Servind

Společné tiskové prohlášení

Společné tiskové prohlášení

Evropští nezávislí poskytovatelé služeb a spotřebitelé znovu zdůrazňují významný potenciál bezpečnější, inteligentnější a cenově dostupnější mobility, který je obětován kvůli nedostatečnému regulovanému přístupu k údajům o vozidlech.

Výrobci vozidel mají kvazimonopolní kontrolu nad daty generovanými vozidly vlastněnými evropskými spotřebiteli a podniky. To výrazně omezuje výběr inovativních služeb, které by nezávislí poskytovatelé služeb mohli poskytovat – pokud by měli rovný přístup k údajům o vozidle.

Skupina vyzývá předsedkyni Ursulu von der Leyenovou, aby urychleně předložila legislativní návrh týkající se přístupu k údajům o vozidlech, který se připravoval osm let.

Skupina 10 zástupců nezávislých poskytovatelů automobilových služeb vyzvala předsedkyni Ursulu von der Leyenovou a sbor komisařů, aby urychleně předložili odvětvové právní předpisy týkající se přístupu k údajům o vozidlech. Společně představují 80 % evropského automobilového hospodářství a zahrnují dodavatele a distributory automobilových dílů na kontinentu, dílny a jejich dodavatele technologií, společnosti poskytující služby mobility, pojišťovnictví a spotřebitele.

Většina moderních vozidel je propojena a nabízí obrovský potenciál pro bezpečnější, inteligentnější a cenově dostupnější mobilitu pro evropské spotřebitele a podniky.

Kvazimonopolní kontrola výrobců údajů o vozidlech však brání rozvoji služeb, které by mohli nabízet nezávislí poskytovatelé služeb. To omezuje inovace služeb a hospodářskou soutěž, omezuje výběr pro spotřebitele a podniky, zvyšuje ceny a narušuje konkurenceschopnost Evropy v celosvětovém měřítku. Skupina zdůrazňuje, že dlouho slibovaný plán Evropské komise na odvětvovou legislativu o přístupu k datům, funkcím a zdrojům ve vozidlech je potřebnější než kdy jindy. Akt o datech se nezabývá ani kvazimonopolní strukturou trhu, ani technickými požadavky v automobilovém průmyslu, aby se spravedlivý přístup k datům stal realitou.

Opatření jsou naléhavá vzhledem k tomu, že v červenci vstoupily v platnost nové zákony o kybernetické bezpečnosti, které mohou vést k postupnému odstavení jediného nezávislého prostředku vzdáleného přístupu k údajům o vozidle (prostřednictvím palubního diagnostického portu), je třeba jednat.

EU musí urychleně zavést rovný přístup k údajům generovaným vozidly pro všechny účastníky trhu tím, že vytvoří odvětvové právní předpisy, které ochrání výběr spotřebitelů a podpoří skutečnou hospodářskou soutěž a investice do digitální transformace a podniků založených na datech.

Každý den zpoždění potlačuje evropské inovace, vytváření pracovních míst a bezpečnější, inteligentnější, udržitelnější a cenově dostupnější mobilitu, kterou si evropští občané a podniky zaslouží.

„Členové FIA neustále usilují o rozvoj spotřebitelských služeb v oblasti mobility i mimo ni. Naše úsilí je však brzděno nízkou kvalitou, vzácnými a nákladnými údaji, které výrobci vozidel zpřístupňují. Spravedlivý přístup k údajům o vozidle má zásadní význam pro uvolnění plného potenciálu inovativních služeb, které jsou přínosné pro spotřebitele a všechny subjekty na trhu s náhradními díly. Rovné podmínky jsou nezbytné pro podporu inovací pro všechny aktéry, a ne jen pro některé,“ řekl Karsten Schulze, prezident technických služeb ADAC.

„Zajištění plného přístupu k datům v reálném čase je zásadní pro to, aby společnosti provozující vozové parky mohly svým klientům nabízet chytrou, udržitelnou a cenově dostupnou mobilitu. Nesmíme dále ztrácet čas, protože automobilový průmysl se pohybuje velmi rychlým tempem a nezávislí poskytovatelé služeb riskují ztrátu svého konkurenčního postavení. Žádáme, proto předsedkyni Ursulu von der Leyenovou, aby urychleně předložila legislativní návrh týkající se přístupu k údajům ve vozidlech,“ uvedl Tim Albertsen, generální ředitel skupiny Ayvens (dříve ALD Automotive I LeasePlan).

„V současné době neexistují rovné podmínky pro přístup k údajům o vozidlech, což potlačuje konkurenci a inovace. Evropská komise musí přestat otálet a urychleně předložit nařízení EU. To pojišťovnám umožní poskytovat lepší produkty a služby na podporu klimatické transformace a zlepšení bezpečnosti silničního provozu. Pomůže jim také pochopit a řídit rizika spojená s novými a budoucími formami mobility, jako je autonomní řízení. Otevření přístupu k datům zabrání tomu, aby několik velkých společností kontrolovalo data, a místo toho vytvoří konkurenční trh, který bude přínosem pro Evropany,“ řekl Yann Arnaud, ředitel odpovědí na potřeby zákazníků a inovace ve francouzské pojišťovně MACIF, hovořící jménem evropského pojišťovacího sektoru.

„Využití anonymizované inteligence vozidel a propojených údajů o pneumatikách poskytuje obrovskou příležitost pro vytváření kreativních řešení, která budou utvářet budoucnost mobility.,“ uvedl Raghunath Banerjee, viceprezident pro datová řešení ve společnosti Bridgestone Mobility Solutions.

„Investice do služeb založených na datech generovaných ve vozidle vyžadují stabilní a předvídatelné podnikatelské prostředí. K vytvoření takového prostředí je zapotřebí odvětvová regulace,“ dodal Benjamin Krieger, generální tajemník CLEPA.

Datum zveřejnění

12.2.2024

Zdroj informací

SISA

Ilustrační foto: CLEPA

Výběr jazyka

Facebook

AutoTablet

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.2093 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál