Servind

Odborný den s Hellou Gutmann

Odborný den s Hellou Gutmann

Cílem Odborného dne s Hellou Gutmann bylo informovat zákazníky o moderních technologiích a seznámit je s technikou potřebnou pro práci v autoservisu. Akci, uspořádanou společností LKQ CZ, vedli zástupci přímo z Helly Gutmann Solutions. Jan Krenstetter se v roli školitele zaměřil na produktové novinky se zaměřením na aktuální témata včetně problematiky ojetých elektromobilů a hybridních vozidel vč. měření stavu jejich vysokonapěťových akumulátorů. Pro zájemce o zařízení společnosti Hella Gutmann Solutions byla připravena s nabídkami Zuzana Hanek Schroetterová.

Po převzetí společnosti Hella francouzskou skupinou Faurecia byla v roce 2022 vytvořena společnosti Forvia, v současné době sedmý největší dodavatel v automobilovém průmyslu na světě. Jeho součástí je i Hella Gutmann Solutions.

Digitální služby na dálku

Jan Krenstetter poprvé v ČR předvedl vzdálenou diagnostiku tzv. Remote services. Ta, na rozdíl od přístupu k datům výrobců automobilů (OEM), umožňuje snadnou registraci a jednoduchý přístup. Zařízení Mega macs X komunikuje s vozidlem po kabelu přes konektor OBD.

U stále složitějších systémů vozidel založených na softwaru dnes už nelze provádět všechny opravy na vozidlech bez oprávnění přístupu k datům. Aby v takových situacích vozidlo nevyhnutelně neskončilo v autorizovaném servisu expertní týmy společnosti Hella Gutmann prostřednictvím technického call centra poskytují poradenství a vzdálené servisní středisko nabízí potřebná opatření. Vzdálení odborníci společnosti Hella Gutmann mohou pomocí vzdáleného přístupu provádět například kódování, aktivaci softwaru a kalibraci u přibližně 70 značek vozidel.

Vzdálené služby Hella Gutmann jsou otevřeny servisům vybaveným zařízením macsRemote se stabilním připojením k internetu. Po registraci se jednoduše přejde na macsremote.obd.help , kde se vybere příslušné vozidlo a požadovaná služba. Zobrazí se vozidlo a jasně definované náklady specifické pro daný případ. Úhrada je založena na principu platby za použití. Po odsouhlasení objednávky přijde online odpověď z call centra. Po registraci a přijetí ceny podle ceníku se připojí technik Hella Gutmann s originální diagnostikou aby na vozidle zákazníka provedl na dálku požadované individuální digitální měření.

Kontrola ojetých elektromobilů

Vysokonapěťový akumulátor je zdaleka nejdražší součástí vozidel s elektrickým pohonem - nejen čistých elektromobilů, ale i plug-in hybridů. Jeho stav je proto rozhodující při určení ceny ojetého vozidla. Zástupce firmy Hella Gutmann Solutions Jan Krenstetter ukázal, jak lze zjistit jeho skutečný stav, neboli SoH (State of Helath, tedy zdravotní stav).

Skutečnou kapacitu akumulátoru nelze zjistit standardní diagnostikou, protože data získaná z vozidla neodpovídají realitě. Proto je potřeba použít postup využívající certifikovaný nabíjecí wallbox s výkonem 11 kW.

Funkce HV Battery Diagnosis PRO je zpoplatněná služba, která pomocí funkce Battery Quick Check zjišťuje skutečný stav akumulátoru SoH (State of Health). Pro vyčtení SoH je potřeba zařízení Mega macs X s aktivní licencí, stabilní zdroj 12 V pro napájení vozidla (aby se eliminovaly jeho vnitřní odběry), certifikovaný wallbox a připojení k internetu. Kontrolované vozidlo musí být vybité pod hranici 40 % kapacity a stabilizované určitou dobu po jízdě. Celý proces trvá 90 až 120 minut v závislosti na kapacitě akumulátoru a nabíjecím výkonu vozidla. Během procesu nelze diagnostický přístroj používat k jiné činnosti a na vozidle se nesmí vykonávat žádná jiná činnost, jinak se proces zastaví. Při ukázce kontroly stavu akumulátoru vozu Škoda Enyaq iV 80x byl pro nabíjení a podporu systému SoH, jenž dokáže zjistit stav akumulátoru, použit wallbox Go-e charger gemini flex.

Výsledkem je Výstupní report s daty pro jasnou identifikaci měření, hodnotou SoH, QR kódem pro ověření reportu a certifikací TÜV Rheinland.

Odpojení vysokonapěťového systému

Na Škodě Octavia iV s plug-in hybridním pohonem Jan Krenstetter předvedl postup odpojování vysokonapěťového akumulátoru s využitím zařízení Mega macs X s příslušenstvím pro vysokonapěťové měření MT HV. Připomenul, že práce s vozidly s plug-in hybridním pohonem je mnohem náročnější než v případě elektromobilů, protože pod kapotou jsou dva pohonné systémy. V případě čistě elektrického pohonu není potřeba žádná speciální údržba, zatímco u plug-in hybridů je současně i spalovací motor vyžadující veškeré běžné servisní úkony vč. výměny oleje. Ty ale lze vykonávat až po odpojení vysokonapěťového akumulátoru.

Zásadní při práci na vozidlech s vysokonapěťovými systémy je dodržování všech bezpečnostních opatření a předepsaných postupů s využitím speciálních prostředků a nářadí včetně následné kontroly. Odpojení smí provádět jen osoby s patřičným oprávněním, přičemž každý postupný krok musí být přesně zdokumentován.



Datum zveřejnění

8.3.2024

Zdroj informací

LKQ/Hella Gutmann

Foto: Vladimír Rybecký

Fotogalerie

Výběr jazyka

Facebook

AutoWeek

AutoTablet

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.2582 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál