Český trh ojetin nabídl letos již o 9000 aut více než za celý rok 2022. Nabídka se tak vyšplhala na 808 000 vozů, což je po poklesu od začátku pandemie pozitivní trend. Auta z druhé ruky jsou však nyní nejdražší v historii. Nejčastěji je zákazníci pořídili za 199 000 Kč, tedy o 17 000 Kč dráž než o rok před tím. Za posledních devět let, kdy skupina Aures Holdings kontinuálně monitoruje evropský sekundární trh, je to vůbec nejvíc. V roce 2015 byla střední hodnota ceny ojetého vozu 119 900 korun. Nabízená auta jsou také vůbec nejstarší - 11,2 let.
„Sekundární trh konečně po dlouhých třech letech od začátku pandemie začíná ožívat. V České republice přibude do konce roku meziročně zhruba deset tisíc aut, na Slovensku dokonce téměř třicet tisíc. V Polsku dojde naopak k meziročnímu poklesu o téměř dvě stě tisíc vozů. Ve všech zemích je ale z dlouhodobého hlediska znatelný nárůst v průběhu posledních devíti let, za která máme údaje z trhu k dispozici,“ uvedla Karolína Topolová, generální ředitelka a předsedkyně představenstva společnosti Aures Holdings, provozovatele sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna.
V České republice se doposud v nabídce českých internetových agregátorů objevilo 808 600 ojetých automobilů, na Slovensku 415 700 a v Polsku 1 920 800. Z nabídky českého a slovenského sekundárního trhu je 8,5 % aut zánovních, v Polsku tento segment tvoří jen 6 %.
„Ve všech zemích evidujeme dlouhodobě nárůst poptávky po zánovních automobilech, které suplují nedostatkové nové vozy. Zatímco na českém trhu meziročně počet nabízených zánovních aut klesá, u polských a slovenských sousedů je trend opačný. Na Slovensku je dokonce nárůst meziročně o čtyřicet osm procent,“ doplnila Karolína Topolová.
Ve všech zemích, které skupina Aures Holdings sleduje, došlo k dalšímu navýšení mediánových cen. V letošním roce se v Česku ojeté vozy nabízely nejčastěji za 199 000 Kč, na Slovensku za 207 400 Kč (8490 eur) a v Polsku nejlevněji za 167 270 Kč (29 700 zlotých). To je v devítiletém sledovaném období v ČR o 66 % více, na Slovensku o 60 % a v Polsku dokonce o 134 %. Auta v nabídce od roku 2015 také výrazně zestárla na 11,2 let v Česku, 10,5 roku na Slovensku a 12,8 roku v Polsku.
Češi v letošní nabídce nejčastěji našli turbodiesely (55 %), zatímco u aut na benzin bylo 40 %. To je v devítiletém srovnání téměř srovnatelný podíl. Postupně ale přibývají elektromobily nebo hybridy, které už tvoří 2,3 % nabídky. „V roce 2015 se za celý rok objevilo v nabídce jen 175 plně elektrických automobilů a 500 hybridních. Letos to je již přes pět a půl tisíce elektromobilů a téměř deset tisíc hybridů,“ upřesnila Karolína Topolová.
Pokud jde o karoserie, nejčastěji jste mohli v letošní nabídce v České republice najít kombi (28,9 %), SUV (26,7 %) a až jako třetí hatchbacky (20 %). To je v devítiletém srovnání velká změna hlavně pro SUV, které za tu dobu výrazně posílily. V roce 2015 byly nejčastěji nabízenými také kombi (36,3 %), pak hatchbacky (29,8 %), sedany (9,2 %), MPV (6,5 %) a až jako pátá SUV (6,4 %).
20.12.2023
Aures Holdings
Foto: Aures Holdings