Servind

Toyota oslavila 30 let na českém trhu

Toyota oslavila 30 let na českém trhu

Toyota slaví 30 let na českém trhu. Ze začátku byli ve vedení českého zastoupení největší japonské automobilky Japonci, poté Evropané, dnes je to český ředitel. Vždycky ale byla hlavní tíha na českých zaměstnancích. Centrála v Bavorské ulici v Praze je už čtvrtá lokace Toyoty v ČR.

„To hlavní, co mě tady 30 let udrželo, je atmosféra a to, jak se tu lidé k sobě chovají. Měli jsme tu vždy skvělý pracovní prostor a vybudovali jsme si to tu sami. Dříve se objednávky aut sbíraly faxem, případně telefonicky. To byla 90. léta. Už v roce 2002 jsme tu ale vytvořili webový e-shop pro dealery, přes který začali objednávat auta. To bylo na tu dobu velmi brzo a takhle to tehdy začalo fungovat přes internet,“ říká IT manažer Martin Jirků. Je jedním ze služebně nejstarších zaměstnanců českého zastoupení.

V počátcích Japonci cítili potřebu zajišťovat se proti případným technických potížím, zejména v době přechodu na rok 2000. „Měli strach, aby nedošlo k nějakému výpadku spojení. Každý Japonec dostal satelitní telefon kdyby náhodou vypadla elektřina,“ vzpomíná s úsměvem Jirků.

Japonští kolegové a šéfové se podle něj k lidem vždy chovali výborně, například když se snižovaly stavy, odchozí zaměstnanci dostali extrémně dobré podmínky.

Úspěch s hybridy a plug-in hybridy

Toyota a její prémiová odnož Lexus za 30 let svého působení na českém trhu dohromady prodaly 46 000 hybridních vozů. Podíl hybridů na celkovém prodeji tak za celou dobu tvoří 32 %, přičemž v posledních letech dosahuje podíl hybridů v prodeji osobních vozů Toyota 70 % a u značky Lexus dokonce přes 90 %.

Toyota začala vozy s hybridním pohonem na českém trhu nabízet v roce 2007. Prvními v Česku prodávanými modely byly Lexus LS, GS a RX a první hybridní model světa Toyota Prius. Hned v prvním roce uzavřelo české zastoupení smlouvy na 53 hybridních vozů, z toho 40 bylo značky Lexus.

Prvním v Česku uvedeným plug-in hybridním modelem byl Prius, který se začal prodávat v roce 2012. Následovala ho Toyota RAV4 plug-in v roce 2020 a v letech 2021 a 2022 další prémiová SUV, Lexus NX a RX. Toyota RAV4 je dosud nejprodávanějším plug-inem za obě značky. Dosud si ji s tímto pohonem objednalo 640 zákazníků.

Toyota jde více směry najednou a má vizi na mnoho let dopředu

Pohled mnoha zaměstnanců Toyoty na elektromobilitu je možná překvapivě příznivý. „Elektromotor z pohledu jízdních vlastností se vůbec nedá srovnat se spalovacím. Je mnohem lepší a účinnější,“ zdůrazňuje Jirků.

Podobné smýšlení má i specialistka poprodejního oddělení Daniela Štěrbová. „Těším se na rozšíření elektro sítě. Lidé si ještě nedokáží představit, co to přinese. Důležitý moment nastane, až přesvědčíme lidi, že tohle je jedna z cest. Až si lidé uvědomí ten širší záběr a výhody elektroaut. Ale nelpíme na jednom řešení. Líbí se mi, že Toyota jde více směry najednou a má vizi na mnoho let dopředu,“ říká služebně nejstarší zaměstnankyně, která do české Toyoty nastoupila v říjnu 1994 a stále má před domem svoji Corollu z roku 1997. 

„Tehdy nás bylo v kanceláři okolo deseti lidí. Původně lidi nabírali jen kolegové z Japonska, teprve později vedli výběrové řízení Češi. Toyota byla vždycky velkorysá firma a nechala lidi rozvíjet se, i když například neuměli jazyk. Zaměstnanci tedy měli možnost se vzdělávat, nikdo tu neházel ostatním klacky pod nohy, nikdo se na ty méně zkušené nedíval skrz prsty. Pro mnohé z nás to bylo velké štěstí. 30 let mě tady udržel přístup mezi lidmi, hodně přátelství a společné akce, třeba i po práci, a to je tady pořád. Je tady vysoká soudržnost mezi lidmi, noví jsou hned dobře přijatí,“ popisuje Daniela Štěrbová.

Datum zveřejnění

27.12.2023

Zdroj informací

Toyota

Foto: Toyota

Fotogalerie

Výběr jazyka

Facebook

AutoTablet

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.6613 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál