Rok 2023 byl pro Dachser Czech Republic rokem investic. Mezinárodní logistická společnost spustila provoz nových skladových prostor v Českých Budějovicích a zahájila výstavbu překládkového skladu v Kladně. Významně také rozšířila svůj koncept bezemisního zásobování.
Celkové investice do rozvoje společnosti činily přes 330 milionů korun. Podle předběžných výsledků letos odbavila 1,2 milionu pozemních, leteckých a námořních zásilek o celkové tonáži 850 000 tun a rok uzavře s obratem ve výši 4 miliardy korun.
„Podařilo se nám projít nejistou dobou sebevědomě. Rok 2023 byl poznamenaný zpomalováním ekonomiky v České republice i v Německu, naší největší exportní destinaci, a nízkým, téměř nulovým růstem v celé EU. Přesto se nám dařilo na situaci mimořádně dobře reagovat, zejména nabídkou skladovacích kapacit, po kterých se v důsledku změn ekonomického prostředí poptávka významně zvýšila,“ říká Ing. Jan Pihar, generální ředitel Dachser Czech Republic
„Dokážeme uspokojit požadavky našich zákazníků na skladování a logistické služby s přidanou hodnotou. Kromě toho jsme posilovali naši logistickou síť, která nám umožňuje realizovat přepravy s rekordními doručovacími časy,“ dodává Pihar s tím, že společnost očekává oživení ekonomiky ve druhém pololetí roku 2024.
Zvýšení skladových kapacit
Dachser Czech Republic v roce 2023 pokračoval ve své strategii udržitelného rozvoje a investoval do posílení logistické sítě a svých služeb. V Českých Budějovicích rozšířil svoji pobočku o novou skladovou halu se 14 000 m2 a 25 000 paletovými místy a dále se zde specializuje na služby kontraktní logistiky.
Společnost zahájila také největší investici – výstavbu nového překládkového skladu o velikosti 4000 m2 s administrativní vestavbou v pobočce Kladno. Stavba byla započata v červnu a po jejím dokončení, které je naplánované na první polovinu roku 2024, zde bude 18 500 m2 skladových prostor a stane se tak největším terminálem společnosti v České republice. „Výstavba nového překládkového skladu nám umožní zrychlit procesy a do určité míry tak absorbovat vnější vlivy trhu na naše zákazníky,“ uvádí Ing. Jan Polter, MBA, obchodní ředitel Dachser Czech Republic.
Rozvoj sítě a největší evropská akvizice v logistice v roce 2023
Evropská síť pozemní přepravy společnosti Dachser zahrnuje 223 vlastních a 66 partnerských poboček ve 37 zemích, které jsou vzájemně propojeny tisíci přímými denními linkami sběrné služby. Jen z České republiky každý den vyjíždí více než 100 linek do všech koutů Evropy. Jejich optimální nataktování a výběr trasy umožňují společnosti Dachser poskytovat vysokou kvalitu přeprav. Jsou také základem pro oborová řešení Dachser Chem Logistics a Dachser DIY Logistics, která jsou ušitá na míru specifickým segmentům trhu a kombinují hluboké oborové know-how s kvalitou sítě.
Letos se logistická síť společnosti Dachser rozšířila když se svým dlouholetým italským partnerem společností Fercam založila joint venture Dachser Fercam Italia. Do té přejdou divize Fercam Distribution (sběrná služba) a Fercam Logistics (kontraktní logistika), které zaměstnávají 920 lidí ve 43 pobočkách po celé Itálii. Ve společném podniku bude mít Dachser 80% podíl. „Jedná se o významný krok, který vyplnil zbývající místo na evropské mapě a doplnil naši vlastní síť. Přinese řadu benefitů i našim českým zákazníkům,“ říká Jan Polter.
Česká republika je už nyní propojena s italským trhem prostřednictvím denních linek sběrné služby do Padovy, Verony a Milána a pro své zákazníky realizuje i další služby, např.odvádění spotřební daně. Z akvizice budou čeští zákazníci profitovat ještě lepší návaznosti linek i do nejvzdálenějších destinací v Itálii a společnost bude mít ideální podmínky pro rozvoj speciálních řešení a kontraktní logistiky na italském trhu.
Udržitelný rozvoj
Dachser Czech Republic v roce 2023 navázal na svoje aktivity v oblasti bezemisního doručování a navýšil počet tras realizovaných s nulovými emisemi. Na pravidelnou denní linku Kladno – Hradec Králové a zpět od července nasadil elektricky poháněný tahač Volvo FH Electric jako tandemovou soupravu se dvěma výměnnými nástavbami. Na tuto linku v obou městech od úvodu roku 2024 naváží regionální rozvozy realizované také s nulovými emisemi CO2 elektrovozy Fuso e-Canter.
Od prosince je na mezinárodní lince Hof – Kladno v provozu elektrický tahač Mercedes-Benz e-Actros pro dvě výměnné nástavby. Dachser je nyní provozovatelem s největší flotilou elektricky poháněných nákladních vozidel v ČR a provozuje i pětinu svých osobních vozidel s elektrickým pohonem.
Dachser Czech Republic investoval 10 milionů Kč do vlastní elektrické infrastruktury a instaloval ve všech pobočkách dobíjecí stanice pro nákladní i osobní vozidla vč. dvou DC míst s výkonem 184 kW v Kladně a Hradci Králové. „Cílem těchto investic je zajistit si nezávislost na veřejných dobíjecích stanicích a tím i flexibilitu pro naše přepravce a zaměstnance, kteří využívají flotilu služebních elektromobilů,“ vysvětluje Jan Pihar.
Dachser financoval také vlastní fotovoltaickou střešní elektrárnu o výkonu 387 kWp, kterou instaloval na překládkovou halu v Kladně. Probíhají i přípravné práce pro osazení druhé s výkonem 280 kWp na nové hale, která je ve výstavbě. Pro uskladnění přebytečné energie, vygenerované fotovoltaikou, společnost pořídila dvě úložiště, každé o kapacitě 300 kWh a výkonu 210 kW.
Zvyšování efektivity
Snížení emisí CO2 společnost Dachser dosahuje i optimalizací logistických procesů. Zvyšování efektivity redukuje uhlíkovou stopu tím, že emise CO2 vůbec nevznikají. Dosahuje se to především maximálním vytěžováním vozidel. Každou noc Dachser z ČR vypravuje 100 kamionů. Jejich lepším vytížením se dosahuje úspora kolem 5 %, což znamená, že nemusí vyjet víc než 1000 kamionů za rok! Další úspory se dosahují optimalizací tras a pravidelných linek. Pomáhá tomu i digitalizace logistických procesů, což přináší výhody i pro zákazníky.
Investice do zaměstnanců
Rodinná společnost Dachser v České republice zaměstnává 580 zaměstnanců v sedmi pobočkách a třech provozovnách a investice plynuly i do jejich růstu.
„V roce 2023 jsme spustili nový vzdělávací projekt a realizovali řadu školení na míru našim zaměstnancům. Také jsme nastartovali řadu interních změn v personální oblasti, které přinesou ještě lepší komunikaci napříč celou společností. Po několikaleté vynucené pauze se nám také podařilo znovu uspořádat Dachser Evropský festival – platformu pro setkání zaměstnanců, zákazníků a partnerů v neformální atmosféře, která je oslavou naší logistické sítě,“ udává Jan Pihar.
„Podobně jako v předchozích letech jsme se věnovali i veřejně-prospěšným aktivitám – ať už je to mnohovrstevná spolupráce s projektem Světluška Nadace Českého rozhlasu či podpora iniciativy Dr. Klaun (Chance4Children),“ doplňuje Pihar.
Výhled do roku 2024
V roce 2024 se Dachser Czech Republic i nadále zaměří na rozvoj služeb kontraktní logistiky, svých oborových řešení a rozšíření kapacit sběrné služby. V plánu jsou další kroky k rozvoji bezemisního zásobování – pro doručování na poslední míli budou pořízeny další dva vozy Fuso e-Canter.
S dokončením nového překládkového skladu v Kladně společnost ještě víc zefektivní procesy své největší pobočky a dále zvýšit kvalitu svých služeb.
Pro zákazníky společnost připravuje nové digitální prostředí s vysokým uživatelským komfortem a intuitivním ovládáním.
Dojde k plné integraci dopravy do Maroka a Tunisu.
27.12.2023
Dachser
Foto: Dachser