Servind

Mráz zastavil elektrobusy

Mráz zastavil elektrobusy

Do konce roku 2024 mají v Oslu jezdit pouze elektrobusy. V Oslu je v současné době v provozu 183 elektrobusů z 300 kolových vozidel vozového parku společnosti Ruter, která provozuje veřejnou dopravu v norském hlavním městě. Jenže intenzivní mráz, který v posledních dnech zasáhl skandinávskou zemi, nové elektrobusy vyřadil z provozu.

Jak uvedl portál tv2.no, elektrobusy v hlavním městě Norska neodolají mrazu, a byly vyřazeny z provozu. Jsou to elektrobusy Solaris Urbino 18.75 electric s akumulátory o kapacitě 520 kWh vyráběné polskou společností kontrolovanou španělskou skupinou Caf. Jejich dojezd za normálních podmínek je 250 km, ale v extrémních mrazech se výrazně zkracuje. Ve zprávě se uvádí, že vozidla nezvládla počasí, které zasáhlo hlavní město Norska. Celkem bylo během dvou dní zrušeno 90 spojů. Následně společnost Ruter radikálně pozměnila jízdní řády na linkách ve velké části Osla.

Společnost Ruter vysvětlila, že snížená autonomie v extrémních mrazech je dobře známá a že problém vznikl chybou v programování cest. „Chladné počasí znamená, že dojezd elektrobusů není tak dobrý jako obvykle. Autobusům rychleji dochází elektrická energie. Nyní budeme zaznamenávat provozní údaje den za dnem a pak zjistíme, jak si v budoucnu lépe naplánovat cesty,“ vysvětlila manažerka komunikace společnosti Ruter Cathrine Myhren-Haugenová v rozhovoru pro Nab.no.

Zpráva se okamžitě rozšířila po sociálních sítích a médiích po celé Evropě spolu s komentáři, že rozhodnutí Evropské unie o zákazu spalovacích motorů je předčasný krok. V Norsku se toto rozloučení plánuje dokonce o 10 let dřív než v zemích EU, tedy od roku 2025. Problémy elektrobusů s extrémními mrazy nicméně úřady nepřinutí změnit názor. Do konce roku 2024 dokončí Ruter transformaci svého autobusového parku nákupem dalších 130 elektromobilů. Od ledna budou postupně vyřazovány z provozu autobusy na naftu. „Je to velké vítězství pro životní prostředí,“ řekl Bernt Reitan Jenssen, generální ředitel společnosti Ruter.

„Díky takovým investicím se Oslo přibližuje k tomu, aby se stalo prvním městem na světě se 100% bezemisní veřejnou dopravou. Vše navíc nasvědčuje tomu, že cíl zcela bezemisní veřejné dopravy stanovený metropolí bude dosažen o pět let rychleji, než se očekávalo,“ uvedla v dubnu tisková kancelář polského výrobce autobusů Solaris když informovala o zařazení 183 elektrobusů do autobusového parku v Oslu. Norská metropole je koupila za 100 milionů eur.

Problémy s používáním elektromobilů v zimě nejsou překvapením. Jejich oproblémy při extrémně nízkých teplotách potvrzují četné studie. V roce 2019 připravila organizace Centrum dopravy a životního prostředí zprávu, která uvádí, že při teplotách pod bodem mrazu se dojezd elektrobusů snižuje o 38 % a u vozidel poháněných vodíkem o 23 %.

Datum zveřejnění

11.12.2023

Zdroj informací

Nab.no

Foto: Ruter a Solaris

Fotogalerie

Výběr jazyka

Facebook

AutoWeek

AutoTablet

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.2458 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál