Servind

GasNet zahájil prodej bioLNG

GasNet zahájil prodej bioLNG

Společnost GasNet, největší tuzemský distributor plynu a největší dodavatel LNG pro nákladní silniční dopravu v ČR, spustila prodej nízkoemisního zkapalněného biometanu (bioLNG). Je to poprvé v Česku, kdy budou moci řidiči kamionů tankovat toto obnovitelné palivo.

Ve srovnání se vznětovým motorem na naftu má bioLNG až o 95 % nižší emise CO2. V ČR je aktuálně registrováno okolo 70 000 těžkých nákladních vozidel s tradičním pohonem. BioLNG nabízí jediné skutečně dostupné a efektivní řešení, jak v tomto sektoru snížit emisní stopu i související náklady na emisní povolenky, které mají v dopravě začít platit v roce 2027.

BioLNG bude možné tankovat u celkem šesti plnicích stanic GasNetu. Aktuálně poslední dokončená je v Klecanech u Prahy.

Společnost GasNet se již několik let úspěšně zasazuje o rozvoj zkapalněného zemního plynu (LNG) v nákladní silniční dopravě. Svou vedoucí pozici upevnila, když jako první v České republice spustila prodej obnovitelné varianty tohoto paliva – zkapalněného biometanu (bioLNG).

BioLNG se vyrábí ze zbytků potravin, zemědělského odpadu nebo z kalu odpadní vody. Zkapalněný biometan je možné získat prakticky z jakéhokoliv biologicky rozložitelného odpadu. Jedná se o velmi pokročilé palivo cirkulární ekonomiky. V porovnání s naftou nevypouští motor na zkapalněný plyn žádné pevné částice ani oxidy síry. Emise oxidů dusíku jsou u zkapalněného plynu nižší až o 70 % a plynové kamiony jsou tišší až o 9 dB.

Česká republika se prostřednictvím evropské směrnice o obnovitelných zdrojích energie zavázala k naplňování klimatických cílů EU. Cílem je snížit emise skleníkových plynů v dopravě o 14,5 % nebo dosáhnout podílu obnovitelných zdrojů energie ve výši 29 % do roku 2030.

Aby celá Evropa včetně ČR dokázala plnit emisní cíle, zavádí se řada nástrojů, které mají dekarbonizaci urychlit. Od roku 2027 to bude například zavedení emisních povolenek právě v dopravě (EU ETS2). Počáteční cena emisní povolenky byla stanovena na 45 eur za tunu CO2. Podle kalkulací GasNetu zatíží toto opatření silniční nákladní dopravu v České republice dodatečnými náklady ve výši 8 miliard korun za rok. (Pozn.: aktuálně už cena emisních povolenek překročila hranici 90 eur za tunu CO2).

„Jsou to náklady navíc, které bude muset nést česká ekonomika a které povedou ke zhoršení její konkurenceschopnosti. Pokud začneme systematicky obměňovat portfolio kamionů v těžké silniční dopravě už nyní, můžeme tyto vícenáklady výrazně omezit,“ doplňuje finanční ředitel skupiny GasNet Thomas Merker.

Na jaře 2024 navíc dojde i ke zvýšení sazeb mýtných poplatků o novou složku navázanou na emise. Například Německo přistoupilo k vyššímu mýtnému kvůli emisím už od 1. prosince letošního roku a náklady na mýto u naftových tahačů vzrostou podle aktuálního návrhu až o 84 %.

„Cena zkapalněného plynu je dlouhodobě nižší než u nafty. Přejít na LNG nebo na obnovitelné bioLNG se proto určitě vyplatí i z pohledu plánování investic do vozového parku. S provozem LNG plnicích stanic máme dlouhodobé zkušenosti. S touto technologií jsme začali jako první v Česku a jsme lídr trhu. Jsme připraveni podat českým dopravcům, jejich zadavatelům i samotným firmám pomocnou ruku, a společně s nimi dál pracovat na rozvoji tohoto unikátního paliva v Česku,“ dodává vedoucí Business Developmentu v GasNetu Filip Dostál.

BioLNG na šesti místech v ČR

Infrastruktura GasNetu, kde je možné tankovat bioLNG, se nachází v blízkosti klíčových dopravních tepen České republiky. Plně v provozu je pět LNG plniček - v Mladé Boleslavi (dálnice D10), Nýřanech (dálnice D5), Jažlovicích (dálnice D1), Kaplici (budoucí dálnice D3) a Klecanech (D8). Šestou stanici postavil GasNet v Hradci Králové. Její oficiální uvedení do provozu oznámí firma již brzy.

Tankování je snadné

Výdejní stojan na čerpacích stanicích je samoobslužný s non-stop provozní dobou. Výkon každé stanice dovoluje natankovat až šest tahačů za hodinu. Samotné tankování přitom není složité. Řidiči, kteří ještě nemají zkušenost s tankováním zkapalněného plynu, můžou využít školení od technických specialistů GasNetu. Hlavní důraz se klade na bezpečnost provozu.

U všech plnicích stanic je možné platit bankovními platebními kartami nebo tankovacími a palivovými kartami Eurowag a DKV.

Datum zveřejnění

12.12.2023

Zdroj informací

GasNet

Foto: GasNet

Fotogalerie

Výběr jazyka

Facebook

AutoTablet

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.2497 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál