auta, která byla do Česka dovezená v letošním roce, vykazovala průměrné stáří 10,7 let, přičemž podíl aut starších 10 let se meziročně snížil z 52,1 % na 49,4 %.
Průměrná hodnota nájezdu kilometrů u prodávaných ojetých vozů meziročně klesla ze 153 000 km na 146 000 km. Příčinou může být čím dál častější stáčení tachometrů. Vzhledem k průměrnému stáří aut a vysokému podílu aut se vznětovými motory by číslo udávající průměrný nájezd mělo být vyšší. K manipulaci s počitadlem ujetých kilometrů dochází čím dál častěji, a to minimálně u třetiny prodávaných ojetin, v případě aut dovezených ze zahraničí je stáčení tachometrů častější. Mimo jiné se jedná o důsledek negativní ekonomické situace, kvůli které lidé nejsou ochotni do vozů investovat tolik peněz, aby dosáhli na požadovaný vůz a také téměř stagnující zájem o ojetá auta, který vede některé prodejce k nepoctivým praktikám za účelem udržení klientely a získání většího výdělku.
Auta na naftu tvořila zatím 49,2 % nabídky. Auta na benzín klesla o 1 % na 46,7 %. Auta na elektřinu představovala stabilních 0,9 % trhu.
Auta po prvním majiteli a předchozí havárie
Podíl aut, u nichž prodejci uvádějí, že jsou po prvním majiteli, meziročně klesl o 2 % z 47,9 % na 45,9 %. Toto číslo však neodráží realitu a ukazuje na další klamnou praktiku prodejců. Je prakticky nemožné, aby při průměrném stáří 9,3 roku byla polovina aut po prvním majiteli.
U aut se zahraničním původem tvoří nově dovezená auta (tedy auta dovezená v letošním roce) jen něco přes čtvrtinu prodeje, zhruba tři auta ze čtyř byla dovezená do ČR v předchozích letech, kdy byla prodána novému majiteli a nyní jsou přeprodávána. U těchto aut tedy není možné, aby byla po prvním majiteli. V případě čerstvých dovozů dosahuje průměrné stáří vozů téměř 11 let a pravděpodobnost, že jsou po prvním majiteli, je rovněž nízká. U aut s tuzemským původem je prakticky nemožné, aby většina z nich měla jen jednoho majitele, a to vzhledem k bezmála osmiletému průměrnému stáří tuzemských vozů a skutečnosti, že významná část z nich pochází původně z operativních leasingů, po nichž byla následně přeprodána.
Podíl osobních ojetých aut, u kterých bylo v inzerci uváděno, že nebyla v minulosti havarovaná, činil letos 99,40 %. Ve skutečnosti je v případě desetiletých aut, což je přibližně průměr trhu, po havárii 60 % z nich. Přesto se o haváriích kupující téměř nikdy nedozví. Inzertní portály často neumožňují rozlišit havárii od poškození a prodejci pak raději neuvádějí nic. Většinu z nich však ani tato skutečnost neomlouvá, neboť i po přímém dotazu zákazníka ho často ani o poškození neinformují, natož o havárii. Zatajování havárií patří mezi nejčastější nekalé praktiky při prodeji ojetých aut.
Podíl prodávaných vozidel, která neměla platnou STK, se letos meziročně zvýšil z 20,5 % na 22,6 %. U vozidel, která nemají platnou STK, nesou kupující finanční zátěž následného provedení STK a kontroly emisí, ale především nesou riziko, že vozidlo těmito kontrolami neprojde a budou ho muset na své náklady uvést do provozuschopného stavu.
Doba prodeje a prověření historie
Průměrná doba prodeje mírně roste. Ojetá auta se prodávají o 2 dny déle než vloni, a to 67 dní. Ještě na konci prvního pololetí se prodávala o 4 dny rychleji.
Průměrná doba prodeje ojetého auta však klesá v případě, že prodejci klientům zdarma nabízejí Základní výpis z historie vozidla od Cebia. Vozidla, u nichž si klienti mohou zkontrolovat najeté kilometry sami bez toho, aniž by něco platili nebo se zavázali ke koupi vozu, jsou pro ně atraktivnější a prodejci vzbuzují v kupujících větší důvěru. V těchto případech se auta prodávají v průměru za 52 dní, což znamená, že se prodají v průměru o 15 dní rychleji. V tuto chvíli tuto službu nabízejí velcí prodejci jako jsou AAA Auto či Auto ESA a někteří další. Dohromady představují 42 % prodejců z řad autobazarů. Většina aut se však prodává přes individuální prodejce či napřímo mezi fyzickými osobami.
Podvody s haváriemi, stočenými tachometry, omlazováním vozů či uváděním falešné země původu lze odhalit během několika minut online na www.cebia.cz. Prověřit si lze auto s českým i zahraničním původem. V databázi Cebia jsou miliardy záznamů o autech.
24.10.2023
Cebia
Graf: Cebia