Servind

Miliardy na rozvoj elektromobility

Miliardy na rozvoj elektromobility

Ministerstvo dopravy představilo aktuální vývoj v oblasti rozvoje tuzemské elektromobility a nové výzvy na podporu budování dobíjecích stanic. V dotačním programu ministerstva dopravy je alokováno 6 miliard Kč a další 2 miliardy má připraveny ministerstvo průmyslu a obchodu.

Česká dobíjecí infrastruktura je aktuálně velmi dobrá, přesto ministerstvo podporuje její další rozvoj. S podporou dotací ze státní pokladny se tak elektromobilita také u nás stává výnosným byznysem.

Na ministerstvu dopravy se za účasti MD Martina Kupky, ředitele českého zastoupení Škody Auto Jiřího Maláčka, pověřence pro čistou mobilitu MD Jana Bezděkovského a ředitele Centra dopravního výzkumu (CDV) Jindřicha Friče setkání přibližující aktuální stav rozvoje elektromobility v ČR.

„Nikdo nemá klíč k tomu, jak bude vypadat mobilita za 20 let. Jsme ale přesvědčeni, že elektromobilita se bude dále rozvíjet a naší odpovědností je na to reagovat. Nechceme, aby byla elektromobilita vnímána jako diktát Bruselu, ale stala se hlasem rozumu s ohledem na technický vývoj, protože má dvojnásobnou účinnost než pohon spalovacími motory. Nechceme ztrácet důvěru veřejnosti tím, že budeme elektromobilitu stavět do roviny ideologie,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka.

Ministerstvo dopravy v rámci výzev evropských operačních programů dosud podpořilo 2600 dobíjecích bodů. Nynější kapacity tak nejen vystačí pro elektromobily, které se pohybují po našich silnicích, ale zvládly by obsloužit i jejich výrazně vyšší množství. Ministerstvo dopravy ovšem i nadále pokračuje v podpoře rozvoje infrastruktury pro čistou mobilitu a v Operačním programu Doprava III (OPD III). K tomu má připraven dotační program zahrnující 6 miliard korun - 5 miliard na podporu výstavby dobíjecích míst a 1 miliardu na rozvoj využití vodíku.

„Naším cílem je budovat nabíjecí huby i pro nákladní vozidla s nabíjecím výkonem přes 3 MW. V České republice je v provozu 22 000 elektromobilů. Aktuálně máme na území ČR bezmála čtyři a půl tisíce dobíjecí bodů. Podle evropských propočtů by toto množství stanic zvládlo obsloužit až 90 000 vozidel, což výrazně převyšuje jejich skutečný počet na českých silnicích, takže plně pokrývá současnou potřebu. Jsem rád, že rozsah dobíjecí infrastruktury není překážkou rozvoje elektromobility u nás,“ konstatoval ministr dopravy Martin Kupka.

Dobíjecích míst je tedy také podstatně víc, než o kolik by mohl vzrůst počet elektromobilů díky dotacím Ministerstva průmyslu a obchodu, které má připraveno pro kupující elektromobilů 1,5 miliardy Kč s limitem 200 000 Kč na vůz, tzn. teoreticky až pro 7500 elektromobilů. Další půl miliardy od MPO je určeno pro budování dobíjecí infrastruktury.

V současné době na ministerstvu dopravy běží lhůta pro podávání žádostí u výzev na podporu budování běžných dobíjecích stanic ve městech a obcích, rozvoje rychlodobíjecí infrastruktury pro nákladní vozidla i osobní vozidla nebo například rozvoje dobíjecí infrastruktury s bateriovým úložištěm. Všechny aktuálně vypsané výzvy na podporu rozvoje infrastruktury pro alternativní paliva najdete na webu OPD III.

Podle Jana Bezděkovského je cílem připravit infrastrukturu pro 250 000 až 300 000 elektromobilů aby se dobíjecí infrastruktura nestala překážkou v rozvoji elektromobility. Významná je podpora rezidentního dobíjení motivující města, aby byla připravena na stav v roce 2030.

Vedoucí českého zastoupení Škoda Auto Jiří Maláček při setkání uvedl: „Škoda Auto podporuje elektromobilitu v Česku dlouhodobě a s plnou odpovědností vyplývající z postavení na trhu i ve společnosti. Neobejde se však bez podpory a spolupráce ostatních subjektů. Díky efektivní koordinaci státu se nám daří plnit cíle stanovené evropským nařízením AFIR i Národním plánem čisté mobility na rok 2025.“

Datum zveřejnění

2.4.2024

Zdroj informací

Ministerstvo dopravy

Foto: MD

Fotogalerie

Výběr jazyka

Facebook

AutoTablet

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.2668 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál