Servind

Eurowag otevřel první stanici na HVO100 v Česku

Eurowag otevřel první stanici na HVO100 v Česku

Eurowag otevřel u Jihlavy samoobslužnou čerpací stanici nabízející HVO100. HVO se vyrábí čistě z obnovitelných zdrojů, dokáže snížit emise CO2 až o 90 % a lze jej bez nutnosti jakýchkoliv zásahů tankovat do většiny vozidel s dieselovými motory, a to beze změny ve spotřebě.

Kromě toho, že HVO100 snižuje emise CO2, má ve srovnání s naftou zanedbatelný vliv na emise pevných částic a oxidy dusíku. Právě možnost začít neprodleně snižovat emise je největší výhodou paliva, které čerpací stanice Eurowag nabízí jako vůbec první v republice. HVO100 je tzv. drop-in palivo, což dopravcům snižování emisí značně usnadňuje. Eliminuje totiž potřebu nákladných investic do nového vozového parku.

 „HVO100 je palivo provozně plně srovnatelné s fosilní naftou díky unikátnímu chemickému procesu, jenž ji výrazně odlišuje od tradiční bionafty. Věříme, že po překonání počátečních zavádějících stereotypů, si rychle najde cestu k dekarbonizaci provozu mnoha dopravních firem,“ uvedl zakladatel a generální ředitel společnosti Eurowag Martin Vohánka.

Nová čerpací stanice se nachází na trase dálnice D1 u Jihlavy (Červený kříž) a vznikla v rámci franšízové spolupráce se společností Nikey. Jihlava Truck Park se tak stal součástí akceptační sítě Eurowag, jež v současné době čítá 177 stanic v Evropské unii kde lze HVO100 tankovat. Nejrozšířenější je tento typ biopaliva v zemích Beneluxu a Skandinávie. Do budoucna Eurowag plánuje možnosti tankování HVO100 dále rozšiřovat a nabízet je ve všech svých evropských truck parcích, kterých je nyní 30. O tankování HVO100 má kromě DB Schenker zájem i několik dalších logistických společností.

„Každý den se v Evropě registruje přibližně tisícovka nových kamionů na naftu, což cestu k dekarbonizaci neulehčuje. Ovšem díky HVO100 může být i kamion s dieselovým pohonem skoro úplně uhlíkově neutrální. Obnovitelná nafta tak umožňuje odvětví komerční silniční dopravy rychle a nákladově efektivně snížit emise CO2,“ popisuje viceprezident pro oblast dekarbonizace CRT v Eurowagu Matthias Maedge,.

Dekarbonizace CRT není otázkou jediné technologie

Eurowag se tematikou snižování emisí z komerční silniční dopravy (CRT) zabývá dlouhodobě a patří v této oblasti k lídrům v Evropě. V loňském roce společnost otevřela dvě nové LNG stanice v České republice, rozšiřuje nabídku bioLNG a věnuje se i nadále také elektromobilitě.

„Naším cílem je nabídnout zákazníkům kompletní portfolio služeb v oblasti čisté logistiky. Věříme, že dekarbonizace dopravy není otázkou jediné technologie. Cesta k dosažení klimatických vyžaduje různá řešení, od plynných a kapalných biopaliv až po elektrické baterie a vodík, v závislosti na konkrétní situaci a zákaznických potřebách,“ vysvětluje Maedge.

Co je HVO100?

HVO (zkratka pro hydrogenovaný rostlinný olej), neboli obnovitelná motorová nafta, má tu výhodu, že je tzv. drop-in palivem a dosahuje 90% úsporu skleníkových plynů při použití zbytků a odpadů jako vstupní suroviny. HVO je někdy zaměňováno s bionaftou nebo FAME (methylester mastných kyselin). HVO má podobné chemické složení jako fosilní nafta. Tato chemická podobnost umožňuje používat obnovitelnou naftu ve všech vznětových motorech až do 100% koncentrace nebo ji míchat v libovolném poměru s fosilní naftou. Bionafta a fosilní nafta mají odlišné složení. Proto nemohou fungovat jako vzájemná náhrada. Podíl FAME nad 7 % vyžaduje úpravu motoru.

Datum zveřejnění

21.3.2024

Zdroj informací

Eurowag

Foto: Eurowag

Fotogalerie

Výběr jazyka

BILSTEIN

Facebook

AutoWeek

AutoTablet

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.2813 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál