Od soboty přibyly v obou směrech na naší nejvytíženější dálnici D1 desítky kilometrů se značkami zakazujícími předjíždění vozidlům s hmotností nad 3,5 tuny. Cílový stav bude znamenat, že mezi Prahou a Brnem zůstane pouhých 30 km, kde tři pruhy v jednom směru umožní nákladním vozidlům předjíždění.
Stát tento krok nazývá řešením plynulosti dopravy na důležité evropské dopravní tepně. Ve skutečnosti je to druhé nejhorší možné řešení, které svou jednoduchostí překonává pouze plošný zákaz předjíždění zavedený na Slovensku. Lépe by bylo se inspirovat Německem, kde provoz na tisících kilometrech dálnic reguluje proměnné světelné dopravní značení. Realita Česka 21. století je slavnostní přitloukání plechových cedulí. Moderní technologie se nasazují pouze v případech, pokud jde o automatické vybírání pokut za rychlost, za hmotnost, za předjíždění, za všechno.
Je smutnou skutečností, že mnoho příležitostí k budování naší dálniční sítě jsme již propásli. Rekonstrukce D1, placená z evropských peněz, nepřinesla ani její rozšíření ani vybudování tolik potřebných parkovacích míst pro kamiony, přestože všechny studie potvrzovaly rostoucí poptávku po silniční dopravě.
Na rozdíl například od Polska, kde evropskou dotační politiku využili k nebývalému rozvoji své dálniční infrastruktury, se situace u nás spíše zhoršuje. Pražský okruh je stále v nedohlednu a dopady zkapacitnění dálnice u Brna jsou tak katastrofální, že doslova na několik let dopředu umrtvily tento středoevropský dopravní uzel.
Toto minulý týden konstatovalo předsednictvo Sdružení ČESMAD Bohemia a bude chtít jednat s ministrem dopravy Martinem Kupkou o přesném harmonogramu rekonstrukce a jeho maximálním zkrácení, o počtech míst pro kamiony na odpočívkách a urychlení jejich dostavby a o koordinaci dopravních staveb. Pokud dnes jede kamion přes Brno, případně ještě projíždí další stavbou u Vyškova nebo dále na D35, ztratí zde až polovinu denního výkonu. Za této situace se plnění zákonných požadavků na doby řízení a odpočinku stává neřešitelným, obzvlášť při neexistenci odstavných ploch v těchto místech.
Nákladní doprava ročně platí formou mýtného za dálniční síť 15 miliard korun. Za to byla na nejfrekventovanějším dálničním úseku Ředitelstvím silnic a dálnic vykázána do jediného pruhu. Kamiony se staly veřejným nepřítelem a politici přicházejí s populistickými návrhy na jejich další regulaci, protože v osobních autech jezdí a kolem silnic bydlí daleko více voličů, než sedí za volanty kamionů.
Veřejnost zřejmě zákazům předjíždění tleská. Zapomíná ovšem, že úplně vše, co denně používáme, k nám alespoň část cesty urazilo kamionem, neboť nákladní automobilová doprava přepraví 80 % veškerého nákladu přepravovaného po souši.
30.4.2024
Martin Felix, Sdružení automobilových dopravců ČESMAD Bohemia
Foto: MD ČR